• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
16
به شکرانه انفاق و بخشش

جشن سنتی «آش شیر» در سیرجان برگزار شد

  • کد خبر : 1688
  • 11 اردیبهشت 1397 - 8:22
جشن سنتی «آش شیر» در سیرجان برگزار شد

مراسم جشن آش شیر سنت دیرینه‌ای است که هرساله با حضور دامداران و عشایر ۴۰ روز بعد از عید نوروز در بخش پاریز شهرستان سیرجان برگزار می‌شود. مراسم جشن آش شیر سنت دیرینه‌ای است که هرساله دامداران و عشایر ۴۰ روز بعد از عید نوروز در بخش پاریز شهرستان سیرجان برگزار می‌کنند، این مراسم امروز […]

مراسم جشن آش شیر سنت دیرینه‌ای است که هرساله با حضور دامداران و عشایر ۴۰ روز بعد از عید نوروز در بخش پاریز شهرستان سیرجان برگزار می‌شود.

مراسم جشن آش شیر سنت دیرینه‌ای است که هرساله دامداران و عشایر ۴۰ روز بعد از عید نوروز در بخش پاریز شهرستان سیرجان برگزار می‌کنند، این مراسم امروز با حضور گسترده مردم در دامنه کوه شاه خیرالله پاریز برگزار شد و مردم به شکرانه ۴۰ روز بخشش شیر دام خود به فقرا و مردم جشن شیر را برگزار کردند.

در این مراسم که همراه با برنامه‌های کهن و بازی‌های بومی و محلی است، دامداران شیر دام‌های خود را به محل جشن می‌آورند تا آش شیر تهیه شود و این جشن سنتی پس از توزیع آش پایان می‌پذیرد تا خداوند هم به شکرانه بخشش و انفاق برکت و روزی آنها را بیشتر کند.

در این مراسم با تعدادی از شرکت‌کنندگان در مراسم و جمعی از پیرمردان و پیرزنان که این سنت را به یاد دارند به گفت‌گو پرداختیم که گفتند: هر ساله از عید نوروز تا ۴۰ روز بعد از عید دامداران و عشایر فرآورده‌های دامی و به ویژه شیر دام‌های خود را رایگان بین مردم و فقرا توزیع و روز چهلم به شکرانه این توفیق مراسم جشنی را با نام جشن آش شیر در دامنه کوه شاه خیرالله که زیارتگاهی هم محسوب می‌شود برگزار می کردند که این سنت حسنه بین مردم پاریز سیرجان مانده است.

اسماعیل صفورایی بخشدار پاریز اظهار کرد: گرچه خشکسالی‌های پی درپی موجب کاهش دام عشایر شده است اما چون این سنت کهن به نوعی شکرانه انفاق و بخشش را ترویج می‌دهد بر آن شدیم که امسال مراسم پررنگ‌تر برگزار شود و مردم هم استقبال خوبی را داشتند.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=1688

برچسب ها

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.