• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
6

صادرات ۳۵ هزار تن پسته طی چهارماه اول امسال از گمرکات کشور

  • کد خبر : 11423
  • 12 مرداد 1399 - 12:25
صادرات ۳۵ هزار تن پسته طی چهارماه اول امسال از گمرکات کشور

دبیرکل انجمن پسته ایران گفت: از ابتدای سال جاری تا تیرماه ۳۵ هزارتن پسته از گمرکات کشور صادر شده است. حسین رضایی در جلسه ستاد پسته با اشاره به اینکه تصمیماتی برای دومین محصول ارزآور کشور گرفته می‌شود که به عمده مالک و خرده مالک ضربه می‌زند، اظهار داشت: اما انجمن پسته به‌دنبال راهکارهایی‌ست که […]

دبیرکل انجمن پسته ایران گفت: از ابتدای سال جاری تا تیرماه ۳۵ هزارتن پسته از گمرکات کشور صادر شده است.

حسین رضایی در جلسه ستاد پسته با اشاره به اینکه تصمیماتی برای دومین محصول ارزآور کشور گرفته می‌شود که به عمده مالک و خرده مالک ضربه می‌زند، اظهار داشت: اما انجمن پسته به‌دنبال راهکارهایی‌ست که بتواند مشکل صادرکنندگان و تجار را برطرف کند و در یکی دوماه اخیر جلسه‌ای نبوده که انجمن و اتاق و بخش‌های دیگر مربوط به پسته و صادرات حضور نداشته باشد.

دبیرکل انجمن پسته ایران با اشاره به موضوع پیمان‌سپاری ارزی افزود: چهار بار است این سیاست در کشور اجرا و هر چهار بار شکست خورده است، این موضوع موجب شده تا آخر تیرماه ۶۲ هزار تن پسته در انبارها بماند.

وی ادامه داد: از ۲۲ فروردین ۹۷ که بحث پیمان‌سپاری ارزی مطرح شد تا آبان ۹۷ تقریبا ۳۵ بخشنامه مختلف بانک مرکزی داده که ۳۰ بخشنامه متناقض با یکدیگر است، در این شرایط تاجر، باغدار و صادرکننده چگونه می‌تواند عمل کند این اتفاق خرابی‌هایی به بار آورده ازجمله صدور کارت‌های یکبارمصرف موجب شده تاجران باسابقه، کار را تعطیل و زیربار پیمان‌سپاری نروند، کاهش قیمت فاحش پسته از هشت و نیم دلار به ۴ دلار از تبعات پیمان‌سپاری است.

رضایی خاطرنشان کرد: ماندگاری پسته در انبارها که در چند سال گذشته بی‌سابقه بوده و همچنین از دست دادن بازارها از دیگر تبعات پیمان‌سپاری ارزی بوده است.

دبیرکل انجمن پسته ایران عنوان کرد: سال ۹۷ از میزان ۵۵ هزارتن تولید ۲۰ هزارتن صادر و ۲۲ هزارتن مانده که خروج صادرکنندگان برند و صاحب‌نام ایرانی از بازار پیامد بعدی این تصمیم بود و کروناهم مزید برعلت شده اما با وجود کرونا و تحریم‌ها اگر دولتمردان درست عمل کنند دوباره می‌توانیم به چرخه برگردیم.

وی با اشاره به اینکه فروردین ۲ هزار و ۶۰۰ تن پسته از کشور خارج شد، افزود: اردیبهشت امسال با حضور همتی رئیس کل بانک مرکزی از طرف استان کرمان جلسه‌ای برگزار شد و شرط‌هایی که گذاشتیم و توافق ضمنی شد گشایشی ایجاد شد؛ اردیبهشت ۹ هزار و ۲۰۰ تن و در خرداد و ۹ هزار و ۸۰۰ تن صادرات انجام شد که روند افزایشی شروع شد که این روند ناشی از جلساتی که با بانک مرکزی بود.

رضایی اظهار کرد: در تیرماه ۱۴ هزار و ۱۴۰ تن آمار صادرات بود که ۴ هزار و ۵۰۰ تن از گمرک رفسنجان بوده که در مقایسه با پنج سال گذشته ۲۳۵ درصد صادرات ما رشد داشته،  پس کرونا هم شاید دلیل اصلی نباشد هرچند مصرف در دنیا پایین آمده و کشورهای رقیب هم کاهش چشمگیری در صادرات داشتند اما اگر قانون درست و حسابی داشته باشیم در بدترین شرایط می‌توانیم درست عمل کنیم.

وی اضافه کرد: تا تیرماه ۳۵ هزارتن پسته از کشور صادر شده است اگرچه فرصت طلایی فروردین را از دست دادیم اما از این طرف جبران شد.

رضایی با اشاره به اینکه تولید در ایران نسبت به میانگین دنیا بسیار پایین است و هزینه‌های تولید بالاست، تصریح کرد: رفسنجان امسال خاص شده دو سال در رفسنجان پسته نداشتیم نقدینگی باغداران پایین آمده و پسته برداشتی امسال را اگر خوب نفروشیم متضرر می‌شویم باید باغدار عرضه را به‌خوبی مدیریت کند تا دچار مشکل نشود.

وی  مهم‌ترین موضوع پسته را بحث بازار آن عنوان کرد و افزود: بانک مرکزی که اگر بنا باشد موضوع ارز نیمایی را مطرح کند صادرکنندگان استقبال نمی‌کنند. تا سال قبل بانک مرکزی می‌گفت  80 درصد ارز که برگرداند قابل قبول است اما الان  طبق بخشنامه جدید بانک مرکزی باید۱۰۰ درصد ارز برگردد که برای هیچکس قابل انجام نیست.

وی توضیح داد: اگر بانک یک سال قوانین را ثابت نگه می‌داشت تاجران می‌توانستند برنامه‌ریزی کنند و قرارداد بلندمدت ببندند اما با نرخ ارز که ثابت نیست استقبالی نمی‌شود، مشکل ما داخلی است و به صادرکنندگان ضربه زده است واقعیت این است آن‌قدری که خودمان ضربه زدیم کشورهای رقیب نتوانستند به ما ضربه بزنند.

وی متذکر شد: برای صنعت به این بزرگی با پنج میلیون اشتغال مستقیم و غیرمستقیم نمی‌شود زیر کولرهای گازی در برج‌های شیشه‌های تصمیماتی گرفت و این میزان اشتغال از صنعت به این بزرگی را نادیده گرفت و تبعات ایجاد کرد.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=11423

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.