• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
10
ارتباط مستقیم نرخ ارز و قاچاق دام

سیر صعودی قیمت گوشت در استان کرمان

  • کد خبر : 2373
  • 25 اردیبهشت 1397 - 10:36
سیر صعودی قیمت گوشت در استان کرمان

در آستانه ماه رمضان و بعد از نوسانات ارزی و علیرغم وعده های مسئولان، قیمت بسیاری از اجناس در بازار در حال افزایش است از جمله این اجناس می توان به گوشت قرمز اشاره کرد. در حالیکه نرخ گوشت اسفند ماه سال گذشته پس از یک جهش به دلیل تقاضای مردم در ایام نوروز به […]

در آستانه ماه رمضان و بعد از نوسانات ارزی و علیرغم وعده های مسئولان، قیمت بسیاری از اجناس در بازار در حال افزایش است از جمله این اجناس می توان به گوشت قرمز اشاره کرد. در حالیکه نرخ گوشت اسفند ماه سال گذشته پس از یک جهش به دلیل تقاضای مردم در ایام نوروز به ۴۰ هزار تومان رسید، حالا قیمت گوشت گوسفند بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان در نوسان است و نرخ گوشت خالص بدون چربی و استخوان به بالای ۵۰ هزار تومان نیز می رسد.

در کنار این افزایش بی رویه نرخ گوشت، خشکسالی های اخیر و کاهش تولید دام از یک سو و از سوی دیگر نوسانات ارزی موجب شده قاچاق دام نیز رواج یابد.

دام ها با قیمت اندک در افغانستان خریداری و گران در بازار داخلی فروش می رود

بعد از افزایش بی رویه قیمت ارز در ماه های اخیر و با وجود اعلام ارز تک نرخی قاچاقچیان با خرید دام با ارزش بسیار کم در مرزهای افغانستان و پاکستان این دام ها را به سمت مرزهای ایران کوچ می دهند و بعد به استان های مرزی قاچاق می کنند.

این اقدام در کنار ضربه به صنعت تولید گوشت در داخل کشور، موجب گسترش بیماری های مختلف در جمعیت دامی و حتی انسانی می شود  که می توان به شیوع بیماری هایی همچون تب کریمه کنگو و تب برفکی اشاره کر د.

علیرغم اتخاذ تدابیر ویژه و ایجاد پست های متعدد قرنطینه و بازرسی اما هنوز هم قاچاقچیان سعی می کنند از راه های مختلف دام ها را در بازار داخلی به فروش برسانند که البته سود هنگفتی را به جیب می زنند.

آخرین محموله دام قاچاق هفته جاری در کهنوج کشف شد که در آن ۸۸ راس دام به جنوب کرمان منتقل شده بود.

طبق اعلام نیروی انتظامی این محموله توسط یگان امداد شهرستان کهنوج حین گشت زنی در جاده کهنوج به بندرعباس توقیف شده است.

نیروی انتطامی و دادگستری کرمان طی سال گذشته تلاش فراوانی برای مقابله با قاچاق کالا انجام داده اند و ۸۰۰ میلیارد ریال کالای قاچاق در این مدت کشف شده است که به گفته رئیس کل دادگستری کرمان ۳۶ درصد افزایش نسبت به سال قبل را نشان می دهد بطوریکه طبق گفته ید الله موحد چندین باند بزرگ قاچاق دام در سال گذشته منهدم شده است اما قاچاقچیان هنوز هم خطرات را به جان می خورند و قاچاق را به خصوص در زمینه دام ادامه می دهند.

سالانه میلیاردها تومان صرف واکسیناسیون دامها در زمینه بیماری های مختلف به خصوص تب برفکی می شود اما بعد از ورود دام های قاچاق سویه های جدید بیماری وارد کشور می شود و خسارتهای سنگینی را در دامداری ها به جای می گذارد.

احمد عبدالهی دانش آموخته دامپزشکی و تولید کننده دام و فرآورده های دامی در کرمان است، وی چندی قبل به دلیل شیوع یکی از بیماریهای دامی خسارت سنگینی را متحمل شده است و به خبرنگار مهر می گوید: با توجه بهرشد قیمت نهاده های تولید دام یک دامدار باید هزینه های سنگینی را برای تولید متقبل شود به همین دلیل باید سیاست های حمایتی نیز از این صنعت در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به بازرسی های مداوم و دقیق از دامداریهای گفت: ما سعی می کنیم با وجود تمام این هزینه ها دامداری ها را سرپا نگاه داریم اما هر سال با آغاز فصل گرما بیماری های مختلف نیز شروع می شود و خسارتهای زیادی را به بار می آورد که عامل اصلی آن قاچاق دام است.

عبدالهی قاچاق دام را از مهمترین عوامل بروز بیماری در جمعیت دامی می داند و می افزاید: یکی از این بیماری ها که همراه با قاچاق دام گسترش می یابد تب برفکی است، ما هر سال هزینه های زیادی برای مقابله با این بیماری صرف می کنیم اما بعد از ورود دام های غیر مجاز سویه های جدید بیماری نیز وارد می شود و واکسیناسیون نیز باید مجددا انجام شود.

قاچاق دام از مرزهای شرقی مخالف شعار سال است

این دامدار می گوید: اینکه ما در طول سال هزینه ها نقدی زیادی را متقبل شویم و ریسک بیماری های دامی را به جان بخریم اما در مقابل قربانی عده ای قاچاقچی شویم مغایر با شعار سال و حمایت از تولید ملی است به همین دلیل از مسئولان می خواهیم مرزهای شرقی را جهت جلوگیری از ورود دام قاچاق به صورت جدی کنترل کنند و در این خصوص کوتاهی نکنند.

وی با اشاره به افزایش روز افزون نرخ، یونجه، ذرت، ویزیت دامپزشک و داروها گفت: قیمت شیر در مقابل افزایش قیمت ندارد و ما باید در این چرخه صنعت دامپروری را سرپا نگه داریم.

وی افزود: کمر دامدار زیر فشار سودهای بانکی، کمبود بودجه، افزایش نهاده ها می شکند و انصاف نیست عده ای که هیچ گاه پای خود را به دامداری نگذاشته اند با اجیر عده ای که خود به دلیل خشکسالی بیکار شده اند، دام ها را از کشورهای شرقی به داخل کشور قاچاق کنند.

پیش بینی افزایش قاچاق دام

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان نیز در این خصوص اظهارداشت: خشکسالی در سال جاری موجب کاهش تولید دام از یک سو و از سوی دیگر کاهش علوفه و خشک شدن مراتع شده است و به همین دلیل پیش بینی می کنیم قاچاق دام در سال جاری افزایش یابد به همین دلیل از هم کنون تدابیر لازم برای مقابله با قاچاق دام اندیشیده شده است.

حسین رشیدی با اشاره به نزدیکی استان کرمان به مرزهای شرقی کشور گفت: قاچاق دام می تواند موجب گسترش بیماری مشترک دام و انسان شود و سلامت جامعه را با خطر جدی مواجه کند به همین دلیل پست های قرنطینه در مبادی مختلف ورودی استان کرمان ایجاد و کنترل انجام می شود اما همکاری و همراهی دستگاه های مختلف برای مقابله با قاچاق دام ضروری است.

رشیدی بیان کرد: سرمایه های دامی استان در صورت قاچاق دام با تهدید بهداشتی جدی مواجه می شوند اما افراد سود جو هیچ زمان به این مسائل اهمیت نمی دهند و سلامت جامعه را قربانی سودهای مالی خود می کنند.

وی بیان کرد: یکی از طرح ها برای مقابله با قاچاق دام هویت گذاری دام ها است و همچنین حمل و نقل و انتقال دام ها هم باید با مجوز انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان از دامداران خواست به هیچ عنوان دام های فاقد شناسنامه را وارد دامداری های خود نکنند چون زحمات چندین ساله آن ها به باد می رود.

وی گفت: دام های قاچاق از مرزهای شرقی وارد می شوند و در آن سوی مرزها هیچ طرح واکسیناسیون و نظارتی برای سلامت دام انجام نمی شود و بیماریهای دامی به سادگی گسترش می یابد.

رشیدی به بیماری های مانند تب کریمه کنگو و تب برفکی اشاره کرد و بیان کرد: این بیماری های می توانند بسیار خسارت زا باشند و باید از ورود دام های قاچاق به صورت جدی جلوگیری کرد.

وی به راه اندازی پست های قرنطینه در کرمان اشاره کرد و بیان کرد: در سال جاری از هم اکنون باید پیش بینی های لازم را انجام دهیم.

وی خواستار پلاک کوبی دقیق دام ها در شمال و جنوب استان کرمان شد و بیان کرد: حراست از صنعت دامپروری و فرآورده های دامی از مهمترین اقداماتی است که باید در سال جاری در دستور کار قرار گیرد.

با توجه به شیوع بیماری های مختلف مشترک بین انسان و دام عدم استفاده از گوشت های فاقد مجوز بهداشتی می تواند عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد که در این خصوص می توان به مرگ یک زن از اهالی شهرستان بافت در سال جاری به دلیل شیوع تب کریمه کنگو اشاره کرد.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=2373
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.