• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10
هشدار به شهروندان استان کرمان؛

طوفان در راه کرمان/ ریزگردها میهمان شرق کشور می شود

  • کد خبر : 5756
  • 15 مرداد 1398 - 11:13
طوفان در راه کرمان/ ریزگردها میهمان شرق کشور می شود

مردم کرمان در سکوت مسئولان سالهاست آسمانی غبار آلود را تجربه می کنند و این در حالیست که مدیریت بحران طی سه روز آینده به مردم در خصوص بروز طوفان شدید و ریزگرد هشدار داده است.  ستاد مدیریت بحران استان کشور ساعاتی قبل نسبت به بروز طوفان شدید و گرد و غبار در استان های […]

مردم کرمان در سکوت مسئولان سالهاست آسمانی غبار آلود را تجربه می کنند و این در حالیست که مدیریت بحران طی سه روز آینده به مردم در خصوص بروز طوفان شدید و ریزگرد هشدار داده است.

 ستاد مدیریت بحران استان کشور ساعاتی قبل نسبت به بروز طوفان شدید و گرد و غبار در استان های سیستان بلوچستان، خراسان جنوبی، شرق یزد و شرق کرمان هشدار داد.

حالا دامنه طوفان های ناشی از فعالیت های مانسون در استان سیستان و بلوچستان و دریای عمان به استان های مرکزی کشور نیز کشیده شده است و در این میان ساکنان شرق کرمان نیز در کانون طوفان شدید سه روز آینده قرا می گیرند و شهرستانهای ریگان، فهرج، نرماشیر و بم طوفان شن و ریزگردها را تجربه خواهند کرد و دامنه ریزگردها به شهر کرمان و شمال و غرب استان نیز کشیده خواهد شد.

سازمان مدیریت بحران کشور هشدار داد

اداره کل مدیریت بحران استان کرمان در همین زمینه درباره وزش بادهای شدید و خیزش گرد و خاک در شرق استان کرمان طی ۲ روز آینده هشدار داد .

در اطلاعیه این اداره کل آمده است با توجه به اطلاعیه سازمان مدیریت بحران کشور از امروز  سه شنبه تا بامداد پنجشنبه ۱۷ مرداد ، در مناطقی از استانهای سیستان و بلوچستان ، خراسان جنوبی ، شرق کرمان و شرق یزد وزش بادهای خیلی شدید روی می دهد که باعث خیزش گرد و خاک و کاهش دید افقی خواهد شد .

مردم تدابیر ایمنی را رعایت کنند/ آماده باش دستگاههای دولتی

به علت غبار آلود شدن آسمان و کاهش میزان دید افقی به کمتر از ۱۰۰۰ متر ، احتمال اختلال در ترافیک وجود دارد و لذا به هم استانی های عزیز توصیه می شود در روزهای سه شنبه و چهارشنبه از سفرهای غیر ضرور برون شهری خودداری کنند. همچنین توصیه می شود هم استانی های عزیز بویژه کودکان و بیماران قلبی تنفسی از قرار گرفتن در فضای باز پرهیز کنند و به علت وزش بادهای شدید، کار و فعالیت در ارتفاع و ساختمان های بلند، خطرناک خواهد بود، وزش باد شدید ممکن است باعث خسارت هایی مانند شکستن تیرهای فرسوده برق و یا درختان شود.

سرپرست مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان نیز اظهارداشت: طبق بررسی آخرین نقشه های هواشناسی طی امروز و فردا در اکثر مناطق استان وزش تندبادهای لحظه ای و خیزش گرد و خاک و در غرب و جنوبغرب استان در ساعات بعد از ظهر افزایش ابرمهمترین پدیده های جوی می باشند.

حمیده حبیبی گفت:  از روز چهارشنبه سرعت وزش باد در شرق ، شمال و شمالغرب استان افزایش یافته که تا پایان هفته ادامه خواهد داشت .
وی افزود: صبح پنجشنبه افزایش غلظت غبار در بسیاری از مناطق شمال و شرق استان پیش بینی میشود.طی مدت یاد شده وقوع طوفان شن و خاک درنقاطی همچون فهرج ، ریگان و محورهای مواصلاتی استان کرمان به سیستان و بلوچستان – محور شهداد به نهبندان و برخی نقاط محوراستان کرمان به یزد دور از انتظار نیست. ضمن اینکه از روز چهارشنبه روند کاهش نسبی دما را در استان شاهد خواهیم بود.

فرماندار ریگان نیز اظهارداشت: با توجه به هشدارهای داده شد پیش بین های لازم برای مقابله با طوفان شن و ریزگردها دیده شده است.

امین باقری افزود: مردم ریگان هر هفته شاهد بروز طوفان شن و ریزگرد هستند و مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد شده است و طوفان شن برای مردم امری عجیب نیست.

بیماران و گروه های در معرض خطر از حضور در فضای باز خودداری کنند

وی با اشاره به اطلاعیه ستاد بحران از مردم خواست تدابیر لازم را در نظر بگیرند و از سفرهای غیر ضروری طی ساعت های آتی در جاده های ترانزیتی و فرعی شهرستان جدا خودداری کنند.

وی تاکید کرد: مسافران باید در صورت بروز طوفان شن در نخستین مکان مناسب توقف کنند و برای دریافت کمک با دستگاهای ذی ربط تماس بگیرند.

باقری از بیماران قلبی و تنفسی، کودکان، سالخوردگان خواست در فضای باز حضور نیابند و مردم عادی نیز از فعالیت سنگین جدا خودداری کنند.

مدیر کل محیط زیست استان کرمان با اشاره به وجود کانونهای فرسایش بادی در جنوب و شرق استان کرمان گفت: بیشترین گرد و غبار استان در این مناطق روی می دهد در جنوب کرمان جازموریان و در شرق کویر مهمترین عامل بروز ریزگرد و طوفان شن هستند.

۲۹ کانون فرسایش بادی در کرمان وجود دارد

مرجان شاکری افزود: کنترل کانونهای طوفان شن و ریزگردها نیاز به همگرایی بین دستگاههای مختلف دارد و این کار باید در قالب برنامه پنج ساله مقابله با ریزگردها در استان اجرا شود.

وی تصریح کرد: دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در این خصوص مرو نیاز است و این اعتبار باید در دسترس قرار گیرد.

شاکری بیان کرد: استان های مجاور کرمان اکثرا درگیر ریزگردها هستند و کانون های فعال ریزگرد دارند و به دلیل خشکسالی این کانون های محلی نیز در استان کرمان ایجاد شده است.

وی با اشاره به وجود ۵۹۲ هزار و ۵۲۷ هکتار زمین که دچار فرسایش شدید بادی هستند گفت: تاکنون ۲۹ منطقه در این خصوص شناسایی شده است و باید اقدامات لازم برای کنترل آنها انجام شود که نهال کاری و تثبیت خاک یکی از اقدامات پیش بینی شده است.

وی عامل مهم بروز طوفان شن و ریزگردها را خشکسالی و کاهش شدید رطوبت در استان کرمان دانست.

خشکسالی باعث شده با بروز تند باد در استان کرمان ریزگردها و طوفان شن مناطق مختلف استان را در بربگیرد و هم اکنون اکثر شهرستان های استان کرمان برای مقابله با طوفان و گرد و غبار احتمالی در آماده باش قرار دارند.

از مردم نیز خواسته شده تدابیر ایمنی را طی روزهای آینده رعایت کنند.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=5756
  • منبع : مهر

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.