افزایش قیمت لوازم‌التحریر سبب گلایه خانواده‌ دانش‌آموزان شده است. به زبان آوردن برایش سخت است ولی چاره‌ای ندارد و پسرک بازی‌گوشش هم باید تا جایی که سنش اجازه می‌دهد، شرایط را درک کند. عزمش را جزم کرده و کنار پسر کلاس اولی‌اش که از ذوق داشتن لوازم‌التحریر جدید برق چشمانش نگاه مادر را مجذوب می‌کند، […]

افزایش قیمت لوازم‌التحریر سبب گلایه خانواده‌ دانش‌آموزان شده است.

به زبان آوردن برایش سخت است ولی چاره‌ای ندارد و پسرک بازی‌گوشش هم باید تا جایی که سنش اجازه می‌دهد، شرایط را درک کند. عزمش را جزم کرده و کنار پسر کلاس اولی‌اش که از ذوق داشتن لوازم‌التحریر جدید برق چشمانش نگاه مادر را مجذوب می‌کند، می‌نشیند.

دل را به دریا زده و می‌گوید: «مامان جان وقتی رفتی مدرسه باید کاملا مواظب وسایلت باشی، نباید هی مدادت رو تراش کنی، نباید از دفترت کاغذی بکنی، نباید الکی از پاک‌کن استفاده کنی، نباید وسایل و لوازم‌التحریرت رو گم کنی». سئوال «چرا»‌ی پسرک متعجب، رشته حرف‌هاشو پاره کرد. دیگه واقعا چیزی برای گفتن نداشت، اصلا پشیمون بود از حرفایی که زده ولی آب ریخته که به جوی برنمی‌گرده.
«چرا مامان؟» انگار که قصد بی‌خیال شدن نداشت، نفسش رو محکم بیرون داد و خیلی آروم و زیرلبی گفت: «آخه گرونیه مامان جان». این را گفت و بلند شد و به آشپزخانه پناه برد.
این روزها که ترازوی تقویم به سمت مهر سنگینی می‌کند، خانواده‌هایی که کودکان بالای ۷ سال دارند، به فکر خرید ملزومات مدرسه بوده و راهی مراکز خرید این محصولات می‌شوند و پیاده‌روهای شهر مملو از خانواده‌هایی است که به همراه فرزندان خود به بازار آمده‌اند تا توشه سال تحصیلی جدید را خریداری کرده و به خانه ببرند.

خرید لوازم‌التحریر ذوق خاصی دارد و کوچک و بزرگ هم نمی‌شناسد. اصلا ذوق مدرسه رفتن به بوی کاغذ نوی دفتر، جعبه مدادرنگی، مدادهای نوی خوش‌تراش، پاک‌کنی که هنوز مربعی شکل است و بوی توت‌فرنگی می‌دهد و … است، وگرنه صبح زود بیدار شدن و ۹ ماه مشق نوشتن و درس خواندن که … البته جای خود هم دارد ولی …

زورآزمایی‌ پرنسس‌های دیزنی و شخصیت‌های ایرانی در بازار لوازم‌التحریر
خانم حدودا ۳۰ ساله که مادر آیناز کلاس پنجمی است، در رابطه با وضعیت بازار لوازم‌التحریر می‌گوید: لوازم‌التحریر هر سال گران و گران‌تر می‌شود و فصل بازگشایی مدارس را برای خانواده‌ها به فصل افزایش هزینه‌ها تبدیل کرده است.
وی می‌افزاید: افزایش قیمت‌هایی که امسال اتفاق افتاده، بسیار زیاد است و می‌توان گفت که دخل و خرج خانواده‌ها دیگر با هم نمی‌خواند.

آقای ۴۰ ساله‌ای که مدام به پسرش تذکر می‌دهد که سریع‌تر هر چیزی را که می‌خواهد، انتخاب کند، مشتری متفاوتی در فروشگاه لوازم‌التحریر به نظر می‌رسد. وقتی در رابطه با وضعیت بازار و قیمت‌ها از او سئوال می‌کنم با مکثی طولانی و تردید می‌گوید: همه چیز گران شده و در این بین لوازم‌التحریر نیز از قافله گرانی بی‌نصیب نمانده است.
وی با گلایه از طراحی جلد دفاتر داخلی، می‌افزاید: با وجود اینکه تبلیغات برای استفاده از کالای ایرانی توسط رسانه‌ها بالاخص تلویزیون بیشتر شده ولی هنوز جا برای تبلیغ و فرهنگ‌سازی زیاد است ولی در این بین تولیدکنندگان نیز باید به حمایت مردم و جامعه احترام بگذراند و کیفیت کالاهای خود را افزایش دهند.

این پدر ۴۰ ساله ادامه می‌دهد: تولیدکننده باید توجه داشته باشد که مصرف‌کننده نیز در صورت افزایش کیفیت و هم‌زمان افزایش قیمت برای مدت‌های طولانی نمی‌تواند سبد خرید خود را از کالاهای داخلی پر کند و به همین دلیل به دنبال کالای جایگزین و احتمالا خارجی خواهد رفت.

پدر امیرعلی که حالا تقریبا از هر چیزی که در فروشگاه نامش را می‌داند، یکی را در سبد خرید جا کرده است، یادآور می‌شود: در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی با توجه به تبلیغاتی که وجود دارد، فرصتی دارند تا برند خود را تقویت کرده و شخصیت‌های ایرانی را به جامعه و نسل جدید معرفی کنند ولی متاسفانه شاهد آن هستیم که ویکی‌وایکینگه، شرک، راپونزل، مک‌کوئین، السا و آنا، دیجیمون، مرد عنکبوتی، بن‌تن، هالک و … بر روی دفاتر و جعبه ‌لوازم‌التحریر کودکان ایرانی نقش بسته و شخصیت‌هایی از قبیل فیل‌شاه، سارا و دارا، رستم، شکرستان و مفاخر ایرانی و … با وجود حضور در عرصه، کم‌سو هستند.

فقط ضروریات
افزایش قیمت‌ لوازم‌التحریر در کنار افزایش قیمت همه ملزومات زندگی در جامعه سبب شده که سبد خرید خانواده‌ها هر کالایی را با هر قیمتی که وجود دارد، در خود جای ندهد.
یک فروشنده لوازم‌التحریر با اشاره به افزایش قیمت شدید در بخش لوازم‌التحریر می‌گوید: هر بخش دفتر و دفترچه و یا به عبارت دیگر هر چیزی که در ساخت و تولید آن کاغذ استفاده شده است، افزایش قیمت ۳ برابری را داشته که برای مصرف‌کننده زیاد است و اعتراض خانواده‌ها را منجر می‌شود.

وی می‌افزاید: در رابطه با قیمت خودکارها می‌توان گفت که تقریبا صد درصد افزایش یافته و در رابطه با سایر موارد نیز از قبیل پاک‌کن، تراش، مداد، خط‌کش که ملزومات یک دانش‌آموز است، افزایش قیمت‌ها قابل توجه و بالا است.
این فعال صنفی حوزه لوازم‌التحریر ادامه می‌دهد: امسال نیز مانند سال قبل استقبال از لوازم‌التحریر ایرانی خوب است ولی گرانی سبب شده که قریب به اتفاق خانواده‌ها فقط ملزومات مورد نیاز دانش‌آموزان‌شان را تهیه کنند و این در حالی است که در سال گذشته با ۳۰۰ هزار تومان بسته تحصیلی خوبی برای دانش‌آموزان خرید ولی امسال با این مبلغ می‌توان ضروریات را به صورت جزئی خرید کرد.
دانش‌آموزان علاوه‌ بر لوازم‌التحریر، کیف، کفش، اونیفورم، لباس ورزشی، لیوان آب را که جزو ضروریات آغاز بهار تعلیم و تربیت است، نیاز دارند ولی افزایش قیمت این کالاها، بهار تعلیم و تربیت را مصادف با خزان حساب بانکی و جیب پدر و مادرها کرده است.

با همه گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی موجود، در روزهای آینده دانش‌آموزان با بهار تعلیم و تربیت در مدارس به بار می‌نشینند و راه رسیدن به آینده‌های روشن را طی می‌کنند ولی در این بین باید دید که کودکان چگونه گرانی را در دفاتر خود مشق می‌کنند.

  • منبع خبر : ایسنا