• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
10
عراق:

بغداد خواستار ادامه همکاری اطلاعاتی و نظامی با آمریکاست

  • کد خبر : 11796
  • 05 شهریور 1399 - 13:19
بغداد خواستار ادامه همکاری اطلاعاتی و نظامی با آمریکاست
وزیر خارجه عراق با اشاره به نیاز کشورش به کمک نظامی اعلام کرد که بغداد خواستار تداوم همکاری اطلاعاتی، آموزشی و پشتیبانی هوایی آمریکا است. «فواد حسین» وزیر خارجه عراق، از درخواست دولت این کشور از ادامه همکاری در بخش اطلاعات، آموزش و پشتیبانی هوایی با آمریکا خبر داد و مدعی شد که ارتش عراق هنوز به کمک نظامی آمریکا نیاز دارد...

وزیر خارجه عراق با اشاره به نیاز کشورش به کمک نظامی اعلام کرد که بغداد خواستار تداوم همکاری اطلاعاتی، آموزشی و پشتیبانی هوایی آمریکا است.

 «فواد حسین» وزیر خارجه عراق، از درخواست دولت این کشور از ادامه همکاری در بخش اطلاعات، آموزش و پشتیبانی هوایی با آمریکا خبر داد و مدعی شد که ارتش عراق هنوز به کمک نظامی آمریکا نیاز دارد و سفر اخیر هیأت عراقی به آمریکا موفق بود.

به نوشته پایگاه خبری «الاخباریه»، وی در یک مصاحبه تلویزیونی تصریح کرد: سفر به آمریکا موفق بود و دولت عراق می‌خواهد که  همکاری اطلاعاتی، آموزش نظامی و پشتیبانی هوایی آمریکا با بغداد ادامه یابد زیرا ارتش به کمک نظامی نیاز دارد.

فواد حسین افزود: اهدافی که ما ترسیم کرده‌ایم با ماهیت رابطه و همکاری میان آمریکا و عراق در زمینه‌های امنیت، دفاع، اقتصاد و انرژی به ویژه در بخش برق، نفت و گاز و نیز روابط میان دانشگاه‌های آمریکایی و عراقی در ارتباط است و در این میان یک مسأله مهم دیگر نیز در میان بود که مسأله بهداشت و همه‌گیری کرونا است.

وزیر خارجه عراق گفت: ما پیش از سفر به آمریکا در بغداد، مجموعه نشست‌هایی با وزارت‌خانه‌های مختلف برگزار کردیم و نمایندگان اقلیم کردستان نیز همواره در این نشست‌ها حضور داشتند. من نشست‌هایی با رهبران سیاسی در عراق برگزار کردم تا بدانم که آنها چه می‌خواهند و با آنها از آنچه که امکان‌پذیر است، سخن گفتم. این‌چنین ما به آمریکا رفتیم و معتقدم که اگر بخواهیم از این سفر، اهداف و توافق‌نامه‌های حاصله سخن بگوییم، این سفر موفقیت آمیز بود.

نخست‌وزیر عراق بامداد روز چهارشنبه – ۱۹ آگوست در صدر هیأتی از اعضای دولت وارد واشنگتن شد. وی در این سفر با مقامات ارشد آمریکایی از جمله «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و با آنها درباره روابط دوجانبه و تقویت همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف به ویژه امنیت، اقتصاد، بهداشت و… رایزنی کرد.

وزیر خارجه عراق دو روز پیش از سفر الکاظمی عازم واشنگتن شده بود و در حالی سفر به آمریکا را موفقیت آمیز می‌داند که برخی فراکسیون‌های پارلمانی عراق می‌گویند که این سفر فایده‌ای برای بغداد نداشته و دونالد ترامپ از این سفر برای انتخاب خود در انتخابات آتی بهره می‌برد و  تفاهمنامه‌های اقتصادی که الکاظمی امضا کرد، با توافقهای پیشین، تفاوتی نداشت.

برخی نمایندگان عراقی نیز با اشاره به موضع ضعیف بغداد در قبال واشنگتن به ویژه درباره پرونده خروج نظامیان آمریکایی از عراق بر اساس مصوبه پارلمان این کشور، خواستار رمزگشایی معاهده هشت میلیارد دلاری بغداد با واشنگتن طی این سفر شدند.

الکاظمی پس از این سفر درباره پرونده خروج آمریکایی‌ها از عراق گفت که ترامپ گفته است که نیروهای آمریکایی طی سه سال آتی، از عراق خارج خواهند شد و آمریکایی‌ها در پی استقرار نیروهای خود در خارج از عراق هستند.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=11796
  • منبع : فارس

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.