• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6
ماکرون در بازگشت از آمریکا:

نتوانستم ترامپ را قانع به ماندن در برجام کنم/ آمریکا احتمالا از برجام خارج می شود

  • کد خبر : 1369
  • 06 اردیبهشت 1397 - 11:09
نتوانستم ترامپ را قانع به ماندن در برجام کنم/ آمریکا احتمالا از برجام خارج می شود

امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه که در سفری ۳ روزه به آمریکا رفته بود دیروز در پایان سفر خود و پیش از بازگشت به کشورش از شکست خود در قانع کردن ترامپ به باقی ماندن در برجام و احتمال خروج آمریکا از برجام سخن گفت. به گزارش عصرایران به نقل از گاردین، ماکرون که در […]

امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه که در سفری ۳ روزه به آمریکا رفته بود دیروز در پایان سفر خود و پیش از بازگشت به کشورش از شکست خود در قانع کردن ترامپ به باقی ماندن در برجام و احتمال خروج آمریکا از برجام سخن گفت.

به گزارش عصرایران به نقل از گاردین، ماکرون که در جمع گروهی از روزنامه‌نگاران آمریکایی در واشنگتن سخن می‌گفت، افزود: بسیاری می‌گویند پرزیدنت ترامپ غیر قابل پیش‌بینی است اما به گمان من اتفاقا او قابل پیش‌بینی است … آمریکا قصد دارد تحریم‌های بسیار سختی را علیه ایران به مورد اجرا گذارد.”

ماکرون افزود:” این اقدام بخشی از راهبرد تشدید تنش است که ترامپ قصد دارد در پیش بگیرد، چرا که تجربه او در مورد کره شمالی به او نشان داده سرسخت بودن، طرف مقابل را به تحرک وا می‌دارد.”

با این حال او ابراز امیدواری کرد که توانسته باشد ترامپ را به باقی ماندن در برجام و تعلیق تحریم‌های ایران مجاب کرده باشد ؛ هر چند که در بخش دیگری از سخنانش به صراحت گفت که گمان می‌کند در زمینه قانع کردن ترامپ به باقی ماندن در برجام موفق نبوده است.

ماکرون دیروز در سخنرانی خود در کنگره آمریکا نیز ضمن تاکید بر اینکه فرانسه از برجام خارج نخواهد شد چون آن را امضا کرده است، به کنابه گفت که کشورش به دعوت آمریکا به مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای با ایران پیوسته بود و مادامی که مطمئن نشود جایگزین بهتری برای برجام وجود دارد، در این توافق خواهد ماند.

او گفت:” ما اکنون بک برنامه کاری به نام برجام برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران داریم . فرانسه برجام را که آمریکا بانی اصلی شکل‌گیری آن بود، امضا کرد؛ حالا ما نمی‌توانیم بی‌دلیل از آن خارج شویم. درست است که برجام همه نگرانی‌ها درباره ایران را برطرف نمی‌کند اما ما نباید از این توافق بدون مطمئن شدن از دستیابی به جایگزینی بهتر خارج شویم. این موضع من است.”

ماکرون در ادامه گفت:” به همین خاطر فرانسه برجام را ترک نخواهد کرد؛ چرا که ما آن را امضاء کرده‌ایم. آمریکا و رئیس‌جمهوری شما هم باید آن را قبول کند. آنچه من به دنبالش هستم این است که پس از حصول توافق با رئیس‌جمهور شما کار را بر روی یک توافق جامع‌تر آغاز کنیم که چهار رکن اصلی دارد: اجرای مفاد توافق فعلی، گسترش مفاد آن به پس از سال ۲۰۲۵، نظارت بر برنامه موشکی ایران و مهار نفوذ نظامی ایران در منطقه… این چهار رکن که من در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل هم به آنها اشاره کردم مواردی است که نگرانی‌های موجه آمریکا و متحدان ما در منطقه را هم برطرف خواهد کرد.”

ماکرون درباره احتمال جنگ قدرت ها در خاورمیبانه نیز هشدار داد و گفت:” ما باید کار بر روی این ۴ محور را صرف‌نظر از این که تصمیم آمریکا چه خواهد بود، آغاز کنیم و نگذاریم که در غیاب یک چارچوب قانونی، جنگ قدرت‌ها در خاورمیانه آغاز شود.”

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی از نزدیک شدن بریتانیا، فرانسه و آلمان به توافق بر سر مجموعه تازه ای از تدابیر علیه ایران هستند تا رییس جمهوری آمریکا را قانع به ماندن در برجام کند.

بر اساس اعلام منابع دیپلماتیک غربی به رویترز، ملاقات های سه ماه گذشته میان آمریکا و سه کشور اروپایی نتیجه‌بخش بوده و درحال شکل دادن به مجموعه‌ای از تدابیر علیه ایران است. پیشتر بریتانیا، آلمان و فرانسه تحریم‌های تازه‌ای را علیه برنامه موشک‌های بالستیک ایران و نقش این کشور در سوریه پیشنهاد کرده‌اند اما در نشست اخیر وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، با مخالفت ایتالیا و اتریش تصویب این طرح به سرانجام نرسید.

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا نیز به رویترز گفته است: “هدف ما قانع کردن ترامپ است، ما به دنبال توافق تازه‌ای با ایران نیستیم.”

این در حالی است که رییس جمهوری فرانسه در اظهارات خود در آمریکا ضمن تاکید بر باقی ماندن کشورش در برجام گفته که باید با ایران بر سر چارچوب یک توافق گسترده تر که برجام تنها یک پایه آن است، به توافق جامعی برسیم. جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که حاضر به مذاکره دوباره درباره برجام نیست و درباره برنامه موشکی خود نیز به هیچ وجه مذاکره نخواهد کرد و در صورت خروج آمریکا از برجام، ممکن است حتی از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته ای (ان پی تی) هم خارج شود.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=1369
  • منبع : عصر ایران

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.