• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
11
رییس مجمع نمایندگان استان کرمان:

دولت برای تامین آب و ادامه حیات استان کرمان چاره اندیشی کند

  • کد خبر : 5614
  • 09 مرداد 1398 - 13:50
دولت برای تامین آب و ادامه حیات استان کرمان چاره اندیشی کند

 رییس مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی از دولت درخواست کرد تا برای تامین آب و ادامه حیات در این استان تاریخی چاره اندیشی کند. حسین امیری خامکانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  افزود: استان کرمان از استان های کویری، خشک و دچار بحران کم آبی است و تقریبا […]

 رییس مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی از دولت درخواست کرد تا برای تامین آب و ادامه حیات در این استان تاریخی چاره اندیشی کند.

حسین امیری خامکانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  افزود: استان کرمان از استان های کویری، خشک و دچار بحران کم آبی است و تقریبا همه آب مصرفی در شرب، کشاورزی و صنایع از اعماق زمین بالا می آید و سفره های آب زیر زمینی به اعماق بیشتر از  ۳۰۰ متر رسیده است.

وی ادامه داد: باغات پسته در این استان به عنوان بزرگترین جنگل مصنوعی دنیا در حال خشک شدن است و صنایع هم دچار کمبود آب هستند و در یک کلام حیات نیز در منطقه تهدید می شود.

رییس مجمع نمایندگان استان کرمان با بیان اینکه در این ایامی که بارندگی در کشور بود اکثر شهرستان های استان بارندگی چندانی نداشتند افزود: طرح های تامین آب از پروژه های دراز مدت می باشد و هر پروژه ای در این زمینه چندین سال طول می کشد لذا دولت در چارچوب آمایش سرزمین براساس وظایف ذاتی خود باید فکری بکند.

امیری خامکانی تاکید کرد: دولت باید برای تامین آب و ادامه حیات در یک استان تاریخی مانند کرمان برنامه ای داشته باشد و برنامه خود را سریع و جدی پیگیری نماید.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در شرایط موجود هیچ راهی جز پیگیری طرح های انتقال آب به خصوص از خلیج فارس و دریای عمان نیست گفت: دولت در شرایط بحران کم آبی برای مدیریت مصرف آب هم باید برنامه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه عمده آب مصرفی استان در کشاورزی است خاطرنشان کرد: هنوز درصد بالایی از آبیاری منطقه به روش سنتی انجام می شود و به تناسب آن حجم وسیعی  از آب مصرفی کشاورزی هدر می رود و تبخیر می شود و در واقع بهره وری لازم را ندارد به اندازه مصرف آب محصول حاصل نمی شود.

امیری خامکانی اضافه کرد: مثلا هم اینک در هر هکتار باغات شمال استان میانگین تقریبا ۵۰۰ کیلو پسته تولید می شود و رقبای ما در حد چند تن تولید می کنند.

وی همچنین از دولت پیگیری پروژه های فاضلاب استان را درخواست کرد  و افزود: در استان کرمان نیاز به بازیافت آب را داریم چرا که حجم زیادی آب برای کشاورزی و صنایع از طریق بازیافت آب قابل تامین است.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=5614

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.