• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
25

آقای رئیس جمهور کرمان آب می خواهد نه فولاد

  • کد خبر : 8402
  • 21 آبان 1398 - 10:52
آقای رئیس جمهور کرمان آب می خواهد نه فولاد

«متن پیش رو در خبرگزاری مهر منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.» پهناورترین استان کشور این روزها بیش از هر زمان دیگر با کمبود منابع آبی مواجه است و در چنین شرایطی کرمانی ها در انتظار طرح دولت برای رفع کمبود آب هستند. استان کرمان با اقلیم […]

«متن پیش رو در خبرگزاری مهر منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.»

پهناورترین استان کشور این روزها بیش از هر زمان دیگر با کمبود منابع آبی مواجه است و در چنین شرایطی کرمانی ها در انتظار طرح دولت برای رفع کمبود آب هستند.

استان کرمان با اقلیم خشک و خشکسالی های متوالی با چالش عمده ای در بحث تامین آب شرب مواجه است و این در حالیست که توسعه کشاورزی و صنعت و معدن در این استان همچنان ادامه دارد.

این روزها شاهد توسعه صنعت فولاد و افتتاح طرح های متعدد صنعتی در راستای تکمیل چرخه صنعت فولاد و مس در استانی هستیم که به دلیل استفاده بی رویه از منابع آبی با کمبود شدید آب مواجه است.

افتتاح هر کارخانه فولاد و یا پتروشیمی و مس در کرمان به این معنی است که میلیون ها مترمکعب آب از منابع موجود استان باید به این بخش اختصاص یابد و حال سوال اینجاست که افتتاح این طرح ها بدون توجه به تامین آب استان کرمان چه آینده ای را پیش روی این استان قرار می دهد.

بدون شک توسعه صنعتی، معدنی و کشاورزی یکی از نیازهای اصلی استان کرمان برای توسعه محسوب می شود اما نگرانی موجود از افتتاح این طرح ها در کرمان ریشه ای در دنیای واقعی دارد که مردم ان را در سالهای اخیر لمس کرده اند. این نگرانی در یک جمله خلاصه می شود«کرمان آب ندارد».

متوسط بارندگی در کرمان ۱۲۰ میلیمتر می باشد و این آمار در کشور ۲۵۰ میلیمتر است این در حالی است در سال ۹۷ که بارندگی در کرمان رشد یافت به عدد ۷۰ میلیمتر رسیده است این یعنی کسری ۳۰ میلیمتری در سالی که کرمان در مقایسه با ۱۰سال گذشته بارندگی مطلوبی داشته است.

در این میان آنچه که روی داده است برداشت منفی از منابع آبی محدود در استان بوده است؛ طبق آمار رسمی کرمانی ها هر سال ۱٫۱ میلیارد مترمکعب آب از منابع زیر زمینی برداشت منفی می کنند به این معنی که این میزان برداشت با تنها منبع تامین آب استان یعنی بارندگی جبران نمی شود.

نتیجه این امر خشک شدن بسیاری از منابع آب زیر زمینی، کاهش ارتفاع این آب ها، افت سطح دشت ها و فرو نشست زمین است.

بیشترین میزان مصرف آب در کرمان در بخش کشاورزی روی داده است، آب مهمترین عنصر طبیعت استان کرمان برای ارزآوری و تامین نیازهای داخلی در بخش کشاورزی بدون برنامه در بخش استفاده شده و حالا کرمان در وضعیت بحرانی تامین آب قرار گرفته است.

در چنین شرایطی توسعه صنعتی بدون پشتوانه منابع آبی می تواند استان را برای تامین آب با مشکل جدی مواجه کند.

نکته قابل توجه اینکه از مجموع آب های استحصالی استان طبق آمار خوشبینانه حداقل ۹۴ درصد در بخش کشاورزی استفاده می شود و حداقل ۷۰ درصد از این آب به دلیل کشاورزی سنتی هدر می رود. علیرغم هشدارها متاسفانه این رویه ادامه دارد و روند تبدیل کشاورزی سنتی به مدرنیزه هم به کندی پیش می رود.

حالا پس از سال ها مردم کرمان برای تامین آب شرب هم با مشکل جدی مواجه هستند که نمونه آن در تابستان سال جاری به دلیل افت شدید فشار آب کاملا مشهود بود.

مسئولان این روزها به فکر افتاده اند که توسعه استان کرمان باید از کشاورزی به سمت صنعت سوق داده شود اما هدر رفت قابل توجه منابع آبی، کرمان را در وضعیتی قرار داده که آبی برای صنعت هم باقی نمانده است.

با این وجود صنعت در کرمان توسعه می یابد و عایدی این توسعه نا متوازن هدر رفت منابع آبی موجود است.

آقای رئیس جمهور لطفا ابتدا برای حل مشکل آب کرمان چاره اندیشی کنید و بعد به توسعه صنعت بپردازید.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=8402
  • منبع : مهر

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.