• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10
دهم اردیبهشت، روز ملی خلیج فارس

خلیج فارس؛ شناسۀ سرزمین ما

  • کد خبر : 3789
  • 10 اردیبهشت 1398 - 10:55
خلیج فارس؛ شناسۀ سرزمین ما

خلیج فارس مهد فرهنگ‌ها و تمدن‌های کهن و باستانی جهان به شمار می‌رود. خلیج فارس، نامی ‌برخاسته از تاریخ، فرهنگ و تمدن بزرگ و کهن ایرانی است و شواهد و مدارک و مستندات ما را به جایگاه ممتاز و عظیم آن در میراث فرهنگی مشترک بشری رهنمون می‌نماید. خلیج فارس دارای پیشینه‌ای وسیع و گسترده […]

خلیج فارس مهد فرهنگ‌ها و تمدن‌های کهن و باستانی جهان به شمار می‌رود. خلیج فارس، نامی ‌برخاسته از تاریخ، فرهنگ و تمدن بزرگ و کهن ایرانی است و شواهد و مدارک و مستندات ما را به جایگاه ممتاز و عظیم آن در میراث فرهنگی مشترک بشری رهنمون می‌نماید.

خلیج فارس دارای پیشینه‌ای وسیع و گسترده است به درازای تاریخ سرزمین پارس و خاستگاه زایش فرهنگ ها و تمدن های بزرگ بشری ریشه در آن دارد.

خلیج فارس از بدو پیدایش تا زمان حاضر بستری جغرافیایی در شکل‌دهی روابط فرهنگی، ‌اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و تجاری ملل مختلف جهان با محوریت توسعه روابط فرهنگی، اجتماعی و تعامل مثبت وسازنده بوده است. که بستر ها وزمینه های همکاری وگسترش فعالیت های تجاری واقتصادی منطقه خلیج فارس و جهان را بدنبال داشته است.

فرهنگ واخلاقیات ایرانیان همواره با تاکید بر همدلی وهمکاری میان مردم واقوام مختلف بشر روح همبستگی ، صلح ودوستی در میان انها را گسترش داده است.

در حوزه خلیج فارس، زندگی و هم‌زیستی در این مکان با ‌جوشش فرهنگی و اجتماعی اقوام مختلف در منطقه، بستری را برای تو سعه روابط وهمکاری های فرهنگی واجتماعی میان مردمان وکشور های حوزه خلیج فارس وسایر مردمان ملل مختلف را فراهم آورده است‌.

نام خلیج فارس، با نام ایران برای همیشه تاریخ گره خورده است. این ارتباط عمیق و پایدار ایران با خلیج فارس در اشکال و حوزه های مختلف قابل ترسیم، تائید و تاکید است و استمرار آن تا دوران معاصر و حال نیز به تصویرکشیده شده است.

سیر تحولات دوران معاصر بیانگر اقتدار ایرانیان در خلیج فارس بوده و در حال حاضر نیز همکاری کشورهای منطقه خلیج فارس تضمین کننده ثبات وآرامش درمنطقه خلیج فارس می باشد.

کشور ایران سهم مهم و اساسی در شکل گیری و تضمین ثبات منطقه خلیج فارس دارد. که نیازمند تعامل وتوسعه روابط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی وهمچنین روابط دیپلماتیک در میان کشورهای منطقه خلیج فارس می باشد که متضمن ثبات وپایداری در این منطقه مهم وحیاتی دنیا است.

لذا بزرگداشت روز ملی خلیج فارس به عنوان یکی از اقدامات ملی و یک پدافند غیرعامل در مواجهه با نفوذ بیگانگان در حوزه خلیج فارس ضروری می نماید، تا همه مجموعه سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی کشور در خصوص این امر فراگیر که ریشه در باورهای ملی، دینی و درونی ایرانیان دارد مشارکت فعال نمایند.

از این رو برنامه های علمی وفرهنگی با رویکرد شناخت وآگاهی بخشی در حوزه میراث فرهنگی وگردشگری منطقه خلیج فارس می تواند بستری را برای تحقق زمینه های مناسب در خصوص معرفی فرهنگ، تاریخ وتمدن ایران اسلامی، جاذبه های متنوع و بی نظیر سواحل وکرانه های خلیج فارس، دانش دریانوردی، عشق و مهمان نوازی مردمان سواحل و کرانه های منطقه خلیج فارس به سایر مردمان جهان فراهم نموده وگام مهم وارزشمندی در جهت اعتلای نام خلیج فارس به عنوان مهد وگهواره فرهنگ ها وتمدن های بشری جهان بردارد.

امروزه گردشگری بعنوان ابزاری در جهت گسترش صلح و دوستی، تعمیق روابط فرهنگی، اجتماعی وتعامل میان مردمان ودولت ها به شمار می آید،که می تواند نقش بسیار سازنده وتاثیر گذاری در جهت همگرایی و توسعه روابط و همکاریهای مشترک میان مردمان و دولت های منطقه خلیج فارس ایفا نماید.

از این رو لازم است دولت های منطقه خلیج فارس براساس اشتراکات فرهنگی، تمدنی و همچنین علاقمندی ها وپیوندهای عمیق و ریشه دار فرهنگی زمینه های حضور مردمان سایر مناطق را برای بازدید وآشنایی بیشتر با میراث کهن و باستانی منطقه خلیج فارس فراهم نمایند.این امر می تواند رونق وشکوفایی اقتصادی منطقه خلیج فارس، انسجام اجتماعی و زمینه های همکاری بیشتر وتعامل منطقه ای را فراهم آورد.

نکوداشت روز ملی خلیج فارس گامی است درجهت معرفی وتوجه بیشتر مردمان این منطقه وساکنان خلیج فارس با پیشینه تاریخی وتمدنی وتاکید بر معرفی آثار وجاذبه های بی نظیر ومتنوع گردشگری منطقه خلیج فارس برای حضور در عرصه های بین المللی در جهت تعامل سازنده وهم افزایی بیشتر میان کشورهای منطقه خلیج فارس با سایر مردمان و کشورها برای رسیدن به توسعه و آبادانی این منطقه ژئواستراتژیک،ژئوپلتیک و ژئواکونومیک می باشد.

ازاین رو لازم است برنامه ریزی برای فراهم آوردن و توسعه زیرساخت های گردشگری و انجام اقدامات بهینه در راستای فعالیت های گردشگری در منطقه خلیج فارس با حضور سرمایه گذاران داخلی وخارجی وبه کارگیری ظرفیت های بسیار متنوع و بی نظیر گردشگری منطقه خلیج فارس صورت گیرد.تا هم به معرفی فرهنگ و ویژگی های فرهنگی و اجتماعی وتوانمندی ها وپتانسیل های گردشگری پرداخته شود و هم اینکه به رشد و توانمندسازی جوامع میزبان ومحلی، بومیان وساکنین منطقه خلیج فارس کمک نمود.

با ایجاد وراه اندازی کسب وکارهای گردشگری وتوسعه روابط با کشورهای منطقه وجهان با حمایت دولت وسایر بخش های خصوصی و غیر دولتی وبا عزم ملی وجدی می توان به این مهم دست یافت.

این امر مستلزم تعیین خط ومشی ها، سیاستگذاری های کلان و اولویت بخشی به سفر و گردشگری و اتخاذ تصمیمات و داشتن برنامه هدفمند وجامع وهمکاری و هماهنگی بین متولیان بخش های دولتی و سایر دست اندرکاران حوزه گردشگری و مجموعه های مرتبط با مقوله صنعت گردشگری است که اگر مورد توجه جدی قرار گیرد،رونق اقتصادی،اشتغال،کارآفرینی و توسعه وشکوفایی منطقه خلیج فارس را به همراه خواهد داشت.

 

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=3789
  • نویسنده : منوچهر جهانیان (رییس دانشکدۀ علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ)
  • منبع : عصرایران

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.