• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10
مدیر پروژه‌های احیا شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر مطرح کرد:

توسعه در جهت تکمیل زنجیره تولید در گل‌گهر

  • کد خبر : 6925
  • 02 مهر 1398 - 8:23
توسعه در جهت تکمیل زنجیره تولید در گل‌گهر

مدیر پروژه‌های احیا شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر گفت: راه‌اندازی کارخانه دو میلیون تنی تولید آهن اسفنجی کوثر در شهر سیرجان و در منطقه معدنی و صنعتی گل‌گهر، گام بزرگی در جهت تکمیل زنجیره تولید در منطقه گل‌گهر به حساب می‌آید. علیرضا تاج پور اظهار داشت: شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به عنوان بزرگ‌ترین […]

مدیر پروژه‌های احیا شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر گفت: راه‌اندازی کارخانه دو میلیون تنی تولید آهن اسفنجی کوثر در شهر سیرجان و در منطقه معدنی و صنعتی گل‌گهر، گام بزرگی در جهت تکمیل زنجیره تولید در منطقه گل‌گهر به حساب می‌آید.

علیرضا تاج پور اظهار داشت: شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌آهن ایران، توانسته زنجیره تولید فولاد، از معدن تا شمش را کامل کند و با استخراج سنگ‌آهن و فرآوری آن از کنسانتره تا تولید گندله، آهن اسفنجی و شمش فولاد، موجب رشد ایجاد ارزش افزوده در این مجموعه شود.

وی افزود: شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر با هدف تولید سه میلیون و ۵۵۰ هزار تن آهن اسفنجی به روش میدرکس، سه میلیون تن فولادسازی به روش اسلب نازک و همچنین نورد ورق گرم در سال ۹۱ فعالیت جدی خود را آغاز کرد. اولین پروژه این شرکت، «گوهر» نام داشت که با هدف تولید سالانه ۱٫۷ میلیون تن آهن اسفنجی گرم و سرد با استفاده از شیوه تزریق اکسیژن، طراحی و در سال ۹۵ به بهره‌برداری رسید.

مدیر پروژه‌های احیا شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در ادامه بیان کرد: عملیات راه‌اندازی پروژه دوم برای تولید آهن اسفنجی در ۱۵ مهر ماه سال ۹۲ و با برآورد بودجه ۶۳ میلیون یورو، آغاز شد. بعد از شروع عملیات اجرایی پروژه مگامدول دوم که کوثر نام داشت، بنا به پیشنهاد پیمانکار، ظرفیت آن به دو میلیون تن افزایش یافت و قرار شد تا یک واحد سولفورزدا نیز به آن افزوده شود؛ به این ترتیب، قرارداد اجرای پروژه کوثر به ۷۱ میلیون یورو ارتقا یافت.

تاج پور اذعان کرد: روش مورد استفاده در کارخانه تولید آهن اسفنجی کوثر، میدرکس بوده و گندله مورد نیاز این واحد، از شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر تامین می‌شود. این کارخانه با روش تزریق اکسیژن محصول خود را تولید می‌کند که در دی ماه سال ۹۶، تست سرد آن انجام شد و در ۲۱ خرداد ماه سال ۹۷ تولید خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

وی با اشاره به اهمیت اشتغال‌زایی در پروژه‌ها، اظهار کرد: کارخانه کوثر، با سرمایه‌گذاری ۱۶۶ میلیون دلاری راه‌اندازی شده و میزان ایجاد اشتغال مستقیم آن به ۲۲۰ نفر می‌رسد. علاوه بر این، ۸۸۰ شغل غیر مستقیم نیز با راه اندازی این کارخانه ایجاد خواهد شد.

مدیر پروژه‌های احیا شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در پاسخ به این سوال که برای راه‌اندازی کارخانه کوثر با چه چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌اید، تصریح کرد: تنها مشکلی که در طول دوره راه‌اندازی این کارخانه با آن مواجه بودیم، مسائل گمرکی بود. طولانی بودن پروسه امور گمرکی و ترخیص کالا، باعث کند شدن روند پیشرفت پروژه می‌شد اما خوشبختانه در خصوص انتقال ارز، با مشکلی روبه‌رو نبودیم و به خاطر اینکه اقلام مورد نیاز خود را قبل از سال ۹۷، زمانی که ثبات ارزی وجود داشت، وارد کردیم؛ به معضل تخصیص ارز و ثبت سفارش برخورد نکردیم.

تاج پور افزود: حدود ۸۰ درصد تجهیزات به کار رفته در خط تولید آهن اسفنجی کوثر، از داخل کشور تامین شده و از لحاظ وزنی و قیمتی نیز، حدود ۶۰ درصد تجهیزات بومی‌سازی شده است.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=6925

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.