• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
14

۳۰ هزار مترمربع گلیم در سیرجان تولید شد

  • کد خبر : 7797
  • 29 مهر 1398 - 11:27
۳۰ هزار مترمربع گلیم در سیرجان تولید شد

 سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از تولید ۳۰ هزار مترمربع گلیم شیرکی‌پیچ توسط هنرمندان صنایع دستی شهرستان سیرجان خبر داد. کاظم حسین زاده روز دوشنبه با اشاره به اینکه این میزان تولیدی مربوط به سال ۹۷ می باشد، افزود: تعداد بافندگان گلیم در شهرستان سیرجان نزدیک […]

 سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از تولید ۳۰ هزار مترمربع گلیم شیرکی‌پیچ توسط هنرمندان صنایع دستی شهرستان سیرجان خبر داد.

کاظم حسین زاده روز دوشنبه با اشاره به اینکه این میزان تولیدی مربوط به سال ۹۷ می باشد، افزود: تعداد بافندگان گلیم در شهرستان سیرجان نزدیک به ۱۷ هزار نفر است که از این تعداد حدود چهار هزار نفر از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار هستند.

وی با اشاره به ارزآوری خوب صادرات گلیم سیرجان تصریح کرد: به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های مناسب در شهرستان سیرجان، صادرات گلیم شیریکی پیچ از محل گمرکات این شهرستان انجام نمی شود و اغلب صادرات از گمرکات سایر شهرستان ها، پایانه های مرزی و بخشی نیز به صورت چمدانی صورت می پذیرد.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان کرمان تاکید کرد: در همین راستا شایسته است با کمک مسئولان ارشد و معین های اقتصادی شهرستان در سال رونق تولید در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری،  برای ایجاد زیرساخت‌های توسعه صادرات گلیم شیریکی پیچ که قابلیت‌های فراوانی در جهت اشتغالزایی، صادرات غیرنفتی و ارزآوری دارد، تدابیر مناسب اتخاذ شود.

وی بیان کرد: پس از اینکه شهرستان سیرجان به عنوان اولین شهرجهانی گلیم در شورای جهانی صنایع دستی در سال ۹۶ به ثبت رسید، منجر به معرفی هرچه بیشتر این هنر ارزشمند و والا و شناخت علاقمندان به حوزه صنایع دستی این اثر نفیس شد.

حسین زاده تاکید کرد: افزایش میزان تقاضا، ارتقای وضعیت دستمزد، افزایش میزان تولید، از پیامدهای مثبت ثبت جهانی گلیم شیرکی پیچ سیرجان در ۲ سال گذشته محسوب می شود.

وی با بیان اینکه فعالان این صنعت بعد از مدتها رکود شاهد رونقی در کسب و کار خویش بودند افزود: اما در سال گذشته  تغییرات ایجاد شده در بازار و افزایش نهاده های تولید، باعث افزایش قیمت تمام شده محصول و کاهش قدرت مانور در بازار رقابت شده است که باید برای برون رفت از این وضعیت برنامه ریزی شود.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: پرداخت تسهیلات ارزان قیمت از محل منابع اشتغالزایی روستایی، مشاغل خانگی و از محل منابع تفاهم نامه های منعقد شده با بانک های گردشگری و رسالت برای تولید کنندگان گلیم شیرکی پیچ سیرجان اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به مشکلات تولید کنندگان گلیم در شهرستان سیرجان افزود: افزایش سه برابری قیمت مواد اولیه در یکسال گذشته، نبود زنجیره کامل تولید گلیم شامل کارگاه ریسندگی، رنگرزی و خدمات پس از تولید، از جمله موانع رونق گلیم شیرکی پیچ سیرجان بشمار می رود.
حسین زاده با اشاره به افتتاح کارگاه متمرکز تولید گلیم با همکاری معین اقتصادی در روستای دارستان سیرجان ادامه داد: بسته بندی مناسب و برند سازی و تغییر نگاه سنتی و راه اندازی بازارچه دائمی تخصصی مناسب برای معرفی و عرضه این محصول می تواند به بافندگان، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این کالای ارزشمند کمک شایانی کند.

وی با بیان اینکه گلیم شیرکی پیچ باید در بازارهای جهانی معرفی و تبلیغ شود تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی در مرکز استان و اختصاص ۲۰۰ متر مربع فضا به تولید کنندگان و بازرگانان شهرجهانی گلیم در سال ۹۷، مشارکت دادن تولید کنندگان و بازرگانان شهرجهانی سیرجان در بیش از ۲۰ نمایشگاه سراسری صنایع دستی در داخل و نمایشگاه های کشور های عمان و مالزی از جمله اقدامات دولت برای شناسایی هر چه بیشتر گلیم سیرجان بوده است.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان افزود: در آبان سال جاری نشست شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی در کشور چین و مالزی برگزار می شود که در این نشست شهردار شهر جهانی سیرجان و یک نفر هنرمند و تولید کننده گلیم به نمایندگی  از فعالان تولید گلیم به منظور معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود حضور خواهند یافت.

گلیم شیریکی پیچ یا سوزنی یکی از شاخص ترین دستبافته های عشایر و روستاییان استان کرمان محسوب می‌شود که با سابقه‌ای چند صد ساله در سنت‌های بافندگی عشایر کرمان به خصوص افشارها و بچاقچی ها ریشه داشته که خاستگاه اصلی آن روستای دارستان در ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان سیرجان است.

شورای جهانی ‌صنایع ‌دستی در شهریور ماه سال ۹۶ بعد از بررسی گزارش ارزیابان اعزامی به ایران، با ثبت سیرجان و مریوان به ‌عنوان شهرهای جهانی گلیم و کلاش و روستای کلپورگان به‌ عنوان دهکده جهانی سفال موافقت کرد.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=7797

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.