• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6
مدیرکل بنیاد مسکن کرمان:

طرح های هادی در ۲۸۰۰ روستای کرمان اجرا می شود

  • کد خبر : 11620
  • 02 شهریور 1399 - 9:11
طرح های هادی در ۲۸۰۰ روستای کرمان اجرا می شود

مدیر کل بنیاد مسکن استان کرمان گفت: طبق برنامه پنجم توسعه باید برای ۲ هزار و ۸۰۰ روستا در استان کرمان طرح هادی تهیه شود. علی‌اکبر سلطانی عصر شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با تشریح عملکرد بنیاد مسکن بیان داشت: کرمان پهناورترین استان کشور است و قریب به ۱۲ درصد مساحت کشور […]

مدیر کل بنیاد مسکن استان کرمان گفت: طبق برنامه پنجم توسعه باید برای ۲ هزار و ۸۰۰ روستا در استان کرمان طرح هادی تهیه شود.

علی‌اکبر سلطانی عصر شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با تشریح عملکرد بنیاد مسکن بیان داشت: کرمان پهناورترین استان کشور است و قریب به ۱۲ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: ۱۱ هزار و ۷۰۰ آبادی در استان کرمان وجود دارد که از این تعداد پنج هزار و ۶۳۸ روستا دارای سکنه هستند.

مدیر کل بنیاد مسکن استان کرمان بر لزوم توسعه از پایین به بالا اشاره کرد و گفت: متأسفانه در بخشی از روستاها هنوز محرومیت وجود دارد، ضمن اینکه از جمعیت ۳ میلیون و ۱۶۴ هزار نفری ساکن در استان ۵۸ درصد در نقاط شهری و ۴۲ درصد در مناطق روستایی حضور دارند این در حالیست که در کشور متوسط روستانشین ۳۰ درصدی است.

سلطانی تصریح کرد: بسیاری از شهرها اقتصاد و تنظیم روابطشان در حوزه اقتصادی، اجتماعی و… با روستاها است و ماهیت بیشتر این شهرها با جمعیتی زیر ۲۵ هزار نفر به نوعی کشاورزی است.

وی گفت: ۶۵ شهر با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر در استان وجود دارد که اقتصاد بیشتر آنها کشاورزی است که این یک شانس برای استان است زیرا پتانسیل‌ها را حفظ کرده‌ایم ضمن اینکه برای استان یک پتانسیل اقتصادی است بنابراین وظایف ما در نظام اجرایی و برنامه‌ریزی را در این حوزه سنگین‌تر می‌کند.

سلطانی‌نژاد یادآور شد: ضریب نفوذ خدمات در ایران بهتر از کشورهای منطقه است ضمن اینکه در حوزه روستا هنوز بحث مسکن مسأله مهمی است استان ما در حوزه روستایی از لحاظ مسکن برتر است اما هنوز معضلاتی در این خصوص داریم.

وی ابراز داشت: در مجموعه بنیاد مسکن مجموعه خدمات و نهادهای مسکن وجود دارد که کارش تسهیل در ساخت مسکن است.

تهیه طرح هادی برای ۱۶۰۰ روستای کرمان

وی با اشاره به طرح هادی روستایی افزود: برنامه پنجم توسعه به ما تکلیف کرده در تمام روستاهای بالای ۲۰ هزار خانوار طرح‌های هادی اجرا شود شود ضمن اینکه در استان ۲ هزار و ۸۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار داریم که طرح هادی آنها در دست تهیه و بررسی است.

مدیر کل بنیاد مسکن استان کرمان گفت: در دولت تدبیر و امید برای هزار و ۶۰۰ روستا طرح هادی تهیه شده و دنبال آن هستیم که این طرح‌ها برای هر ۲ هزار و ۸۰۰ روستا تدوین شود که این مساله بسیار مهم است زیرا روستاییان جهت دریافت خدمات به این طرح احتیاج دارند.

وی ادامه داد: در طرح‌ها و برنامه‌های ما در هر بازه زمانی ۱۵ ساله یکبار بازنگری صورت می‌گیرد ضمن اینکه تابه حال ۵۶ هزار قطعه زمین به روستاییان واگذار شده است که ۱۷ هزار قطعه در دولت تدبیر و امید واگذار شده است همچنین ۱۵۶ هزار سند مالکیت کاداستر در روستاها صادر شده است.

سلطانی‌نژاد گفت: بنیاد مسکنی موفق است که بتواند تولید مسکن را انجام دهد لذا یکی از کارهایی که در روستاها انجام می‌دهیم تهیه زمین روستایی با کاربری مسکونی، خدماتی و صنعتی است همچنین یکی از کارهای جدی دیگر که در روستاها در حال اجرا است بحث بهسازی محیط روستاها است که نیاز و مطالبه جدی است.

وی بیان داشت: ۳ هزار و ۳۰۰ پروژه در روستاهای استان به موضوعات آسفالت و … پرداخته که از این آمار ۲ هزار و ۳۰۰ پروژه در دولت تدبیر و امید محقق شده است ضمن اینکه استان کرمان از سال ۹۴ که طرح قیر رایگان اجرا شده تاکنون در زمینه جذب قیر رایگان رتبه برتر را کسب کرده است.

سلطانی‌نژاد اظهار داشت: هزار و ۵۰۰ روستا خدمات آسفالت و بهسازی داشته است همچنین به روستاهای خاصی که ظرفیت‌های کشاورزی، گردشگری و… داشته‌اند خدمات بیشتری ارائه خواهد شد.

سلطانی‌نژاد به بحث بحران‌ها و حوادث غیر مترقبه در استان اشاره کرد و افزود: در سیل اخیر در جنوب استان بخش عمده خانه‌ها حادثه دیده بودند که اکنون بیشتر آنها احیا شده همچنین تا پایان مهرماه همه این واحدها سقف‌شان زده خواهد شد.

تسهیلات ۵۰ میلیونی برای متقاضیان مسکن روستایی

مدیر کل بنیاد مسکن استان کرمان یادآور شد: امسال به ازای هر واحد مسکونی ۵۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد به افراد متقاضی مسکن روستایی زیر ۲۰ هزار خانوار تقدیم می‌شود که به زودی مصوبه آن ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: ۱۶۲ هزار واحد مسکونی در روستاهای استان ساخته شده است که از این آمار ۳۱ هزار واحد مسکونی در دولت تدبیر و امید احداث شده است.

سلطانی نژاد به طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و یادآور شد: در شهر کرمان به شدت کمبود زمین داریم و در بعضی از شهرها نیز این مشکل وجود دارد ضمن اینکه تعدادی از پروژه‌ها در حال صدور پروانه هستند اما در این طرح زمین در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد و تسهیلات و خدمات فنی مهندسی به آن‌ها واگذار می‌کنیم که اقدام بسیار خوبی است.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=11620
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.