• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
11

چرا تلگرامی‌ها کوچ نمی‌کنند

  • کد خبر : 1682
  • 10 اردیبهشت 1397 - 13:47
چرا تلگرامی‌ها کوچ نمی‌کنند

دیروز تلگرام با قطعی چند ساعت روبرو بود. مردم ابتدا فکر کردند تلگرام فیلتر شده است اما بعد معلوم شد اشکال از خود تلگرام است و دست مسؤولان ایران دکمه فیلتر نرفته است. در ساعت‌های اولیه صبح مردم در مترو، اتوبوس و مکان‌های عمومی از فیلتر شدن تلگرام حرف می‌زدند و نگران دوران بعد از […]

دیروز تلگرام با قطعی چند ساعت روبرو بود. مردم ابتدا فکر کردند تلگرام فیلتر شده است اما بعد معلوم شد اشکال از خود تلگرام است و دست مسؤولان ایران دکمه فیلتر نرفته است.

در ساعت‌های اولیه صبح مردم در مترو، اتوبوس و مکان‌های عمومی از فیلتر شدن تلگرام حرف می‌زدند و نگران دوران بعد از تلگرام بودند. چون تلگرام ( منبع اصلی مردم در اخبار) نبود، آنها هنوز نمی‌دانستند که اشکال از فرستنده است.

قطع شدن روز گذشته تلگرام، آزمون خوبی برای پیام رسان‌های داخلی بود. آزمونی که به نظر می‌رسد نتوانستند در آن سربلند باشند.

تلگرامی‌ها بعد از اینکه فهمیدند اشکال از تلگرام است، صبر کردند و به سراغ رسانه‌های دیگر نرفتند تا اخبار را از طریق آنها پیگیری کنند. آنها منتظر ماندند تا تلگرام به حالت عادی خود برگردد.

آنهایی هم که سری به پیام رسان‌های داخلی زدند، متوجه شدند از نظر امکانات چقدر میان آنها و تلگرام فاصله است و اصلا نمی‌توانند جای تلگرامی که تقریبا ۴۰ میلیون عضو ایرانی دارد را بگیرند.

رفتار دیروز تلگرامی‌ها نشان داد که آنها در صورت فیلتر شدن تلگرام هم دست از این رسانه نخواهند کشید و همچون دی‌ماه سال ۹۶ از فیلتر شکن استفاده می‌کنند چون تلگرام یک ابزار است که مردم برای رتق و فتق امور زندگی خود استفاده می‌کنند. اگر مسؤولان این نگاه را به تلگرام و دیگر پیام رسان‌ها داشته باشند، دیگر با این همه مشکل روبرو نخواهیم شد.

خبرگزاری اصول‌گرای تسنیم از تلگرام خارج شد اما ۳۶۸ هزار و ۷۳۸ عضو این کانال همچنان در آن حضور دارند. مخاطبان این کانال حتی حاضر نشدند بعد از اعلام قطعی به روز نشدن کانال تسنیم از آن خارج شود. این اتفاق برای خبرگزاری فارس هم افتاده است. مخاطبان کانال این رسانه اصول‌گرا همچنان در کانال فارس مانده‌اند.

جالب تر از آنکه کانال آیت‌الله علم‌الهدی هم در تلگرام دوباره فعال شد و علت این فعالیت را عدم استقبال مردم از پیام رسان‌های داخلی عنوان کرد.

این تحولات نشان می‌دهد، پروژه کوچ از تلگرام به پیام رسان‌های داخلی موفق نبوده است.برخی انتظار دارند مردم یک شبه از خودروی بنز خود دل بکنند و پراید یا سمند سوار شوند.

به نظر می‌رسد این راه و روش به سرمنزل مقصود نرسد. نمی‌شود با حذف یک رسانه و وسیله پیام رسان، دیگر رسانه‌ها را بالا برد بدون اینکه آن پیام رسان‌ها کارآیی یکسانی با تلگرام داشته باشند.

مردم برای زندگی راحت به دنبال وسیله‌های متفاوتی هستند. اگر اجازه می‌دادیم پیام رسان‌های داخلی، خود تبلیغ کننده خود بودند و امروز مجبور نبودیم برای تبلیغ آنها تلگرام را تخریب کنیم.

اگر پیام رسان‌های داخلی با امکانات و آپشن‌های کافی وارد این بازار رقابت می‌شدند، مردم کم کم به آن تمایل پیدا می‌کردند. یادمان نرود تلگرام هم در بازاری رقابتی با پیام رسان‌های مختلف خارجی توانست گوی سبقت را برباید. چون توانسته بود تمام خواسته‌های مخاطبان خود را برآورده کند.

در پایان باید گفت تا وقتی شیوه تبلیغ پیام رسان‌های داخلی سلبی است نه ایجابی، آش همان آش است و کاسه همان کاسه.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=1682
  • نویسنده : مصطفی داننده
  • منبع : عصر ایران

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.