• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
9
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان:

هشدار نسبت به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی

  • کد خبر : 6705
  • 17 شهریور 1398 - 11:58
هشدار نسبت به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: با عنایت به ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین و برگزاری مراسم های عزاداری در ایام تاسوعا و عاشورا، به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان و کاهش مخاطرات ناشی از بیماری های مشترک بین انسان و دام خصوصا بیماری تب کریمه کنگو، اداره کل دامپزشکی استان […]

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: با عنایت به ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین و برگزاری مراسم های عزاداری در ایام تاسوعا و عاشورا، به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان و کاهش مخاطرات ناشی از بیماری های مشترک بین انسان و دام خصوصا بیماری تب کریمه کنگو، اداره کل دامپزشکی استان با برنامه ریزی دقیق و نیز هماهنگی با دستگاه های زیربط، اقدام به اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ویژه این ایام می کند.
دکتر حسین رشیدی در جمع خبرنگاران گفت: از آنجا که اهدای دام از سوی اغلب مردم به مساجد و تکایا برای تهیه غذای نذری صورت می پذیرد، بازرسین بهداشتی این اداره کل بر ذبح دام در مساجد، هیات ها و تکایای مذهبی، میادین اصلی شهر و … نظارت می‌کنند.
وی با بیان خدمات رایگان تایید سلامت دام‌ها، در ۱۶ کشتارگاه دام (صنعتی و سنتی) استان صورت می گیرد، بر عدم ذبح دام در معابر عمومی و مساجد، تکایا، هیئت ها و … تاکید کرد و افزود: پذیرش دام های قربانی و ذبح آنها از ساعت ۷ لغایت ۱۳ در محل کشتارگاه های استان صورت پذیرفته و بازرسین بهداشت گوشت و ناظر شرعی در آنجا مستقر و آماده کار می باشند.
رشیدی از حضور ۶۷ اکیپ ثابت و سیار نظارتی بهداشتی در این ایام در استان خبر داد و اظهار کرد: تعداد پرسنل عملیاتی ۲۸ نفر دکتر دامپزشک، ۵۵ نفر بازرسین بهداشتی به همراه ۱۳ نفر از ناظرین شرعی می باشند که  جهت کنترل و نظارت بهداشتی در دو شیفت کاری فعالیت خواهند کرد.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان از حضور کشیک ثابت در شبکه های دامپزشکی استان به منظور پاسخگویی تلفنی و نیز هماهنگ کننده بین شهروندان و اکیپ های عمل کننده در سطح شهر خبر داد و بیان کرد: روسای ۱۶ شبکه دامپزشکی استان، نیز بر حسن اجرای تشدید نظارت بهداشتی و شرعی بر دام های کشتاری نظارت مستمر دارند.
وی بر لزوم آگاهی شهروندان از خطر بیماری‌های مشترک دام و انسان بخصوص (تب کریمه کنگو، بروسلوز، کیست هیداتید و … ) تاکید کرده و افزود: رعایت نکات بهداشتی در هنگام ذبح بسیار حائز اهمیت است و افراد در صورت رعایت نکردن موارد بهداشتی در هنگام ذبح ممکن است به بیماری خطرناک تب کریمه کنگو مبتلا شوند به همین دلیل قصابان و سلاخان در هنگام ذبح دام از وسایل ایمنی مانند دستکش، عینک، چکمه، روپوش و … استفاده کنند.
این مقام مسوول به شهروندان توصیه نمود که جهت ممانعت از احتمال ابتلای شهروندان به تب کریمه کنگو، اگر مجبور به کشتار دام در منازل شدند، گوشت دام تازه کشتارشده در خانه را حداقل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگه داری و سپس مصرف کنند.
رشیدی بیان کرد: اخذ مجوز گواهی حمل دامپزشکی برای حمل و نقل دام از یک شهرستان به شهرستان دیگر و در داخل هر شهرستان الزامی می باشد بنابراین حمل و نقل دام جهت شرکت در مراسم این ایام ( تعزیه و … ) با اخذ مجوز بهداشتی – قرنطینه ای دامپزشکی امکان پذیر می باشد.
لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=6705
  • منبع : ایسنا

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.