• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5
تشریح آخرین وضعیت کرمان در زمینه کرونا ویروس؛

احتمال ابتلای۶مورد به کرونا در کرمان/ قطعاً ویروس در کرمان در حال گردش است

  • کد خبر : 10418
  • 11 اسفند 1398 - 9:09
احتمال ابتلای۶مورد به کرونا در کرمان/ قطعاً ویروس در کرمان در حال گردش است

مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: چندین مورد در بیمارستان افضلی پور بستری هستند و متخصصان عفونی با صراحت می‌گویند در خصوص شش مورد حدس قوی می‌زنند که مبتلا به کرونا باشند. نوذر نخعی در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت استان کرمان در زمینه کرونا ویروس اظهار کرد: کرمان هنوز جزو استان‌های […]

مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: چندین مورد در بیمارستان افضلی پور بستری هستند و متخصصان عفونی با صراحت می‌گویند در خصوص شش مورد حدس قوی می‌زنند که مبتلا به کرونا باشند.

نوذر نخعی در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت استان کرمان در زمینه کرونا ویروس اظهار کرد: کرمان هنوز جزو استان‌های سفید است ولی نکته مهم این است که این ویروس مرز استانی را نمی‌شناسد و با ترددهای موجود قطعاً کرونا در حال گردش در بین مردم کرمان است و به زودی تعداد بیماران و موارد بستری در بیمارستان‌ها سیر افزایشی پیدا می‌کند.

وی با انتقاد از بی تفاوتی برخی از مردم نسبت به این شرایط گفت: برخی گمان می‌کنند چون وضعیت کرمان سفید است پس مشکلی ندارد اما براساس تجربه چین، این ویروس به سرعت در کشور پخش می‌شود.

نخعی بیان کرد: چندین مورد در بیمارستان افضلی پور بستری هستند که متخصصان عفونی با صراحت تمام می‌گویند در خصوص شش مورد حدس قوی می‌زنند که مبتلا به بیماری کرونا باشند که البته نتیجه نهایی با جواب آزمایش مشخص می‌شود. فردا پاسخ آخرین آزمایشات ارسالی به استان اعلام می‌شود.

مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه مردم به هیچ عنوان به نقشه‌ای که کرمان را سفید نشان می‌دهد اکتفا نکنند، گفت: وضعیت سفید به این معناست که تا این لحظه مورد مثبتی از کرونا در کرمان مشاهده نشده است.

وی گفت: پیشگیری باید با حساسیت و بدون توجه به اعداد باشد و باید بنا را بر وجود ویروس در استان بگذاریم و نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کنیم.

لزوم پرهیز از سفر در شرایط ایپدمی بیماری

استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر لزوم استفاده از تجربیات چین گفت: در چین ۳۰ استان در عرض ۳۰ روز درگیر شدند. مسئولان چینی علت اصلی شیوع ویروس را سفرهای مردم با توجه به فرا رسیدن سال جدید چین می‌دانند پس باید توجه داشت که از سفرهای بی مورد جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه سیر بیماری در چین رو به کاهش گذاشته و اوج آن مربوط به هفته سوم تا ششم است، افزود: ما در ابتدای هفته سوم هستیم. تنوع بین استان‌ها در چین درس آموز است اگر استانی موارد بهداشتی را رعایت کنند مطمئناً تعداد مبتلایان کمتری خواهد داشت.

نخعی در خصوص علت اینکه چرا با وجود اپیدمی کرونا در کشور، کرمان همچنان در وضعیت سفید قرار دارد؟ گفت: یکی از علت‌های آن تعطیلی به موقع مدارس است؛ در متون علمی در مورد آنفلوانزا آمده است در صورت تعطیلی به هنگام مدارس ۸۰ درصد بار بیماری کمتر می‌شود.

۳۰ تا ۷۰ بیشترین سن ابتلاء به کرونا

وی ادامه داد: بر اساس گزارش مشترک سازمان جهانی بهداشت و چین که صبح امروز منتشر شد، بیشترین سن ابتلاء مربوط به افراد ۳۰ تا ۷۰ سال است. دوره کمون این بیماری یک تا ۱۴ روز است ضمن اینکه در کودکان احتمال درگیری کمتر است و در صورت درگیری احتمال مرگ آنها نزدیک به صفر است.

مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه سن بالای ۶۰ سال و بیماری‌های زمینه‌ای احتمال مرگ را افزایش می‌دهد و این گروه سنی باید رعایت نکات ایمنی و بهداشتی را بیش از پیش مدنظر قرار دهند، افزود: ۹۰ درصد افراد مبتلا به کرونا دچار تب می‌شوند؛ کوفتگی، خستگی، سرفه‌های خشک و در نهایت تنگی نفس علامت‌های شایع این بیماری هستند.

نخعی با اشاره به اینکه در فصل حساسیت قرار داریم، افزود: ممکن برخی افراد دچار حساسیت فصلی شوند و باید دقت کرد که هر آبریزش بینی و سرفه و عطسه دلیل بر بیماری نیست. افراد به دلیل علائم مشابه سرماخوردگی و حساسیت به مراکز درمانی مراجعه نکنند چون احتمال درگیر شدن به بیماری کرونا در این مراکز زیاد است.

علائم افرادی که باید به پزشک مراجعه کنند

وی در پاسخ به این پرسش که چه افرادی باید به پزشک مراجعه کنند، گفت: افراد با تب ۳۹ درجه به بالا و داری تنگی نفس باید به پزشک مراجعه کنند و باید مراقب باشیم که در این خصوص دچار افراط و تفریط نشویم.

مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به اینکه یک فرد بیمار چند نفر را می‌تواند درگیر کند؟ گفت: ویروس آنفلوانزا می‌تواند ۱.۵ برابر افراد را مبتلا می‌کند و سرایت پذیری بیمار مبتلا به کرونا هم ۲.۵ نفر است.

وی گفت: این بیماری در ۸۰ درصد در حد سرما خوردگی و ذات الریه خفیف است و ممکن است بدون علامت یا با علائم خفیف باشد؛ ۲۰ درصد افراد مبتلا باید به بیمارستان مراجعه کنند که از این تعداد ۶ درصد باید در ای سی یو تحت مراقبت‌های ویژه باشند که احتمال مرگ در آنها بیشتر است.

فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت راه نجات از کرونا

نخعی در خصوص آخرین راه‌های مبارزه و پیشگیری از کرونا گفت: یکی از ارکان بسیار مهم در زمینه کنترل و پیشگیری فاصله گذاری اجتماعی است به این معنا که باید حتی المقدور کمتر با دیگران سر و کار داشته باشیم که تعطیلی مدارس یکی از اقدامات مهم در این زمینه است.

وی با تاکید بر لزوم تعطیلی کلاس‌های آموزشی، کلاس‌های حین خدمت در ادارات و جلسات متراکم افزود: همچنین باشگاه‌های ورزشی هم باید فعالیتشان را متوقف کنند و نیازی به ورود نیروی انتظامی در این خصوص نباشد.

مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان همچنین لغو مسابقات ورزشی، مجالس ترحیم، عروسی و … در شرایط کنونی را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: حضور در تجمعات خطرناک است و باید توجه داشت که این ویروس حتی از افراد مبتلایی که خوب شده‌اند تا دو هفته بعد از بهبود هم قابلیت انتقال ویروس دارد.

وی یکی دیگر از عوامل مؤثر در شیوع بیماری را قلیان سراها دانست و گفت: یکی از عوامل خطرزا بیماری ریوی است که یکی از عوامل اصلی آن در استان کرمان مصرف دخانیات و قلیان است. کرمان رتبه اول کشور ناشی از فوت بیماری‌های ریوی در کشور را دارد.

نخعی با تاکید بر لزوم پرهیز از مصرف انواع دخانیات گفت: در این راستا مصوبه تعطیلی مراکز عرضه قلیان در سطح استان کرمان ابلاغ شده است.

مردم سفرهایشان را کنسل کنند

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بحث فاصله گذاری اجتماعی گفت: برای تحقق این مورد مدارس تعطیل شده است اما مردم طبق عادت به مهمانی و مسافرت و به ویژه سفرهای زیارتی می‌روند که باید این سفرها کنسل شوند؛ همچنین حضور در مغازه‌ها برای خرید عید کم شود و یک مدت این مسائل را محدود کنیم.

نخعی خطاب به افرادی که از استان‌های آلوده به کرمان آمده‌اند، گفت: این افراد دو هفته در خانه قرنطینه خانگی شوند و فرض را بر آلوده بودن دستانشان بگذارند تا دیگر افراد و خانواده‌هایشان مبتلا نشوند. باید توجه داشت که بر اساس تجربه چین این بیماری دو تا سه ماه ادامه دارد.

طریقه گندزدایی سطوح

وی گند زدایی سطوح را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید هر سطحی که در تماس زیاد با دست است به صورت مکرر با استفاده از مواد ضدعفونی گندزدایی کنیم. ویروس کرونا حدود ۹ روز روی سطوح می‌تواند باقی بماند.

نخعی عنوان کرد: یکی از مواد سهل وصول وایتکس و آب ژاول است که لازم است؛ برای تهیه محلول ضدعفونی لازم است یک قاشق غذاخوری وایتکس را با ۴۹ قاشق آب مخلوط کنیم که این محلول برای ۲۴ ساعت قابل استفاده است.

وی گفت: می‌توان سطوحی مانند دستگیره در، نرده‌های ادارات، اتوبوس‌های خط واحد، تاکسی، دستگیره، فرمان و دنده ماشین، کلیدبرق، موس کامپیوتر، موبایل و … را با استفاده از پارچه آغشته به این مواد تمیز کرد. همچنین افراد باید از حوله مشترک استفاده نکنند.

نخعی بیان کرد: برای درست کردن محلول ضدعفونی با استفاده از الکل می‌توان از الکل صنعتی هم استفاده کرد برای تهیه این محلول باید یک پیمانه الکل و دو پیمانه آب جوشیده سرد شده را مخلوط و سطوح را تمیز می‌کنند. در اثر استفاده از الکل بعد از گذشته یک دقیقه اثر ویروس از بین می‌رود.

آغاز توزیع الکل در داروخانه‌های کرمان

وی با اشاره به اینکه عرضه الکل برای ضدعفونی در داروخانه از امروز شروع شده و در حال انجام است، افزود: در زمینه بهداشت فردی باید طی چند هفته آتی به وسیله دست‌ها بینی، دهان و چشم را لمس نکنیم و از دستمال استفاده کنیم.

نخعی گفت: ویروس کرونا از دو طریق تماس این چشم، دهان و بینی یا سرفه و عطسه فرد بیمار منتقل می‌شود که برای پیشگیری باید فاصله یک تا دو متر با افراد را رعایت کنیم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از گودی آرنج برای مهار کردن عطسه و سرفه بیان کرد: باید دقت کنیم که لباس آلوده می‌شود اما آلودگی آن کمتر از دست است. ویروس به مدت ۹ روز می‌تواند روی سطح زنده باشد خشکی و گرمی هوا به کشته شدن ویروس ارتباط دارد.

نخعی گفت: هوای کرمان گرم و خشک است که شرایط مناسبی برای ویروس نیست؛ در این چند هفته ماشین را در آفتاب پارک کنید؛ لباس‌ها و حوله‌ها را در معرض هوای آزاد قرار دهید و در ابتدای ورود به خانه این تصور را داشته باشیم که دست‌هایمان آلوده هستند. کفش‌ها هم ممکن است در صورت تماس با آب دهان افراد مبتلا که در کف خیابان یا معابر ریخته شده است، آلوده شوند.

وی در خصوص ماسک هم اظهار کرد: ماسک فقط برای بیماران دارای عطسه و سرفه و یا افراد مراقب آنهاست ضمن اینکه بعد از دو ساعت ماسک باید عوض شود.

مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: در کشورهای بسیار پیشرفته در زمینه کرونا توصیه می‌شود که نیازی به استفاده از ماسک در کوچه و بازار و محافل عمومی نیست. ماسک n۹۵ جلوی ذرات ریز را می‌گیرد و مخصوص افرادی است مستقیماً با بیمار بد حال سر و کار دارند و نباید به عنوان معجزه به آن نگاه کنیم.

وی گفت: افراد چنانچه فردی در مراکزی مانند زندان و خانه سالمندان و… دارند به ملاقات آنها نروند تا از شهر ویروس به این مراکز منتقل نشود.

نخعی بیان کرد: در این قبیل بیماری‌ها تاکید بر مصرف مایعات است و در خصوص مصرف عسل در کتاب‌های طب نوین تاکید می‌شود که با طب سنتی هم هم پوشانی دارد.

مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پایان از زحمات کادر درمانی، پزشکان و پرستاران تقدیر کرد.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=10418
  • منبع : مهر

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.