• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
14
نوبت به مگس مدیترانه ای رسید

درختان استان کرمان زرد پوش شدند

  • کد خبر : 6491
  • 12 شهریور 1398 - 9:39
درختان استان کرمان زرد پوش شدند

مزارع و باغ‌های کرمان در حالی از ابتدای سال جاری با هجوم سهمگین ملخ‌های آفریقایی مواجه شده بودند که این روزها مگس‌های مدیترانه ای باغ‌های میوه استان را با خطر مواجه می‌کنند. فصل برداشت اکثر میوه‌های در استان کرمان فرا رسیده است و طبق آمار ۲۴ درصد از باغ‌های میوه کشور نیز در استان کرمان […]

مزارع و باغ‌های کرمان در حالی از ابتدای سال جاری با هجوم سهمگین ملخ‌های آفریقایی مواجه شده بودند که این روزها مگس‌های مدیترانه ای باغ‌های میوه استان را با خطر مواجه می‌کنند.

فصل برداشت اکثر میوه‌های در استان کرمان فرا رسیده است و طبق آمار ۲۴ درصد از باغ‌های میوه کشور نیز در استان کرمان قرار گرفته است ابتدای سال جاری بود که هجوم دسته‌های میلیونی ملخ دریایی به جنوب کرمان آغاز شد و جازموریان به یکی از بزرگترین کانون‌های سم پاشی هوایی و زمینی کشور تبدیل شد.

با آغاز فصل گرما رفته رفته کولنی‌های ملخ در کرمان مهار شدند اما حالا وجود یک آفت غیر بومی دیگر که در مرکز استان کرمان پدیدار شده است خطر جدی تر از هجوم ملخ‌ها را پیش روی کشاورزان قرار داده است و صدای وز و وز بال مگس‌ها خاک از سر کشاورزان ربوده است.

مگس مدیترانه ای میلیون‌ها تن میوه را در معرض تخریب قرار داده است

آفتی به نام مگس میوه خوار مدیترانه ای؛ این حشره سخت جان این روزها چشمان نگران کشاورزان کرمان را به سمت باغ‌ها معطوف کرده است. اگر درختان در شهر کرمان و مناطق دیگر استان شاهد نصب تله‌های زرد رنگی هستند که مسئولان کشاورزی استان کرمان امیدوارند بتوانند با استفاده از آنها این آفت را مهار کنند.

این آفت در طول سال چهار بار دوره زندگی خود را در نسل‌های پی در پی سپری می‌کنند و هر بار تخم گذاری نیز ۳۰۰ تخم می‌گذارد و در زمان کوتاهی موجب از بین رفتن میوه می‌شود.

سحر محمد تقی زاده، کارشناس گیاه پزشکی در گفتگو با مهر می‌گوید: این حشره بومی استان کرمان نیست و از سال ۹۷ در شمال استان دیده شده اما پیش از آن در باغ‌های جنوب استان کرمان مشاهده شده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون استان‌هایی مانند یزد، اصفهان، خراسان، مازندران با این آفت مواجه هستند و طرح‌های تحقیقاتی برای مقابله با این حشره در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه فصل برداشت میوه در استان کرمان آغاز شده گفت: حشره به محض تغییر رنگ میوه و نزدیک شدن به زمان برداشت بر روی میوه‌ها تخم گذاری می‌کنند و لارو مگس از میوه تغذیه می‌کند و ظرف چند روز موجب گندیدگی کامل میوه بر روی درختان می‌شود.

وی بیان کرد: آنچه اهمیت دارد همکاری کشاورزان با کارشناسان کشاورزی و استفاده از روش‌های علمی و تلفیقی موجود برای کنترل است.

حشره در مقابل سم پاشی مقاوم است

وی استفاده از تله‌ها را یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با مگس مدیترانه ای دانست و بیان کرد: مبارزه با آفت با استفاده از سم به تنهایی امکان پذیر نیست و باید از روش‌های تلفیقی موجود استفاده شود.

وی ادامه داد: متأسفانه درصد تخریب این حشره بسیار بالا می‌باشد و می‌تواند در عرض چند روز هکتارها باغ مثمر را تحت تأثر خود قرار دهد.

۲۴ درصد باغ‌های میوه کشور در کرمان وجود دارد

وی با اشاره به وجود ۲۴ درصد از باغ‌های میوه کشور در کرمان گفت: در استان کرمان سالانه ۳ میلیون ۵۰۰ تن میوه تولید می‌شود که نیاز بخش قابل توجهی از بازار را تأمین می‌کند.

وی با تاکید بر استفاده از تله مکفیل بیان کرد: در این تله‌ها از فرمون و چسب استفاده می‌شود و استفاده از مایع سراتراب و هیدرولیزات مسموم نیز توصیه شده است.

کشاورزان با کارشناسان جهاد کشاورزی همکاری کنند

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی شمال استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: کار ردیابی و کنترل این آفت در باغ‌های شمال استان کرمان به خوبی پیش می‌رود و از کشاورزان هم می‌خواهیم با کارشناسان کشاورزی همکاری لازم را داشته باشند.

ناصر طاهری افزود: در شمال استان کرمان این آفت برای نخستین بار در گلباف و ماهان دیده شد که در سال جاری گسترده مشاهده این آفت افزایش یافته است.

وی بیان کرد: همکاری کشاورزان و گزارش مشاهده این گونه حشره به جهاد کشاورزی و آغاز فوری روش‌های مبارزه می‌تواند در کنترل آفت و از بین بردن حشره در فصل سرما بسیار مؤثر باشد.

طاهری بیان کرد: کار ردیابی و مبارزه این آفت یکی از سرفصل‌های اصلی کارشناسان جهاد کشاورزی استان کرمان است و مهمترین روش مقابله هم استفاده از تله‌های زرند رند تری مدلور و تعذیه سراتراپ و تله‌های زرد چسبنده است.

وی از اجرای طرح‌های حمایتی برای مقابله با آفت خبر داد و بیان کرد: پروتئین هیدرولیزات مهمترین عامل از بین برنده این آفت است و هر کشاورز در صورت خریداری این نوع آفت کش‌ها یک سوم هزینه خرید را پرداخت نمی‌کنند.

اکثر باغ‌های شمال استان پتانسیل آلودگی را دارند

وی تاکید کرد این آفت توانمندی از بین بردن ۱۰۰ درصدی محصول مناطق آلوده را دارد از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کرد که مگس مدیترانه ای قادر است اکثر محصولات باغ‌های استان کرمان درگیر کند.

وی از کشاورزان خواست از ورود نهال‌های آلوده به باغ‌ها خودداری کنند، میوه‌های خشک شده را سریعاً جمع آوری و در صورت آلوده شدن باغ‌ها میوه‌های آلوده به آفت را از باغ جمع آوری و بسوزانند.

وی ادامه داد: خطر آلودگی این آفت در صورت عدم گزارش و اقدام به موقع بسیار بالا است و می‌تواند هکتارها باغ را ظرف مد کوتاهی آلوده و محصول را از بین ببرد.

وی همچنین از کشاورزان خواست در زمستان اقدام به شخم زدن زمین در باغ‌ها کنند و با این کار شفیره حشره را از بین ببرند.

هجوم مگس مدیترانه ای به شمال کرمان که گفته می‌شوند منشأ آن باغ‌های جنوبی استان بوده‌اند چالش جدیدی است که بعد از خسارت شدید به باغ‌های پسته در سال گذشته و خسارت ناشی از گرم شدن بیش از حد دما به نخلستان‌های استان در سال جاری وارد شده است.

ضمن اینکه در ابتدای سال جاری نیز هجوم کلونی‌های میلیونی ملخ‌های دریایی، بخش قابل توجیه از نیرو و سرمایه‌های حوزه کشاورزی استان را معطوف به خود کرد و حالا به نظر می‌رسد مگس‌های میوه خوار به چالش جدی در مسیر مهمترین پتانسیل اقتصادی استان کرمان تبدیل شده است.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=6491
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.