• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
8
آخرین هشدار ایران به اروپا؛

صبر برجامی ما تمام شد

  • کد خبر : 4479
  • 06 تیر 1398 - 23:23
صبر برجامی ما تمام شد

کمیسیون مشترک برجام فردا (جمعه) در حالی در وین برگزار می‌شود که مهلت تعیین‌شده از سوی ایران برای آغاز کاهش تعهداتش در برجام به پایان رسیده و اروپایی ها باید پیشنهاد معقولی را برای متقاعد کردن تهران به ادامه پایبندی کامل به تعهداتش ارائه دهند. در همین خصوص معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با […]

کمیسیون مشترک برجام فردا (جمعه) در حالی در وین برگزار می‌شود که مهلت تعیین‌شده از سوی ایران برای آغاز کاهش تعهداتش در برجام به پایان رسیده و اروپایی ها باید پیشنهاد معقولی را برای متقاعد کردن تهران به ادامه پایبندی کامل به تعهداتش ارائه دهند. در همین خصوص معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه صبر راهبردی ایران به پایان رسیده است، اظهار کرد: ایران بیش از این تحمل نمی کند که یکسویه به تعهدات برجامی خود عمل کند. همچنین نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: ما یک سال به کشورهای حاضر در برجام برای عمل به تعهداتشان فرصت دادیم اما از این فرصت برای عمل به تعهداتشان استفاده نکردند و ما مجبور هستیم که بر اساس مرحله بندی اعلام شده حرکت کنیم.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی گفت: کشورهای باقیمانده در برجام نتوانستند خروج آمریکا از برجام را برای ایران جبران کنند. تهران در طول یک سال گذشته تحمل، تأمل و صبر راهبردی از خود نشان داده است، فرصت کافی در اختیار کشورهای باقیمانده در برجام به خصوص کشورهای اروپایی قرار داده تا به تعهداتشان در برجام عمل کنند و فرصت کافی برای دیپلماسی ایجاد کرد ولی به نتیجه‌ای که باید و شاید بود نتوانستیم دست پیدا کنیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: صبر راهبردی جمهوری اسلامی ایران به پایان رسیده است و ما بیش از این تحمل نمی‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران یک سویه و یک‌جانبه به این توافق عمل کند و آن را اجرا کند ولی دیگران به تعهدات خود عمل نکنند.

عراقچی در ادامه با بیان اینکه اینکه، این موضوع که آنها «کشورهای عضو برجام» نمی‌خواهند به تعهداتشان عمل کنند و یا این که نمی‌توانند عمل کنند از نظر ما تفاوتی ندارد و مهم این است که در عمل اتفاق خاصی نیفتاده است، خاطرنشان کرد: ما از مواضع سیاسی کشورهای اروپایی و سایر کشورهای باقی مانده در برجام علیه خروج آمریکا از این توافق بین المللی استقبال می‌کنیم ولی این مواضع سیاسی باید به گام‌های عملیاتی ترجمه شود.

وی با بیان اینکه فردا کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونین سیاسی کشورهای عضو برجام در وین برگزار می‌شود، افزود: امیدوارم در کمیسیون مشترک شاهد اقدامات عملی و ملموس از سوی کشورهای عضو برجام به خصوص کشورهای اروپایی باشیم وگرنه در این صورت ایران به تصمیم خود در ارتباط با کاهش تعهدات برجامی‌اش که کاملاً تصمیمی قانونی و بر اساس حقوقش در برجام است، ادامه می‌دهد و هیچ تردیدی در این نخواهد بود.

**اروپایی ها از صبر ایران برای عمل به تعهدشان استفاده نکردند

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد درباره تاکید اروپایی ها به ایران برای اجرای کامل تعهدات برجامی نیز گفت: کشورهایی که در مذاکرات برجام حضور داشتند، تعهداتی دارند که باید به آنها عمل کنند. ما در مذاکراتی که در طول چند سال با کشورهای غربی، آمریکا و بقیه داشتیم به یک توافقی رسیدیم که تعهداتی را متوجه ما و طرف های دیگر کرد.

به گزارش ایرنا، تخت روانچی توضیح داد: بر اساس گزارش های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی، ما به تعهدات خود عمل کردیم اما طرف مقابل عمل نکرده است تا توازن پیش بینی شده در برجام برقرار باشد.

به گفته وی، چیزی که لازم است و از ابتدا هم گفتیم، این است که کشورهای مذاکره کننده به تعهدات خود عمل کنند که متاسفانه پس از خروج آمریکا از برجام که هم نقض برجام و هم قطعنامه است، به ویژه کشورهای اروپایی این کار را انجام ندادند.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه “اروپایی ها در حقیقت مرتکب نقض برجام شده اند”، یادآورشد: تعابیر آنها برای ما اهمیت ندارد، کشورهایی که به اجرای کامل و سازنده برجام متعهد شده اند باید آن را عملی سازند.

تخت روانچی ادامه داد که ما یک سال صبر کردیم و به کشورهای دیگر حاضر در برجام برای عمل به تعهداتشان فرصت دادیم اما متاسفانه از این فرصت برای عمل به تعهداتشان استفاده نکردند و ما مجبور هستیم که بر اساس مرحله بندی اعلام شده حرکت کنیم.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=4479
  • منبع : آخرین خبر

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.