• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7

تا اطلاع ثانوی قارچ فله‌ای نخورید!

  • کد خبر : 4058
  • 14 اردیبهشت 1398 - 11:28
تا اطلاع ثانوی قارچ فله‌ای نخورید!

معاون فنی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویر احمد با هشدار در زمینه عواقب مصرف قارچ‌های سمی، گفت: شهروندان از مصرف قارچ های وحشی که فصل رویش آنها شروع شده است و بیشتر سمی هستند، به طور جد خودداری کنند. نصراله کرمی اظهار داشت: مردم از مصرف قارچ های خودرو یا فله ای خودداری کرده و […]

معاون فنی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویر احمد با هشدار در زمینه عواقب مصرف قارچ‌های سمی، گفت: شهروندان از مصرف قارچ های وحشی که فصل رویش آنها شروع شده است و بیشتر سمی هستند، به طور جد خودداری کنند.
نصراله کرمی اظهار داشت: مردم از مصرف قارچ های خودرو یا فله ای خودداری کرده و از قارچ دارای بسته بندی مشخص و دارای مجوز بهداشتی استفاده کنند.
وی افزود: مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیر سمی بودن آن برای انسان نیست.
کرمی بیان کرد: همچنین تغییر رنگ قاشق نقره ای در اثر تماس با قارج، وجود حشرات در اطراف قارچ محل رویش معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.
وی عنوان کرد: معیار تشخیص دقیق بر اساس ظاهر وجود ندارد و تشخیص قارچ سمی از غیر سمی برای اغلب افراد دشوار و ناممکن است.
معاون فنی مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برخی از سموم موجود در قارچ ها مقاوم به گرما بوده و فرآیند آماده سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و بخارپز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.
وی به مهمترین علائم مسمومیت گوارشی ناشی از مصرف قارچ های سمی اشاره کرد و گفت: در این صورت تهوع، استفراغ، سرگیجه، دل درد، کاهش هوشیاری، ضعف عضلانی و تشنج منجر به نارسایی کلیوی و در نهایت مرگ اغما برای فرد روی خواهد داد.
کرمی ادامه داد: بروز علائم گوارشی در بین ۵ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف، بلافاصله پس از خوردن ظاهر می شود به یاد داشته باشید در صورت مشاهده هر یک از علایم ذکر شده فورا به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.
معاون فنی مرکز بهداشت کهگیلویه بویر احمد بیان کرد: اکثر قارچ هایی که رنگ قهوه ای دارند و زیر چتر شان سفید بوده سمی هستند و اگر قارچ های وحشی را نمی شناسید هرگز به آنها دست نزنید و آنها را مصرف نکنید و قارچ های خوراکی بسته‌بندی‌شده مطمئن با نظارت و استاندارد در مغازه‌ها و سوپرمارکت ها به فروش می رسند، استفاده شود.
در سال ۹۷ تعداد مسموم شدگان مصرف کننده قارچ سمی در کهگیلویه و بویراحمد به ۱۱ نفر رسید.
قارچ ها انواع مختلفی دارد که بعضی از آنها خوراکی و برخی دیگر سمی است اما به گفته کارشناسان تشخیص آنها از روی ظاهر امکانپذیر نیست.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=4058
  • منبع : ایرنا

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.