• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
20

نام گلیم بر پیراهن ورزشی هدیه به وزیر میراث فرهنگی

  • کد خبر : 11283
  • 27 خرداد 1399 - 10:30
نام گلیم بر پیراهن ورزشی هدیه به وزیر میراث فرهنگی

در آیین بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی پیراهن تیم فوتبال گل گهر، منقش به شعار سیرجان شهر جهانی گلیم به مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهدا شد. فریدون فعالی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در آیین بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی که با حضور جمع زیادی از مسئولان شهرستان سیرجان […]

در آیین بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی پیراهن تیم فوتبال گل گهر، منقش به شعار سیرجان شهر جهانی گلیم به مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهدا شد.

فریدون فعالی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در آیین بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی که با حضور جمع زیادی از مسئولان شهرستان سیرجان برگزار شد، گفت: سالانه ارزش ریالی دست‌بافته‌های هنرمندان سیرجانی در رشته‌ی گلیم شیریکی‌پیچ به بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال می‌رسد.

او با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۱۷ هزار بافنده در منطقه سیرجان فعالیت دارند، افزود: در حال حاضر کارگاه‌های تولید گلیم به صورت خانگی و غیر متمرکز در اقصی نقاط شهرستان سیرجان فعال هستند.

فعالی با بیان اینکه یکی از اهداف مهم و اساسی شورای جهانی صنایع دستی انجام امور علمی و پژوهشی متناسب با شان و جایگاه شهر جهانی گلیم است، گفت: برای توسعه هنر بافندگی شهر جهانی سیرجان، باید نگاهی ملی و بین المللی داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه انجام پژوهش‌های علمی، ثبت و مستندنگاری، چاپ و نشر پیشینه و فلسفه طرح و نقش‌های بومی گلیم شیریکی پیچ در اولویت کاری این اداره کل است افزود: با همکاری شهرداری و فرمانداری شهرستان سیرجان به دنبال تهیه و تدوین کتب جامع آموزشی، پژوهشی و توسعه و ترویجی برای نمایش، معرفی و ارتقا هنر گلیم بافی شهر جهانی سیرجان هستیم.

او از رونمایی و بهره برداری جلد چهارم و پنجم دایره المعارف دستبافته‌های داری شهرستان سیرجان در مهرماه امسال خبر داد و تصریح کرد: این دایره المعارف برای علاقه مندان، هنرمندان و متخصصان داخلی و خارجی به دو زبان فارسی و انگلیسی چاپ و منتشر می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه مجموع صفحات دو کتاب مذکور، ۶۸۰ صفحه است که در تیراژ هزار جلد چاپ و منتشر خواهد شد، بیان کرد: این دایرالمعارف که سه جلد دیگر آن چاپ شده حاصل تلاش‌های ۱۵ ساله محقق و پژوهشگر حوزه صنایع دستی استان کرمان عقیل سیستانی است.

او تصریح کرد: متاسفانه این شهرستان فاقد کتاب مرجع و مستندی در حوزه هنر بافندگی به خصوص هنر گلیم بافی است که باید تمامی مدارک، اسناد و دستبافته استان کرمان به خصوص منطقه سیرجان مانند سایر مناطق ثبت شود.

فعالی با بیان اینکه باید گلیم شیریکی‌پیچ سیرجان به نقاط مختلف جهان صادر شود، اظهار کرد: حضور گردشگران مختلف داخلی و خارجی می‌تواند به شناساندن این گلیم کمک زیادی کند.

او در ادامه به راه اندازی گردشگری ورزشی در شهرستان سیرجان اشاره کرد و افزود: این شهرستان می‌تواند از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های بالقوه ورزشی، صنایع دستی و میراثی خود برای توسعه و رونق گردشگری ورزشی بهره‌مند شود.

فعالی با بیان اینکه تیم فوتبال گل گهر سیرجان به تنهایی می‌تواند زمینه حضور گردشگران داخلی و خارجی را فراهم سازد، گفت: باید با برگزاری هرچه بهتر مسابقات فوتبال تعداد زیادی از طرفداران تیم‌های مختلف را به شهرستان سیرجان محل برگزاری مسابقات فراخواند.

او تصریح کرد: حضور این تعداد توریسم ورزشی در شهرستان سیرجان که میزبان مسابقات خواهد بود منابع مالی زیادی را عاید این شهرستان خواهد کرد.

در ادامه این مراسم پیراهن تیم فوتبال گل گهر (نماینده استان کرمان در لیگ برتر) منقش به شعار سیرجان شهر جهانی گلیم برای اهدا به دکتر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان تحویل داده شد.

همچنین در این آیین مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان با اهدا لوح تقدیر از محمد جواهری مدیرعامل باشگاه و ابوذر حلوایی معاون فرهنگی باشگاه گل گهر سیرجان تجلیل کرد.

از دیگر برنامه‌های آیین بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی، قدردانی از تعدادی از گلیم بافان مستعد شهرستان و عقد تفاهم نامه بین باشگاه گل گهر و دبیر خانه شهر جهانی گلیم بود.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=11283

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.