• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
12
سه شهر استان در مرز هشدار

دمای تابستان کرمان افزایش یافت

  • کد خبر : 5153
  • 26 تیر 1398 - 11:41
دمای تابستان کرمان افزایش یافت

کمبود شدید آب در حالی اکثر شهرهای استان کرمان را با مشکل مواجه کرده که حداقل دمای هوای کرمان در سال جاری ۲.۵ درجه نسبت به سال قبل افزایش یافته است. این روزهای پای حرف هر شهروند کرمانی بنشینید اولین بحثی که مطرح می‌شود افزایش شدید دمای هواست همین الگو در اکثر شهرستانهای دیگر استان به خصوص در شرق و جنوب کرمان نیز احساس می‌شود. […]

کمبود شدید آب در حالی اکثر شهرهای استان کرمان را با مشکل مواجه کرده که حداقل دمای هوای کرمان در سال جاری ۲.۵ درجه نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

این روزهای پای حرف هر شهروند کرمانی بنشینید اولین بحثی که مطرح می‌شود افزایش شدید دمای هواست همین الگو در اکثر شهرستانهای دیگر استان به خصوص در شرق و جنوب کرمان نیز احساس می‌شود.

البته در واقعیت نیز دمای کرمان در ادامه الگویی که در جریان تغییرات اقلیمی این سرزمین روی داده است در سال جاری نیز نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

گفته می‌شود در روزهای اخیر گرمای هوا آخرین منابع آب سطحی طبیعی استان از جمله جازموریان را نیز تبخیر کرده است و هر چه که از تابستان می‌گذرد کرمانی‌ها روزهای گرم‌تری را نیز سپری می‌کنند.

اگر نگاهی به درجه خودروهای موجود در شهر بیندازید در برخی از ساعتهای روزی دمای ۴۹ درجه نیز ثبت می‌شود اما کارشناسان هواشناسی این عدد را منبع علمی مناسبی برای تعیین دمای کرمان نمی‌دانند و حداکثر دمای ثبت شده این شهر را در تابستان ۴۰ درجه می‌دانند.

مردم جنوب کرمان نیز می‌گوید دماسنج‌های خانگی و خودروها نیز اعدادی معادل ۵۰ درجه را نیز نشان می‌دهد.

دمای هوا ۲.۵ درجه افزایش یافته است

رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان می‌گوید: تغییرات اقلیمی در استان کرمان تابعی از تغییرات اقلیمی در همه منطقه است این تغییرات در اکثر کشورها مشاهده می‌شود و دمای هوا در زمین در حال افزایش است که ناشی از افزایش گازهای گلخانه‌ای است.

حمیده حبیبی گفت: حداقل دمای هوا به صورت واضح در کرمان در حال افزایش است و نسبت به سال ۹۷ دما ۲.۵ درجه سانتیگراد افزایش یافته است که باعث افزایش تبخیر منابع آب‌های سطحی و یا خسارات به کشاورزی از جمله پدیده خشک شدن خوشه‌های خرما می‌شود.

وی تصریح کرد: طی روزهای اخیر افزایش دمای هوا در استان کرمان ادامه خواهد داشت.

حبیبی گفت: یکی از مهمترین دلایل احساس گرمای هوا در شهر کرمان ابری بودن هوا و افزایش رطوبت است که موجب می‌شود مردم گرما را بیشتر احساس کنند.

رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان بیان کرد: در سال جاری شاهد افزایش گرمای هوا در طول شب‌ها نیز هستیم.

وی بیان کرد: حداقل دمای هوا در کرمان در سال جاری ۲۰ درجه سانتیگراد است.

افزایش دمای هوا موجب شده است میزان مصرف آب و برق نیز در کرمان افزایش یابد و هشدارهای مسئولان استان کرمان در خصوص افزایش مصرف آب بیشتر از هر زمان دیگر شود و برخی از شهرهای پر جمعیت استان کرمان در آستانه جیره بندی آب قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت‌آبفا استان کرمان در گفتگو با مهر می‌گوید: سه شهر کرمان، زرند و رفسنجان بیشترین کمبود در خصوص تامین آب شرب دارند.

محمد طاهری افزود: خشکسالی‌های متوالی که در استان کرمان روی داده است موجب شده که منابع آب زیر زمینی کاهش یابد و چون صد درصد آب استان از منابع آب زیر زمینی تامین می‌شود برداشت از این منابع افزایش یافته و سطح آب‌های زیر زمینی نیز به شدت کاهش پایین‌تر از حد نرمال باشد.

وی تصریح کرد: آب اکثر شهرهای کرمان از برداشت آب از چاه‌های زیر زمینی تامین می‌شود و آبدهی اکثر این چاه‌ها کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد آب‌های استحصالی کرمان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود ادامه داد: برداشت منفی از آب‌های زیر زمینی موجب کاهش آبدهی چاه‌های آب شده است.

طاهری بیان کرد: در استان ۱۰ هزار چاه غیر مجاز وجود دارد و برداشت از این چاه‌ها ادامه دارد و وضعیت هر روز بد تر می‌شود.

وی گفت: آب شهر با استفاده از ۱۰۰ چاه تامین می‌شود اما آبدهی این چاه‌ها کاهش و در مقابل مصرف آب افزایش یافته است هم اکنون در شهر کرمان در هر ثانیه سه هزار لیتر آب مصرف می‌شود اما آبدهی چاه‌های هزار و ۱۰۰ لیتر است و کسری آب قابل توجهی در استان کرمان وجود دارد.

مدیر عامل شرکت آبفا استان کرمان بیان کرد: در حال حاضر سعی می‌کنیم با مدیریت مصرف و ذخیره سازی آب در ساعت‌های غیر پیک مصرف از جیره بندی آب جلوگیری کنیم که همین امر باعث افت فشار آب در برخی از ساعات روز می‌شود.

طاهری بیان کرد: هم اکنون بحث جیره بندی منتفی است اما اگر مصرف بیشتر شود چاره‌ای جز جیره بندی نخواهیم داشت.

وی از مردم کرمان خواست در مصرف آب صرفه جویی کنند و گفت: در شرایط فعلی باید منابع موجود را مدیریت کنیم.

در کنار شهر کرمان که بیشتر در پیشانی رسانه‌ها دیده می‌شود شهرهای شرق استان از جمله ریگان و فهرج، شهداد نیز دمای بالای ۵۰ درجه را تجربه می‌کنند این در حالیست که منابع آبی در این شهرستانها به دلیل افت شدید بارندگی هر روز کمتر می‌شود و در مقابل گرد و غبار در این شهرستانها افزوده می‌شود.

کمبود شدید در مناطق دور افتاده سبب شده روند مهاجرت از روستاها به شهرها نیز هر روز بیشتر شود و روستاهای خالی از سکنه عدد بزرگ‌تری را به خود اختصاص می‌دهد.

با وجود تمام هشدارهایی که داده می‌شود همچنان کشاورزی به دلیل استفاده از روش‌های سنتی بخش بیشتری از آب‌های موجود در استان را هدر می‌دهد و در مقابل کم آبی شدیدی که هر روز صدایش بلند تر می‌شود اما سکوت مسئولان در مقابل هدر رفت آب در بخش کشاورزی بیشتر می‌شود.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=5153

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.