• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
12
رئیس پلیس فتای استان کرمان؛

تشکیل ۴۱ پرونده با موضوع کرونا / ۲۲ نفر احضار شدند

  • کد خبر : 10715
  • 24 فروردین 1399 - 14:54
تشکیل ۴۱ پرونده با موضوع کرونا / ۲۲ نفر احضار شدند

رئیس پلیس فتای استان کرمان از تشکیل بیش از ۴۱ پرونده با موضوع تشویش اذهان عمومی در رابطه با بیماری کرونا در این استان خبر داد. در ایام قرنطینه خانگی به دلیل شیوع کرونا، یکی از مواردی که به شدت مورد استفاده مردم قرار گرفته فضای مجازی است؛ اما باید توجه داشت که این فضا […]

رئیس پلیس فتای استان کرمان از تشکیل بیش از ۴۱ پرونده با موضوع تشویش اذهان عمومی در رابطه با بیماری کرونا در این استان خبر داد.

در ایام قرنطینه خانگی به دلیل شیوع کرونا، یکی از مواردی که به شدت مورد استفاده مردم قرار گرفته فضای مجازی است؛ اما باید توجه داشت که این فضا در کنار تمام مزیت‌هایی که دارد در صورت استفاده نادرست می‌تواند مخاطراتی را برای کاربران به همراه داشته باشد.

برخی افراد با توجه به اینکه گمان می‌کنند می‌توانند هویت اصلی خود را در فضای مجازی پنهان کنند، با استفاده از اکانت‌های جعلی دست به کلاهبرداری می‌زنند. همچنین کاربران فضای مجازی باید دقت داشته باشند با نصب اپلیکیشن‌های جعلی و لینک‌های غیر معتبر اطلاعات شخصی خود را در دسترس کلاهبرداران قرار ندهند.

در خصوص وضعیت جرایم سایبری استان کرمان و شیوه رصد فضای مجازی با سرهنگ امین یادگار نژاد رئیس پلیس فتای استان کرمان به گفتگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

وضعیت استان کرمان از نظر پخش اخبار نادرست در فضای مجازی چگونه است؟

به دلیل اینکه فضای مجازی معمولاً محدود به مکان و زمان نیست خبری که در این فضا منتشر می‌شود صرف نظر از مکان و زمان انتشار، تأثیرات خودش را بر همه موقعیت‌های جغرافیایی می‌گذارد.

در استان ما هم مواردی بوده که منشأ خبری نادرست از کرمان باشد که این قبیل خبرها به دلایل مختلف مانند ناآگاهی، مقاصد سو سیاسی، امنیتی و… منتشر شده است. افرادی هم تحت تأثیر این گونه خبرها قرار گرفته‌اند و بدون اطلاع و آگاهی لازم از منشأ خبر، اقدام به بازنشر آن کرده‌اند که پی گیری های قانونی در خصوص این قبیل موارد انجام شده است.

آیا تولید اخبار جعلی جرم به شمار می‌آید؟

با گسترش شبکه‌های اجتماعی شاهد تبادل حجم زیاد و متنوعی از اخبار و اطلاعات در فضای مجاز هستیم که بخشی از آنها به شایعات و نشر اخبار جعل و کذب منتهی می‌شود. دلیل این اقدام می‌تواند بالا بردن تعداد بازدیدکنندگان، ناآگاهی، مقاصد سو اقتصادی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی و… باشد.

انتشار این قبیل اخبار می‌تواند باعث تشویش اذهان عمومی و برهم خوردن امنیت روانی و آرامش جامعه می‌شود و اطلاعات کذب و جعلی باعث عوام فریبی، تشویش اذهان عمومی و قرار گرفتن مخاطبان در مسیرهای اشتباه برای برنامه ریزی ها و درک صحیح آنها از وضعیت جامعه می‌شود؛ بنابراین ارسال هر گونه اخبار جعلی در فضای مجازی تأثیر منفی زیادی در افکار عمومی و برنامه‌های راهبردی افراد و جامعه دارد. بنابراین ارسال مطالب جعلی و اکاذیب در فضای مجازی ممنوع است و ناشر یا بازنشرکننده مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

آیا شناسایی این افراد در فضای مجازی امکان پذیر است؟

این روزها در کرمان هم شاهد باز نشر کلیپ‌ها و اخبار جعلی در فضای مجازی هستیم که باعث نگرانی خانواده‌ها و تشویش اذهان عمومی شده است و تاکید مقامات قضائی بر این است که برای حفظ امنیت روانی جامعه مجرمان اینترنتی مورد پی گیری قرار گیرند.

پلیس فتا به صورت ۲۴ ساعته فضای مجازی را رصد می‌کند؛ برخی گمان می‌کنند در فضای مجازی به دلیل اینکه رؤیت نمی‌شوند می‌توانند با تغییر هویت اقداماتی را انجام دهند به طوری که شناسایی نشوند. اما فضای مجازی این امکانات را دارد که آی پی این افراد از طریق ارائه دهندگان خدمات اینترنتی و بانک‌های اطلاعاتی که در دسترس است، شناسایی شود و در اختیار مقام قضائی قرار گیرد.

آیا بازنشر یک مطلب نادرست در فضای مجازی از روی ناآگاهی و بدون هیچ قصد سوئی جرم است؟

انتشار و بازنشر مطالب نادرست چه به صورت عمد و چه غیرعمد جرم محسوب می‌شود و کاربران باید توجه کنند که انتشار، بازنشر و کپی کردن هر مطلبی در فضای مجازی به معنای تأیید آن مطلب از سوی فرد است و باید پاسخگوی تبعات قضائی و پیگیری‌های انتظامی آن باشند.

موردی از تخلف و شایعه پراکنی در زمینه بیماری کرونا در فضای مجازی داشته‌ایم؟

پلیس فتا به صورت شبانه روزی فضای مجازی را رصد می‌کند و مواردی از تخلف در زمینه بیماری کرونا هم مشاهده است که در این زمینه بیش از ۴۱ پرونده با موضوع تشویش اذهان عمومی در رابطه با بیماری کرونا تشکیل شده است.

همچنین پنج مجرم در این خصوص دستگیر و ۲۲ نفر هم احضار شده‌اند که بعد از حذف محتواهای منتشر شده و تعهد کتبی آزاد شدند. در حال حاضر هم ۱۹ پرونده در دستور کار است.

مردم از چه طریق می‌توانند تخلفات در فضای مجازی را گزارش دهند؟

افراد می‌توانند گزارشات در این زمینه را از طریق بخش مرکز فوریت‌های سایبری سایت www.cyberpolice.ir اعلام کنند. ضمن اینکه شماره تلفن ۰۳۴۲۱۸۲۴۶۰۳ به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان است.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=10715
  • منبع : مهر

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.