• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
14

جشن «آش شیر» سیرجانی‌ها به شکرانه انفاق

  • کد خبر : 3865
  • 11 اردیبهشت 1398 - 12:15
جشن «آش شیر» سیرجانی‌ها به شکرانه انفاق

جشن «آش شیر» سنت دیرینه‌ای است که هر ساله دامداران و عشایر شهر پاریز از توابه شهرستان سیرجان در ایام چهلم یا ۴۰ روز بعد از عید نوروز برگزار می‌کنند. جشن «آش شیر» سنت دیرینه‌ای است که هر ساله دامداران و عشایر شهر پاریز از توابه شهرستان سیرجان در ایام چهلم یا ۴۰ روز بعد […]

جشن «آش شیر» سنت دیرینه‌ای است که هر ساله دامداران و عشایر شهر پاریز از توابه شهرستان سیرجان در ایام چهلم یا ۴۰ روز بعد از عید نوروز برگزار می‌کنند.

جشن «آش شیر» سنت دیرینه‌ای است که هر ساله دامداران و عشایر شهر پاریز از توابه شهرستان سیرجان در ایام چهلم یا ۴۰ روز بعد از عید نوروز در بیرون از شهر پاریز و در دامنه کوه شاه‌خیرالله برگزار می‌کنند.

در این مراسم مردم به شکرانه ۴۰ روز بعد از سال جدید و بخشش شیر گوسفندان خود به فقرا این موفقیت در بخشش را جشن می‌گیرند و آش شیر را پخته و بین مردم توزیع می‌کنند.

در این مراسم که همراه با برنامه‌های کهن و بازی‌های بومی و محلی است دامداران شیر دام‌های خود را به محل جشن می‌آورند تا آش شیر تهیه شود و این جشن سنتی پس از توزیع آش پایان می‌پذیرد با این امید که به شکرانه بخشش و انفاق برکت و روزی آنها بیشتر شود.

تعدادی از شرکت کنندگان در مراسم اظهار کردند: هر ساله از عید نوروز تا ۴۰ روز بعد از عید دامداران و عشایر فرآورده‌های دامی و به ویژه شیر دام‌های خود را رایگان بین مردم و فقرا توزیع  و روز چهلم به شکرانه این توفیق مراسم جشنی را با نام جشن آش شیر در دامنه کوه شاه‌خیرالله برگزار می‌کردند که این سنت حسنه بین مردم پاریز سیرجان مانده است.

اسماعیل صفورایی شهردار پاریز در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: گرچه امسال خوشحالی مردم به واسطه بارش رحمت الهی پس از خشکسالی‌های پی در پی مضاعف است اما این مراسم سنت دیرینه‌ای است که نیاکان ما با عنوان شکرانه انفاق و بخشش به یادگار گذاشتند و امسال شیر جمع‌آوری شده را به صورت متمرکز جمع‌آوری کردیم تا جشن مراسم هم برگزار شود.

وی افزود: امسال مراسم با انسجام بیشتر برگزار شد و مردم هم استقبال خوبی داشتند و امیدواریم بتوانیم سنت را ترویج دهیم و روحیه ایثار و بخششش رکن فضائل اخلاقی شود.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=3865

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.