• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
12

جزئیات اقدامات ایران در گام سوم هسته ای

  • کد خبر : 6686
  • 16 شهریور 1398 - 11:08
جزئیات اقدامات ایران در گام سوم هسته ای

یک منبع آگاه جزئیاتی جدیدی را از گام سوم هسته ای ایران اعلام کرد. این منبع آگاه در گفتگو با آخرین خبر اظهار داشت: مهمترین اقدامی که پس از این گام می توانیم انجام دهیم مربوط به تست زنجیره های بیش از ۲۰ عددی از سانتریفیوژهای پیشرفته IR6 است که می تواند تا ده برابر […]

یک منبع آگاه جزئیاتی جدیدی را از گام سوم هسته ای ایران اعلام کرد.

این منبع آگاه در گفتگو با آخرین خبر اظهار داشت: مهمترین اقدامی که پس از این گام می توانیم انجام دهیم مربوط به تست زنجیره های بیش از ۲۰ عددی از سانتریفیوژهای پیشرفته IR6 است که می تواند تا ده برابر ماشین های فعلی غنی سازی اورانیوم داشته باشد.

وی گفت: می توانیم مواد غنی شده از زنجیره های تحقیقاتی و شاهد را به عنوان ذخایر غنی شده خود حفظ کرده و می توانیم با راه انداختن کارخانه مونتاژ سانتریفیوژ در نطنز تولید سانتیریفیوژ IR6 را برای نصب در زنجیره های بزرگتر مان آغاز کنیم.

این منبع آگاه در پاسخ به سوالی راجع به این که آیا برجام محدودیت هایی برای تحقیق و توسعه ایجاد کرده است که حالا قرار است کنار گذاشته شود افزود: هیچ محدودیتی در بحث تحقیق و توسعه وجود نداشته و ما از همان زمان روی سانتریفیوژهای جدید کار می کردیم و الان هم اگر بدعهدی صورت نمی گرفت و برجام به مشکل نمی خورد، نیازی به تشکیل زنجیره ۳۰ تایی از سانتریفیوژهای IR6 وجود نداشت زیرا ما هنوز تست های زنجیره ۲۰ تایی را کامل نکرده ایم.

وی گفت: طوری مذاکره انجام شد تا محتوای تحقیق و توسعه محدود نشود و آهنگ تحقیق و توسعه حفظ شود که با گام سوم این آهنگ سریعتر خواهد شد.

او تصریح کرد: اگر بدعهدی های غرب نبود و می خواستیم به آهنگ عادی تحقیق و توسعه ادامه دهیم نیازی به زنجیره های بزرگ وجود نداشت. در سه و چهار سال بعد از برجام تحقیق و توسعه روند خوبی داشته و طراحی ها از حالت مهندسی معکوس تغییر یافته و با مستندسازی حتی برای هر ماشین تا ۳ هزار سند تولید شده و نرم افزارهای خاص طراحی کردیم.

وی ادامه داد: هدف ما از این کار این بود تا تحقیق و توسعه صنعت هسته ای را در ریل درست قرار دهیم نه اینکه به صورت غیر منطقی و بدون توجیه درست فقط به تولید انبوه سانتریفیوژ بپردازیم مثلاً IR6 در سال ۸۸ آغاز شد و در سال ۸۹ از یک دستگاه آن رونمایی شد و حالا بعد از ۹ سال هنوز در حال تست است. البته طبیعی است و حتی شرکت‌های بزرگ سازنده سانتریفیوژ در دنیا مثل یورنکو هم تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا سانتریفیوژ را به مرحله تولید انبوه برسانند.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=6686
  • منبع : آخرین خبر

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.