• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
13
نوع جدید کلاهبرداری؛

استخوانم را بشکن!

  • کد خبر : 2959
  • 06 خرداد 1397 - 12:03
استخوانم را بشکن!

افزایش نرخ دیه، افراد شیاد را به نوع جدیدی از کلاهبرداری سوق داده است و آنها با انعقاد قراردادهایی، افراد کم بضاعت یا سودجو را به شکستن دست و پا در یک تصادف ساختگی و دریافت دیه ترغیب می کنند. گذر زمان شیوه متخلفانه درآمدزایی را نیز تغییر داده است و هر روز سبک و […]

افزایش نرخ دیه، افراد شیاد را به نوع جدیدی از کلاهبرداری سوق داده است و آنها با انعقاد قراردادهایی، افراد کم بضاعت یا سودجو را به شکستن دست و پا در یک تصادف ساختگی و دریافت دیه ترغیب می کنند.

گذر زمان شیوه متخلفانه درآمدزایی را نیز تغییر داده است و هر روز سبک و روش های نوینی از کلاهبرداری به گوش می رسد که در نوع خود جای تامل دارد.
کلاهبرداران چند سالی است که سناریوی «درآمدزایی با جان» را با ایجاد سوانح رانندگی ساختگی رونمایی کردند؛ بازی که بوی خون را به مشام شنوندگان می رساند.
این موضوع آن موقع جالب می شود که بدانیم این تصادفات دارای کارگردانی است که روش و شیوه این کلاهبرداری را همانند یک فیلم طراحی، قربانی را به انجام آن تشویق و با قربانی قراردادهای خونین منعقد می کند.
بیشتر مواقع نیز قربانیان سهم بسیار ناچیزی از دیه های چند صد میلیونی دریافت می کنند تا جایی که برای دریافت ۲۰ تا ۳۰ میلیون ریال، اقدام به شکستن دست و پای خود می کنند.
هر چند تصادف ساختگی چند سالی است که در کشور رواج دارد اما کلید این معما در همدان گشوده شد و برای نخستین بار پزشکی قانونی همدان پرده از این تخلف برداشت و مستندات خود را در اختیار مسئولان قرار داد.
طبق آخرین گزارش دریافتی از پزشکی قانونی ۱۹۷ مورد سانحه ساختگی تاکنون در استان همدان شناسایی شده است که با هدف دریافت دیه طراحی و اجرا شده اند.
شکستن استخوان دست، صورت و پا برای دریافت دیه بخشی از صحبت های مدیرکل پزشکی قانونی است که ۶ سال پیش برای نخستین بار در کشور راز این نوع تخلف را کشف و فاش کرد.
علی احسان صالح به ایرنا می گوید: حدود ۶ سالی است که متوجه ساختگی بودن برخی از سوانح رانندگی شده ایم.
وی اضافه کرد: برخی افراد با خودزنی و آسیب وارد کردن به بدن خود برای گرفتن گواهی پزشکی و با هدف دریافت دیه، به این اداره کل مراجعه می کنند.
وی به توضیح نخستین مواجهه با این نوع تخلف پرداخت و یادآوری کرد: پیشتر خبرهایی مبنی بر تصادف ساختگی در استان قم به گوش می رسید که راز آنها فاش نشده بود؛ اما در سال ۹۱ با این موضوع مواجه شدیم.
مدیرکل پزشکی قانونی همدان اضافه کرد: ۲۹ مرداد سال ۹۱ پرونده ای مربوط یه چند مرد به پزشکی قانونی ارجاع شد که مدعی بودند خودروی سواری پیکان آنها در یکی از جاده های فرعی واژگون و این افراد دچار جراحت شدند.
صالح خاطرنشان کرد: پس از انجام معاینات پزشکی مشخص شد که نوع جراحت این افرد یکسان است بنابراین احتمال ساختگی بودن این تصادف قوت گرفت.
وی بیان کرد: از دیگر شگردهای این افراد این بود که در بیشتر مواقع راننده دچار جراحت سطحی می شد و سرنشینان خودرو زخمی و مجروح می شدند چون به راننده دیه تعلق نمی گرفت.
این پزشک متخصص بیان کرد: این شیوه و شگردها باعث شد که دست آنها رو شود و دیگر نتوانند با انجام این روش ها کلاهبرداری کنند.
دکتر صالح اظهار داشت: این افراد اقدام به شکستن دست و پای خود می کنند و سپس با خرید و واژگون کردن صوری یک خودروی فرسوده و ارزان قیمت در یک جاده فرعی، با مرکز فوریت های پلیسی و اورژانس برای حضور در صحنه تصادف تماس حاصل می کردند.
وی ادامه داد: پس از طی فرایند درمان و کسب مجوزهای لازم، به پزشکی قانونی برای تعیین دیه مراجعه کرده و سپس هر کدام در آن زمان حدود ۸۰۰ میلیون ریال به جیب می زدند.
مدیرکل پزشکی قانونی همدان گفت: این طیف از افراد که جان خود را دستمایه ای برای کسب درآمد می کنند، افرادی ضد اجتماعی با روحیه ای بسیار خطرناک هستند چراکه هیچگونه هراسی برای آسیب زدن به بدن خود و دیگران ندارند، بنابراین رد کردن پرونده آن ها جرات و جسارت بالایی را می طلبید.
صالح افزود: پس از فاش شدن این پرونده در سال ۹۱، موضوع به همراه شیوه و شگرد این افراد به پزشکی قانونی کشور و استان ها برای پیشگیری از رواج یافتن این رفتارها اطلاع رسانی شد.
وی ادامه داد: پیشتر تنها آقایان در تصادفات ساختگی نقش داشتند اما پس از آن بانوان نیز به سمت این نوع کلاهبرداری روی آوردند.
مدیرکل پزشکی قانونی همدان گفت: شکستن استخوان های دست، پا و بینی در گذشته رواج داشت اما هم اینک کتف و گونه نیز به آنها افزوده شده است.
صالح بیان کرد: تصادفات ساختگی در اغلب مواقع دارای کارگردان است که اقدام به نوشتن یک سناریو و انعقاد قرارداد با قربانی برای اجرای کردن این برنامه می کند و در این بین کارگردان درصد و سهم بالایی از دیه را به جیب می زند.

***شب زمانی برای تصادف ساختگی

البته تنها دور زدن پزشکی قانونی برای رسیدن به هدف، مد نظر این افراد نبوده و نیست و این کلاهبرداران باید در گام نخست ماموران پلیس را اغفال کنند.
در این باره رئیس پلیس راه همدان به تشریح ۲ شیوه از کلاهبرداری می پردازد و می گوید: بیشتر این قبیل کلاهبرداری در شب هنگام و با واژگون کردن صوری یک دستگاه خودرو در یک محور فرعی همراه است.
سرهنگ رضا عزیزی درباره علت انتخاب شب برای عملی کردن این دسیسه بیان کرد: ماموران در شب هنگام دید کمتری دارند همچنین خستگی کار روزانه و کاهش دقت در تاریکی هوا، در نحوه تنظیم گزارش سانحه تاثیر دارد.
رئیس پلیس راه استان همدان بیان کرد: متخلفان برای عادی جلوه دادن سانحه لوازمی از خودرو را شکسته و در مجاور وسیله نقلیه پخش می کنند.
سرهنگ عزیزی اظهار داشت: پس از کارشناسی وضعیت یک مورد سانحه واژگونی پراید که چندین مصدوم از ناحیه دست و پا داشت، متوجه شدم که هیچیک از شیشه های این خودروی سواری آسیب ندیده است.
وی ادامه داد: این قبیل از کلاهبرداران برخی مواقع علاوه بر دست و پا، حتی دندان های خود را برای دریافت دیه می شکنند.
رئیس پلیس راه استان همدان توضیح داد: این قبیل سوانح صوری به نحو دیگری نیز اتفاق می افتد با این توضیح که فردی در مکان دیگری دچار سانحه شده اما برای استفاده از بیمه با هماهنگی، خودرویی را مقصر جلوه می دهند.
سرهنگ عزیزی مثال زد: چندی پیش ساق پای کودک چهار ساله ای به ظاهر در تصادف با وانت نیسان شکسته شده بود که پس از کارشناسی از راننده خواستم نحوه بروز سانحه را شرح دهد.
وی اضافه کرد: راننده مدعی بود که هنگام عبور این کودک از عرض خیابان، قسمت جلو خودرو به وی برخورد کرده است، که در صورت صحت این گفته باید به علت برخورد سپر با بدن کودک به جای ساق پا، کمر و دست او آسیب می دید.
رئیس پلیس راه ادامه داد: راننده پس از اینکه نقشه خود را فاش شده دانست اعتراف کرد که پای این کودک بر اثر سقوط از پشت بام دچار جراحت شده و مادر کودک درخواست کرده برای تامین هزینه درمان و دیه این ترفند را به کار ببرند تا از بیمه خودرو استفاده کنند.
سرهنگ عزیزی اضافه کرد: برخی از خودرو ها نیز در مکان دیگری دچار سانحه شده اما بخاطر نداشتن بیمه بدنه، سناریوی تصادف ثانویه را طراحی می کنند.
وی افزود: ساختگی بودن این قبیل سوانح نیز با توجه به نوع برخورد ۲ خودرو، زنگ زدگی روی بدنه وسیله نقلیه و دیگر شگردها آشکار می شود.

*** سالانه ۶۰ پرونده تصادف ساختگی تشکیل می شود

دستگاه قضایی به عنوان متولی رسیدگی به این قبیل پرونده ها نیز این تخلفات و روند رو به رشد آن اشرافیت داشته و در این خصوص معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان به ایرنا گفت: این نوع کلاهبرداری به مثابه تحصیل مال نامشروع است.
سعید گلستانی افزود: حکم افرادی که با کلاهبرداری اقدام به کسب مال نامشروع می کنند بین یک تا هفت سال زندان و پرداخت ۲ برابر جریمه نقدی است.
وی اضافه کرد: افرادی که اقدام به همدستی با این افراد یا طراحی این سناریو ها می کنند نیز به عنوان متهم ردیف اول محسوب شده و برای آنها نهایت جزا پیش بینی می شود.

** بیمه ها بی خیال هستند

معاون دادگستری همدان اظهار داشت: حتی در صورت مشخص شدن ساختگی بودن یک سانحه باید بیمه به عنوان مدعی نسبت به تنظیم شکوائیه اقدام کند.
گلستانی افزود: با وجود اینکه این موضوع در نامه ای به شرکت های بیمه گر اطلاع رسانی شده، اما با اقبال اندک آنها مواجه شده است.
وی درباره چرایی این موضوع بیان کرد: آنها از واکنش افراد مجروح و مصدوم این سوانح هراس دارند چراکه افرادی که اقدام به آسیب زدن به بدن خود برای کسب درآمد می کنند از وضعیت روانی مطلوبی برخوردار نیستند.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان اظهار داشت: کم اقبالی و پیگیری نکردن شرکت های بیمه گر موجب رشد این قبیل تخلفات شده است به گونه ای که سالانه بین ۵۰ تا ۶۰ پرونده در این زمینه تشکیل می شود.

** بیشتر متخلفان افراد غیربومی هستند

گلستانی گفت: طبق پرونده های تشکیل شده در دستگاه قضایی، محل سکونت بیشتر افرادی که از این طریق دنبال کسب مال نامشروع هستند شهرستان های مجاور نظیر لرستان، ساوه و کنگاور است.
وی افزود: این افراد در اقدامی هماهنگ شده اقدام به ضرب و شتم یکدیگر با چوب و چماق کرده و سپس با خرید و واژگون کردن خودرویی ارزان قیمت این جراحت را ناشی از بروز سانحه رانندگی نشان می دهند.
به طور حتم رفتار طبیعی و حق به جانب این قبیل از کلاهبرداران و دست یافتن آنها به پول های هنگفت ۲ تا سه میلیارد ریالی می تواند زمینه ای برای افزایش سو استفاده های احتمالی شود.
البته در این میان عده‌ای که نقش اول را در این سوانح دارند و تصادف را منبع درآمد و ابزاری برای تامین معاش خانواده کرده اند بیشتر آسیب می بینند چرا که سهم اندکی از این درآمد نصیب آنها می شود.

امید می رود با در پیش گرفتن برنامه های پیشگیرانه و آگاه سازی و اطلاع رسانی زمینه بروز این نوع کلاهبرداری ها را کاهش داد.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=2959
  • منبع : ایرنا

برچسب ها

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.