• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هشدار داد

احتمال قرمز شدن وضعیت کرونایی استان کرمان در روزهای آینده

  • کد خبر : 11354
  • 23 تیر 1399 - 10:23
احتمال قرمز شدن وضعیت کرونایی استان کرمان در روزهای آینده

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هشدار داد: به نظر می آید استان طی روزها و هفته آینده به وضعیت قرمز دربیاید و باید تصمیمات سخت گیرانه تری گرفته شود. دکتر مهدی شفیعی درباره آخرین وضعیت کرونا ویروس در استان کرمان اظهار کرد: طبق اعلام وزارت بهداشت، استان کرمان هم اکنون در وضعیت هشدار قرار دارد […]

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هشدار داد: به نظر می آید استان طی روزها و هفته آینده به وضعیت قرمز دربیاید و باید تصمیمات سخت گیرانه تری گرفته شود.

دکتر مهدی شفیعی درباره آخرین وضعیت کرونا ویروس در استان کرمان اظهار کرد: طبق اعلام وزارت بهداشت، استان کرمان هم اکنون در وضعیت هشدار قرار دارد زیرا اکثر شهرستان های استان نارنجی و قرمز هستند.

وی افزود: با این وضعیت به نظر می آید استان طی روزها و هفته آینده به وضعیت قرمز دربیاید و باید تصمیمات سخت گیرانه تری گرفته شود.

شفیعی در پاسخ به اینکه چه کنیم که وضعیت استان قرمز نشود، تصریح کرد: چند کار باید انجام بدهیم، نخست اینکه تصمیماتی که در ستاد استانی کرونا گرفته می شود، سریع تر اجرا شود و استاندار بر این موضوع تاکید دارد و سازمان ها و دستگاه های نظارتی این کار را انجام می دهند.

وی بیان کرد: بحث بعدی و بیشتر از همه، رعایت خود مردم مهم است و اکنون به مطالبه مردمی در رابطه برخی جاهایی که تجمع هست، نیاز داریم و اینکه مردم خودشان مداخله کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: از همه موارد مهم تر این است که مردم خودشان در تجمعات شرکت نکنند، زیرا یکی از مواردی که باعث انتقال زیاد بیماری می شود، شرکت در مراسم های عروسی و عزا است.

وی افزود: در حال حاضر در محیط بیرون ویروس در گردش است و هر فردی باید مراقب خودش در محیط بیرون باشد. استفاده از ماسک، گندزدایی و شست و شوی مکرر دست ها، عدم لمس صورت توسط دست ها و دقت در اینکه قبل از خوردن و آشامیدن، نظافت دست رعایت شود مورد تاکید است.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه فردی که کوچک ترین علائمی دارد، باید حتما در منزل مانده و در اولین فرصت ممکن به پزشک مراجعه کند ادامه داد: مشکل عمده ای که اکنون داریم این است که بسیاری از مردم یکی دو روز علائم بیماری کرونا را دارند، به پزشک مراجعه نمی کنند، در سطح شهر تردد دارند و ویروس را پخش می کنند، بدحال که می شوند به پزشک و یا مراکز بهداشتی مراجعه می کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اگر کسی که کوچک ترین علائمی دارد، رعایت کرده و در شهر تردد نداشته باشد و سرکار حضور پیدا نکند تا گردش ویروس را کمتر ایجاد کند.

وی اظهار کرد: این افراد حتما باید در فضای منزل نیز از ماسک استفاده و خود را ایزوله کنند تا زمانی که تعیین تکلیف می شوند که آیا بیمار هستند یا نه تا افراد خانواده را مبتلا نکنند.

شفیعی در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به اینکه چه تعداد از شهرستان های استان کرمان دارای وضعیت سفید هستند؟، گفت: در هفته گذشته یکی دو شهر کوچک استان وضعیت سفید داشتند که با توجه به آمار پایان هفته، احتمال زیاد از سفیدی در آمده اند و این نقشه توسط وزارت بهداشت به روز می شود که باید ببینیم چه وضعی رقم خورده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره مطلبی مبنی بر انتشار ویروس کرونا از طریق هوا عنوان کرد: سازمان جهانی بهداشت (WHO) جدیدا براساس مقالاتی که وجود دارد بر این موضوع صحه می گذارد و باید منتظر باشیم گزارش رسمی این سازمان اعلام شود.

وی اظهار کرد: مسئله ای که وجود دارد این است که در فضاهای بسته که کولر و اسپیلت کار می کند این بیماری می تواند از طریق هوا منتقل شود زیرا ویروس مدت زمان بیشتری و با فاصله بیشتری در هوا معلق می ماند و در معرض هوای تنفسی قرار می گیرد.

شفیعی در پاسخ به این سوال که تاکنون چند درصد جمعیت استان کرمان به کرونا مبتلا شده اند، افزود: دقیق نمی توان گفت چند درصد جمعیت استان به کرونا مبتلا شده زیرا نیاز به کارهای اپیدمیولوژیک دارد اما به نظر می آید بین ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت استان احتمالا درگیر ابتلای به ویروس شده که نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ درصد این مبتلایان بدون علامت هستند و ممکن است حتی خودشان و اطرافیانشان متوجه نشوند که مبتلا هستند.

وی درباره مرگ و میر مبتلایان به کرونا بیان کرد: اگر مرگ و میر را در کل مبتلایان (سرپایی و بستری) در نظر بگیریم در حد یک درصد است اما در موارد بستری بین هشت تا ۱۰ درصد است(در نقاط مختلف استان فرق می کند).

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: متاسفانه افرادی که خیلی بدحال می شوند و مراجعه می کنند به دلیل اینکه سالمند هستند یا بیماری زمینه ای دارند، مرگ و میر بالا می رود به همین دلیل توصیه می کنیم حتما این گروه ها باید مراقب خود باشند تا مبتلا نشوند.

وی درباره همکاری مردم در استفاده از ماسک اظهار کرد: خوشبختانه هفته گذشته با اطلاع رسانی های صورت گرفته، الزام استفاده از ماسک در ادارات، عدم ارائه خدمت به ارباب رجوعی که ماسک ندارد و الزام کارمندان، با گزارش همکاران ما و گشت های سطح شهر، بیش از ۷۰ درصد مردم رعایت می کنند و نکته خوبی است زیرا هفته گذشته کمتر از ۳۰ درصد بود و انشاءالله اگر همینطور ادامه پیدا کند، زنجیره انتقال می تواند قطع شود.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=11354
  • منبع : ایسنا

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.