• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
13
برف و باران استان کرمان را غافلگیر کرد؛

۱۴۰ روستا در انتظار امداد

  • کد خبر : 10191
  • 23 دی 1398 - 8:58
۱۴۰ روستا در انتظار امداد

سیلاب و بارش برف در کرمان صدها روستا را در محاصره قرار داده و روستاهایی که برای تامین آب شرب نیز با مشکل مواجه بودند حالا زیر آب رفته‌اند. بار دیگر عدم توانمندی در استحصال آب‌های جاری در استان کرمان موجب شد روستاهایی که با بحران جدی خشکسالی مواجه هستند و برای تأمین آب شرب […]

سیلاب و بارش برف در کرمان صدها روستا را در محاصره قرار داده و روستاهایی که برای تامین آب شرب نیز با مشکل مواجه بودند حالا زیر آب رفته‌اند.

بار دیگر عدم توانمندی در استحصال آب‌های جاری در استان کرمان موجب شد روستاهایی که با بحران جدی خشکسالی مواجه هستند و برای تأمین آب شرب به روش آبیاری سیار وابسته‌اند به دلیل جاری شدن آب‌های جاری با سیلاب مواجه شده‌اند.

راه دسترسی به ۱۴۰ روستا در مناطق مختلف استان کرمان بسته و آب و برق برخی از روستاها قطع است و امداد رسانی طی ساعات گذشته به این روستاها در حال انجام است.

تاکنون به سه هزار و ۳۰۰ نفر امدادرسانی شده اما بسیاری از روستاها هنوز در محاصره برف و سیلاب هستند.

تنها ۳۷ روستا در مناطق کوهستانی استان کرمان به دلیل بارش سنگین برف طی چند روز گذشته از دسترس خارج شده‌اند و تلاش برای بازگشایی راه این روستاها ادامه دارد.

با تلاش هلال احمر هزاران نفر از خطر سیلاب نجات یافته‌اند اما آبگرفتگی مزارع، باغ‌ها، جاده‌ها و منازل روستایی مردم را غافلگیر کرده است.

مدارس بسیاری از شهرستان‌های استان کرمان امروز تعطیل اعلام شد و همچنان سیلاب این مناطق را تهدید می‌کند به دلیل عدم فروکش کردن آب موجب شده راه‌های فرعی برخی از روستاها در جنوب کرمان مسدود شود.

همچنین جاده رودبار به ایرانشهر که استان کرمان را به استان سیستان و بلوچستان متصل می‌کند و همچنین راه اصلی رمشک – قلعه گنج مسدود است.

آبگرفتگی جاده‌ها، آبنماها و تخریب پل‌ها موجب مشکلات جدی برای تردد شده، هم اکنون تیم‌های راهداری در این مناطق مستقر و ضمن بازگشایی برخی از راه‌ها تلاش برای باز کردن جاده‌ها ادامه دارد.

جاده قلعه گنج به جاسک که استان کرمان را به استان هرمزگان متصل می‌کند نیز بسته است و تلاش برای بازگشایی این جاده ادامه دارد.

برخی از راه‌های روستایی شهرستان رودبار و کهنوج نیز بسته است که می‌توان به راه روستاهای مظفرآباد، آبسردوئیه، اشاره کرد.

۴۷ روستا دچار آبگرفتگی کلی شده است و هلال احمر در این روستاها مستقر شده هنوز تعداد خانه‌هایی که دچار آبگرفتگی شده‌اند مشخص نیست اما طبق اعلام هلال احمر کرمان، صدها نفر از خطر نجات یافته‌اند و ۱۶ تیم در شهرستان‌های منوجان، کهنوج، ساردوئیه، ارزوئیه، قلعه گنج، ریگان و رودبارجنوب مستقر شده‌اند و بسته‌های زیستی بین آنها توزیع شده است.

در مجموع طبق اعلام هلال احمر کرمان ۳ هزار و ۳۰۰ نفر امداد رسانی شده‌اند همچنین به سه هزار و ۸۰۰ نفر نیز در مناطق برف گرفیر، امدادهای لازم را دریافت کرده‌اند.

رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: میزان بارشهای چند روز اخیر بسیار بالا بوده است و هم اکنون در برخی از مناطق شرق و جنوب کرمان این ساما نه فعال است اما ضعیف‌تر شده است.

حمیده حبیبی گفت: همچنان سیل این مناطق را تهدید می‌کند اما فردا سامانه کنونی از استان خارج می‌شود و سامانه جدید وارد استان می‌شود که میزان بارشهای این سامانه در حد سامانه کنونی نیست.

وی تصریح کرد: افت شدید دما از امروز در همه مناطق استان مشاهده می‌شود که می‌تواند به تهدیدی برای اقتصاد کشاورزی جنوب کرمان تبدیل شود.

وی گفت: طی ساعات آتی دمای کرمان به ۲ درجه زیر صفر می‌رسد و این دما در لاله زار تا ۱۱ درجه زیر صفر نیز خواهد رسید.

در شمال کرمان نیز با وجود مسدود شدن مقطعی برخی از راههای اصلی اما این جاده‌ها در حال حاضر باز می‌باشند با این وجود راه برخی از روستاهای رابر و بافت به دلیل بارش سنگین برف مسدود است و تلاش برای بازگشایی این راه‌ها ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=10191

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.