• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
18
نگرانی از افزایش ابتلا شدت گرفت؛

فاصله گذاری هوشمند و افزایش تردد در کرمان/ گرما حریف کرونا نشد

  • کد خبر : 10660
  • 23 فروردین 1399 - 20:36
فاصله گذاری هوشمند و افزایش تردد در کرمان/ گرما حریف کرونا نشد

با آغاز طرح فاصله گذاری هوشمند، ترافیک و حضور مردم در معابر شهر کرمان افزایش چشمگیر یافته و با توجه به سیر صعودی بیماری، نگرانی ها در خصوص بحرانی شدن وضعیت شهر بیشتر شده است. طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی هر چند برای کنترل شیوع کرونا از امروز در کرمان آغاز شده اما جامعه پزشکی […]

با آغاز طرح فاصله گذاری هوشمند، ترافیک و حضور مردم در معابر شهر کرمان افزایش چشمگیر یافته و با توجه به سیر صعودی بیماری، نگرانی ها در خصوص بحرانی شدن وضعیت شهر بیشتر شده است.

طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی هر چند برای کنترل شیوع کرونا از امروز در کرمان آغاز شده اما جامعه پزشکی به شدت نگران هستند با اجرای این طرح و حضور مردم در جامعه شیوع بیماری افزایش یابد.

هوشمند؛ حلقه مفقوده در طرح فاصله گذاری اجتماعی

با وجود اینکه در این طرح محدودیت‌هایی برای آغاز به کار اصناف و ادارات در نظر گرفته شده اما عملاً هیچ گونه آموزشی به صنوف داده نشده و فعالیت اصناف مطابق روزهای قبل از کرونا در کرمان آغاز شده است، عدم آگاهی عمومی، کمبود نیروهای نظارتی و بازرسان و توهم کنترل بیماری در بین اقشار مختلف جامعه از مهمترین دلایل نگرانی‌های حوزه بهداشت و درمان در خصوص اپیدمی کرونا در بزرگترین استان کشور است.

در حالی کرونا هیچ دارو و روشی برای درمان ندارد که پیشگیری به عنوان روش اصلی کنترل بیماری در اکثر کشورهای جهان مدنظر قرار گرفته و ماندن مردم در خانه‌ها توصیه می‌شود.

اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی که هدفش رفع مشکلات اقتصادی است تا رفع تهدید شیوع کرونا در حالی امروز کلید خورده است که اگر امروز گذری به معابر شهر کرمان داشته باشید می‌بینید که عملاً موجب نزدیک شدن اقشار مختلف مردم و افزایش احتمال سرایت بیماری می‌شود که عملاً طی یک هفته آینده موجب افزایش قابل توجه آمار افراد مبتلا به کرونا در کرمان خواهد شد.

عدم آگاهی عمومی، کمبود نیروهای نظارتی و بازرسان و توهم کنترل بیماری در بین اقشار مختلف جامعه از مهمترین دلایل نگرانی‌های حوزه بهداشت و درمان در خصوص اپیدمی کرونا در بزرگترین استان کشور است

انتقال ویروس از ادارات به خانه‌ها

در کنار صنوف خطر شیوع بیماری از طریق تماس افراد در ادارات نیز قابل توجه است و گزارش‌هایی در خصوص عدم رعایت نکات مورد نظر از جمله به کارگیری دو سوم کارمندان در برخی از ادارات رعایت نمی‌شود و کارکنان از سوی مدیران به طرق مختلف مجبور به حضور در محل کار می‌شوند.

بخش خصوصی کرونا را جدی نمی‌گیرد

این وضعیت در شرکت‌های خصوصی وضعیتی بدتر دارد، برخی از شرکت‌ها کارمندان را با حداکثر توان نیروی انسانی مجبور به حضور در محل کار می‌کنند و نکته قابل توجه اینکه نکات بهداشتی از جمله فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و دستکش نیز در اکثر مکان‌های اداری دولتی خصوصی به صورت جدی رعایت نمی‌شود.

تعطیلی مهد کودک‌ها و مدارس لزوم حضور والدین در ادارات اوضاع را پیچیده‌تر کرده است و والدین برای نگهداری از کودکان عملاً باید یا پرستار استخدام کنند و یا کودکان را به افراد مسن خانواده‌ها ببرند که عملاً زمینه شیوع بیماری مهیا می‌شود.

هر چند مجموعه استانداری کرمان تلاش بسیار زیادی برای کنترل شیوع کرونا در استان انجام داد اما قرار گرفتن سیاست‌های اداری کرمان در چارچوب طرح‌های ملی موجب شده اجرای مقررات سختیرانه به وضوح به چالش کشیده شود.

برخی از شرکت‌های خصوصی کارمندان را با حداکثر توان نیروی انسانی مجبور به حضور در محل کار می‌کنند و نکته قابل توجه اینکه نکات بهداشتی را رعایت نمی‌شود

۴۲۷ نفر در کرمان به ویروس کرونا مبتلا شدند

هم اکنون تعداد بیماران مبتلا به کرونا در کرمان طبق آخرین آمار ۴۲۷ نفر می‌باشد و طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی تعداد افرادی که هر روز در استان کرمان به این ویروس مبتلا می‌شوند بین ۱۳ تا ۳۲ نفر بوده است.

روند افزایش بیماران در دانشگاه‌های رفسنجان، سیرجان و جیرفت نیز سیر صعودی خود را ادامه می‌دهد.

گرم‌تر شدن هوا کرونا را در جنوب کرمان متوقف نکرده است

حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت که شهرستان‌های گرمسیر جنوب استان را تحت پوشش دارد با وجود گرم‌تر شدن هوا اما موارد مبتلا به کویید ۱۹ را ۲۰ نفر گزارش داده است در حالی که در ابتدای سال جاری تعداد افراد مبتلا به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در گفتگو با مهر اعلام کرد: با شیوع کرونا در کشور تعداد ۴۵۷ نفر در جنوب کرمان بستری شدند که خوشبختانه ۴۲۲ نفر ترخیص شدند و از این تعداد از نمونه‌هایی که برای آزمایشگاه فرستادیم ۲۰ مورد تشخیص قطعی کرونا داشتیم و سه مورد فوتی نیز ثبت شده است که دو مورد قطعاً مربوط به کرونا بوده و مورد سوم در حال بررسی است.

در خانه بمانید تا کرونایی نشوید

اصغر مکارم ماندن در خانه را بهترین روش برای جلوگیری از شیوع دانست و گفت: ممکن از مسئولان فضا را برای رفت و آمد باز تر کرده باشند اما مردم باید نکات بهداشتی را رعایت کنند و از عبور و مرور غیر ضروری جدا جلوگیری کنند.

وی شستن دست‌ها، جلوگیری از سفر، خودداری از خارج شدن از خانه، جلوگیری از دست دادن و رعایت فاصله اجتماعی را برای کنترل بیماری بسیار مهم دانست.

روند صعودی بیماری در رفسنجان و سیرجان نیز با شدت بیشتر ادامه دارد و نگرانی‌ها در خصوص افزایش موارد ابتلاء و مرگ و میر و شیوع کرونا طی هفته آینده بیش از پیش شده است.

ممکن از مسئولان فضا را برای رفت و آمد باز تر کرده باشند اما مردم باید نکات بهداشتی را رعایت کنند و از عبور و مرور غیر ضروری جدا جلوگیری کنند

نگران موج جدید کرونا در هفته‌های آتی هستیم

سخنگوی ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا در استان کرمان در گفتگو با مهر بیان کرد: مردم باید بدانند که این خودشان هستند که می‌توانند سلامت خانواده و خودشان را حفظ کنند ما به عنوان مسئولان بهداشتی تاکید جدی بر روی در خانه ماندن مردم داریم و نگرانیم با حضور مردم در جامعه و استفاده از خدمات عمومی مانند حمل نقل و عدم رعایت فاصله اجتماعی با یک موج جدی از کرونا طی روزهای آینده مواجه شویم که قطعاً تأثیر منفی بر اقتصاد نیز خواهد گذاشت و وضعیت را بدتر خواهد کرد.

مهدی شفیعی ادامه داد: موارد آزمایش کرونا در استان کرمان به دلیل راه اندازی سه آزمایشگاه در استان افزایش یافته و غربالگری مردم و افراد مشکوک به بیماری در حال انجام است.

وی گفت: بیمار یابی از اهمیت بالایی برای کنترل اپیدمی برخوردار است اما مردم باید بدانند کرونا در استان کرمان مستقر شده است و احتمال شیوع بسیار بالاست به همین دلیل شستشوی دست، عدم حضور در مکان‌های شلوغ، ماندن در خانه، مراقبت از افراد مسن و کودکان و بیماران زمینه‌ای از اهمیت فوق العاده برخوردار است.

وی گفت: ۱۴۱ مورد تست روز گذشته در استان کرمان انجام شده که متأسفانه برای نخستین بار تست کودکان نیز در کرمان مثبت شده است.

شفیعی گفت: ابتلاء ۱۵ نفر دیروز قطعی شد که شامل سه کودک، دو نفر از کادر درمانی، ۴ فرد بستری و ۹ نفر از اطرافیان بیماران می‌شود.

۱۴۱ مورد تست روز گذشته در استان کرمان انجام شده که متأسفانه برای نخستین بار تست کودکان نیز در کرمان مثبت شده است

وی ادامه داد: ۱۱ نفر نیز روز گذشته از بیمارستان‌های کرمان ترخیص شده‌اند و مردم باید بدانند از آماری که در مجموع ارائه می‌شود بسیاری بهبود یافته و ترخیص می‌شوند بطوریکه در مجموع در حال حاضر ۳۴ نفر در بیمارستانها بستری و ۱۴ نفر در نقاهتگاه نگهداری می‌شود و در مجموع در استان ۴ نفر در آی سی یو تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند ضمن اینکه ۴۶ نفر تاکنون جان خود را در استان کرمان از دست داده‌اند.

باید منتظر ماند و دید با توجه به حضور چشمگیر مردم از امروز در معابر عمومی شهرها و روستاهای مختلف، بزرگترین استان کشور چه وضعیتی خواهد داشت و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی چه تأثیری بر اقتصاد استان می‌گذارد.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=10660
  • منبع : مهر

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.