• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9
کویر گردی در روز ممنوع

هشدار؛ به گندم بریان نزدیک نشوید/ دمای هوا به ۷۰ درجه رسید

  • کد خبر : 4888
  • 17 تیر 1398 - 20:08
هشدار؛ به گندم بریان نزدیک نشوید/ دمای هوا به ۷۰ درجه رسید

دمای هوا در گرمترین نقطه زمین در شهداد این روزها به ۷۰ درجه رسیده و به گردشگران هشدار داده شده که برای حفظ سلامتی بدون راهنما و یا در طول روز به این منطقه نزدیک نشوند. گندم بریان در کویر شهداد به عنوان گرم‌ترین نقطه زمین ثبت شده است، در این منطقه دمایی معادل ۷۱ […]

دمای هوا در گرمترین نقطه زمین در شهداد این روزها به ۷۰ درجه رسیده و به گردشگران هشدار داده شده که برای حفظ سلامتی بدون راهنما و یا در طول روز به این منطقه نزدیک نشوند.

گندم بریان در کویر شهداد به عنوان گرم‌ترین نقطه زمین ثبت شده است، در این منطقه دمایی معادل ۷۱ درجه سانتیگراد توسط ناسا ثبت شده است، دمایی که طی چند دقیقه می‌تواند یک موجود زنده را تلف کند، دمای هوا در این منطقه به حدی است که هیچ موجود زنده‌ای حتی میکرو ارگانیسم‌ها تاب حضور بر سطح زمین در طول روز را ندارد. منابع محلی و مردم بومی منطقه می‌گویند دمای هوای ۷۰ درجه را در هفته جاری در گندم بریان ثبت کرده‌اند.

این منطقه به این دلیل گندم بریان نام نهاده شده است که اگر در طول روز بر سطح بیابان این منطقه، گندم ریخته شود خود به خود برشته می‌شود.

ثبت دمای ۵۳ درجه‌ای در شهر شهداد

هر چند دمای هوا در مناطق مجاور گندم بریان از جمله رودخانه شور، کلوتها و نبکاها و تپه‌های شنی و یا حتی کمپ شهداد به اندازه گندم بریان نیست اما چندی قبل دما در شهر شهداد به ۵۳ درجه سانتیگراد رسید و مردم را دچار دردسرهای زیادی کرد.

تمام این آمارها نشان می‌دهد در این فصل از سال حضور روزانه در کویر شهداد و بدون راهنما و هماهنگی با نهادهای مربوطه برای مردم عادی مشکلات فراوانی را به همراه خواهد داشت.

هنوز هم هستند ماجراجویانی که در روز به این منطقه می‌روند اما این سفرهای محدود نیز توسط ماجراجوهای حرفه‌ای و با نظارت و زمان بندی دقیق انجام می‌شود چون در برخی از ساعات روز حتی در مناطق مجاور گندم بریان دما به ۶۰ درجه نیز می‌رسد و این وضعیت می‌تواند مرگبار باشد.

گردشگری شبانه شده است

با این وجود گردشگری در شهداد هنوز متوقف نشده و کمپ شهداد شاهد حضور گردشگرانی است که با تاریک شدن هوا برای رصد ستاره‌ها به این منطقه می‌روند.

کارشناس هواشناسی استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: شهداد در این فصل از سال معمولاً یکی از گرم‌ترین مناطق استان کرمان است و در اوایل هفته جاری در ایستگاه هواشناسی شهداد دمایی معادل ۵۳ درجه ثبت شده است.

مریم سلاجقه افزود: این دما در شهر شهداد ثبت شده و عنوان گرم‌ترین شهر کشور به شهداد داده شد و پیش بینی می‌کنیم با توجه به الگوهای موجود امکان ثبت دماهای بالا در این شهر همچنان وجود دارد.

وی بیان کرد: ثبت دماهای بالا با توجه به قرار گرفتن گرم‌ترین نقطه زمین در کویر شهداد بی سابقه نیست و طبیعت این منطقه اینگونه است.

افزایش گرما تا آخر هفته جاری

سلاجقه بیان کرد: متوسط بارندگی در شهداد تنها ۳۰ میلیمتر در طول سال است و پیش بینی می‌کنیم گرمای هوا تا روزهای انتهایی هفته جاری در استان کرمان وجود داشته باشد که طبیعا مناطقی گرمسیر مانند شهداد بیشتر این پدیده را شاهد خواهند بود.

محمد ابراهیمی یکی از شهروندان شهدادی است که در گفتگو با مهر می‌گوید: این روزها زندگی در طول روز در شهداد بسیار مشکل شده است بطوریکه مردم ترجیح می‌دهند بسیاری از کارهای روزانه را در طول شب انجام دهند و در روز کمتر از خانه خارج شوند.

این شهروند شهدادی می‌گوید: منابع اصلی تأمین آب شهداد از قنات‌های کویر است و این قنات‌ها رمز زندگی در شهداد هستند.

وی افزود: هوا آنقدر گرم است که آب در لوله‌ها به نقطه جوش نزدیک شده است و باید چند دقیقه برای خنک شدن آب صبر کنیم به همین دلیل مصرف آب بالا رفته ضمن اینکه استفاده از وسایل سرمایشی هم افزایش یافته است.

وی گفت: تغییر ساعت کار ادارات در شهر شهداد ضروری است و از بازه زمانی ۱۲ شهر تا ۴ عصر عملاً امکان تردد در معابر وجود ندارد.

محمد مهدی افضلی، رئیس روابط عمومی میراث فرهنگی کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: به گردشگران، تورهای گردشگری و فعالان گردشگری در شهداد هشدارهای لازم در خصوص عدم حضور گردشگران در طول روز به کویر شهداد داده شده است.

وی افزود: با توجه به افزایش دمای هوا از مردم می‌خواهیم جدا از حضور در این مناطق در ساعات گرم خودداری کنند چون قرار گرفتن در چنین محیطی در مدت کوتاهی می‌تواند موجب نقص فنی خودروها و به خطر افتادن سلامت سرنشینان شود.

وی گفت: بهترین زمان سفر به شهداد از ابتدای پاییز تا اواسط بهار است و در فصل تابستان فقط گردشگران حرفه‌ای که به امکانات ویژه مجهز هستند می‌توانند به گندم بریان بروند.

وی افزود: کویر شهداد تنها پرونده ثبت جهانی جاذبه‌های طبیعی ایران است که در قالب کویر لوت قرار دارد.

افضلی گفت: توسعه گردشگری در کویر به افزایش اعتبار و برنامه ریزی ویژه نیاز دارد اما سعی شده با توسعه بومگردی در روستاهای شهداد زمینه گردشگری در این منطقه مهیا شود.

وی بیان کرد: حضور گردشگران خارجی و داخلی به این مناطق افزایش چشمگیر دارد اما در طول تابستان به صورت طبیعی گردشگری در کویر کاهش می‌یابد و بیشتر گردشگران به سمت مناطق سردسیر مانند تخت سرطشتک، دلفارد، ساردو، لاله زار و گلزار می‌روند.

این روزها هر چند از روند ورود گردشگران خارجی به استان کرمان کاسته شده است اما اگر به منطقه طبیعت گردی کرمان بروید هزاران نفر گردشگر داخلی از استان‌های هرمزگان، سیستان بلوچستان، فارس، تهران، بوشهر، خراسان جنوبی و یزد برای سپری کردن ایام تابستان به مناطق خوش آب و هوا و سردخیز استان عازم شده‌اند.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=4888
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.