• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
14
لزوم خودداری از سفرهای غیرضروری؛

هشدار سیلاب رودخانه ها در استان کرمان

  • کد خبر : 9186
  • 26 آذر 1398 - 12:16
هشدار سیلاب رودخانه ها در استان کرمان

نخستین موج بارندگی در حالی کرمان را در برگرفته که طبق اطلاعیه های هواشناسی در برخی از مناطق طی سه روز ۷۰ میلیمتر باران می بارد و موجب بروز سیلاب خواهد شد. میزان بارندگی در سال آبی جدید در استان کرمان وضعیت بحرانی دارد، طبق آمار موجود استان کرمان در مقایسه با استانهای دیگر کمترین […]

نخستین موج بارندگی در حالی کرمان را در برگرفته که طبق اطلاعیه های هواشناسی در برخی از مناطق طی سه روز ۷۰ میلیمتر باران می بارد و موجب بروز سیلاب خواهد شد.

میزان بارندگی در سال آبی جدید در استان کرمان وضعیت بحرانی دارد، طبق آمار موجود استان کرمان در مقایسه با استانهای دیگر کمترین میزان رشد بارندگی در مقایسه با سال گذشته را دارد.

سرانجام بعد از ماهها انتظار از شب گذشته نخستین موج بارندگی در استان آغاز شده و کشاورزان و مردم استان کرمان که ۲۰ سال خشکسالی پی در پی را تجربه کرده اند امیدوارند، بی آبی در استان تا حدودی جبران شود.

هر چند که به دلیل زیر ساختهای محدود استان برای استحصال آبهای زیر زمینی بخش قابل توجهی از آبهای موجود روانه کویر می شود و یا به صورت سیلاب به زیر ساختهای شهرستانهای مختلف خسارت وارد می کند اما بارندگی های روز های پیش رو موجب خواهد شد آبخوانهای استان کرمان تا حدودی تغذیه شوند.

طبق اعلام سازمان هواشناسی بیشترین میزان بارندگی در جنوب، غرب و مرکز استان روی می دهد و در شرق استان وزش باد و احتمالا طوفان شن پدیده غالب خواهد بود.

به هر صورت بسیاری از مناطق استان کرمان در سال آبی جاری برای نخستین بار بارندگی را تجربه می کنند و انتظار می رود وضعیت استان کرمان از مرحله مخاطره خشکسالی مجدد حداقل در بازه زمانی کوتاه خارج شود.

رییس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: هم اکنون بارندگی در اکثر شهرستان های استان کرمان آغاز شده و این بارندگی ها به صورت متناوب تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

۷۰ میلیمتر بارندگی طی دو روز

حمیده حبیبی گفت: بارش باران در برخی از مناطق در مدت کوتاه قابل توجه خواهد بود و به ۷۰ میلیمتر در جبالبارز و ۴۰ میلیمتر در شمال کرمان خواهد رسید این در حالیست که مجموع بارندگی در استان کرمان در سال گذشته ۷۳ میلیمتر بوده است.

وی تصریح کرد: بارندگی شدید در زمان کوتاه موجب سیلابی شدن رودخانه ها و مسیل ها و آبگرفتگی معابر عمومی خواهد شد ضمن اینکه بارش ها در مناطق سردسیری مانند سیرچ، بافت، رابر، جوپار و ارتفاعات استان به صورت برف خواهد بود.

وی ادامه داد: همزمان با بارندگی، افت دما را نیز شاهد خواهیم بود و احتمال لغزندگی جاده ها وجود دارد به همین دلیل از مردم می خواهیم از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند.

راه های استان برفی و بارانی اما باز است/ لزوم همراه داشتن زنجیر چرخ

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: هم اکنون شاهد بارش برف در محور های کوهستانی و ارتفاعات استان کرمان هستیم اما با تلاش صورت گرفته همه راه های استان کرمان باز است.

احسان عراقی زاده بیان کرد: در برخی از محورهای بردسیر و بافت بارش برف از شب گذشته آغاز شده و در محورهای انار – شهربابک، کرمان – سیرجان، رفسنجان، رابر، بافت، ارزوئیه و جاده های منتهی به کرمان نیز بارش باران ادامه دارد.

وی گفت: همه گردنه های استان کرمان باز است اما راننده ها برای عبور از این محورها باید ایمنی لازم را انجام دهند و زنجیر چرخ و وسایل گرمایشی به همراه داشته باشند.

هشدار به کشاورزان جنوب کرمان/ سرمازدگی در راه است

مریم سلاجقه، کارشناس کشاورزی اداره کل هواشناسی استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: براساس پیش بینی اداره هواشناسی از بعدازظهر دیروز با ورود سامانه بارشی به منطقه و گسترش و ادامه فعالیت این سامانه در روزهای آتی، احتمال وقوع سیلاب، تگرگ درمناطق مستعد و بارش برف در مناطق کوهستانی وجود دارد.

وی گفت: توصیه می شود دامداران عزیز دام های خود را از حاشیه رودخانه ها و مسیل ها خارج نمایند هم چنین کشاورزان مناطق کوهستانی اقدامات لازم برای استحکام و یا جمع آوری خطوط انتقال آب از مسیر رودخانه ها انجام دهند.

سلاجقه ادامه داد: لازم به ذکراست متعاقب این سامانه در روزهای پایانی هفته و از روز جمعه با کاهش شدید دما در مناطق کم ارتفاع احتمال سرمازدگی به محصولات زراعی و گلخانه ای دور از انتظار نیست بنابراین گلخانه داران عزیزلازم است در روزهای پایانی هفته مشعل های حرارتی را روشن و از سالم بودن پوشش گلخانه اطمینان حاصل نمایند.

اخطاریه سازمان هواشناسی/ از رودخانه ها دور شوید

همچنین هواشناسی استان کرمان در اخطاریه شماره ۲ اعلام کرده است

از دیروز با ورود سامانه بارشی از غرب استان ناپایداریهای جوی به صورت وزش بادهای نسبتا شدید، بارش باران و برف، بارش احتمالی تگرگ در مناطق مستعد در اکثر مناطق استان آغاز و تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.

با توجه به شدت بارندگی آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیلها ، طغیان رودخانه های فصلی و لغزندگی سطح جاده های کوهستانی و اختلال در تردد دور از انتظار نیست روز جمعه کاهش قابل ملاحظه دمای مینیمم در استان پیش بینی می شود.

با توجه به شدت بارندگی آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیلها ، طغیان رودخانه های فصلی و لغزندگی سطح جاده های کوهستانی و اختلال در تردد دور از انتظار نیست

نوع مخاطره: بارش باران (بارش تجمعی در برخی مناطق جنوب ، غرب و ارتفاعات جبالبارز تا ۷۰ میلیمتر)، (برخی مناطق شمال استان تا ۴۰ میلیمتر)، بارش برف در ارتفاعات و مناطق سردسیر و کوهستانی (بخصوص ارتفاعات راین، جوپار ، سیرچ و ارتفاعات اطراف بافت ) در مناطق مستعد بارش احتمالی تگرگ، وزش بادهای نسبتا شدید و کاهش دما.

منطقه اثر این سامانه کل استان خواهد بود و زمان پایان مخاطره نیز پنجشنبه پیش بینی شده است.

اثر مخاطره: آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه های فصلی، سیلابی شدن مسیلها، اختلال در تردد محورهای مواصلاتی به خصوص جاده های کوهستانی به واسطه بارش برف و کاهش دید افقی، لغزندگی جاده ها

توصیه: هواشناسی استان کرمان برای کاهش خشاسرات ناشی از ورود موج جدید بارندگی توصیه هایی نیز دارد.

– مدیریت در توزیع و مصرف حامل های انرژی

– اجتناب از سفرهای غیر ضروری و استفاده از تجهیزات زمستانی هنگام تردد از جاده های کوهستانی

– اجتناب از توقف و تردد در مسیر رودخانه ها و مسیل ها

– تنظیم دمای گلخانه ها و مرغداری ها

تعطیلی برخی از مدارس

همچنین به دلیل شرایط نامساعد جوی برخی از مدارس استان کرمان نیز در نوبت صبح تعطیل خواهد بود.

رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان از تعطیلی مدارس در برخی مناطق استان کرمان به دلیل شرایط نامساعد جوی خبر داد.

امید سلاجقه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تمامی مدارس، ابتدایی و مدارس تخریبی متوسطه اول و دوم امروز سه شنبه ۲۶ آذرماه ۹۸ در شهرستان رودبار جنوب استان کرمان به دلیل شرایط نامساعد جوی تعطیل اعلام شد.

وی ادامه داد: همچنین مدارس سیرجان در تمام دوره‌های تحصیلی امروز تعطیل شد.

سلاجقه گفت: مدارس دوره ابتدایی شهرستان های رابر و فاریاب هم امروز به دلیل شرایط نامساعد جوی تعطیل شد.

رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان بیان کرد: مراکز پیش دبستانی و مدارس دوره بتدایی شهرستان شهربابک امروز تعطیل شد.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=9186
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.