• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

کاهش حس بویایی می‌تواند یکی از علائم بیماری کرونا باشد/مردم در خواب فرو نروند، کرونا همچنان هست

  • کد خبر : 10972
  • 01 اردیبهشت 1399 - 20:45
کاهش حس بویایی می‌تواند یکی از علائم بیماری کرونا باشد/مردم در خواب فرو نروند، کرونا همچنان هست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: درست است علائم تنفسی همچون تنگی نفس، سرفه و تب از علائم قالب بیماری کووید ۱۹ بوده اما در موادی ممکن است فرد در ابتدای این بیماری با علائم گوارشی روبرو شده و کاهش حس بویایی نیز می تواند یکی از علائم بیماری کرونا باشد. دکتر “سیدوحید احمدی […]

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: درست است علائم تنفسی همچون تنگی نفس، سرفه و تب از علائم قالب بیماری کووید ۱۹ بوده اما در موادی ممکن است فرد در ابتدای این بیماری با علائم گوارشی روبرو شده و کاهش حس بویایی نیز می تواند یکی از علائم بیماری کرونا باشد.

دکتر “سیدوحید احمدی طباطبایی” ظهر امروز اول اردیبهشت ماه در نشست خبری با محوریت کرونا ویروس ضمن تبریک هفته سلامت اظهار کرد: انصافا رسانه ها در کرمان در این ایام یار و یاور ما بودند که باید از رسانه های استان تشکر کرد که در این مدت سنگ تمام گذاشتند .

وی با بیان اینکه باید رسانه ها را همیاران مدافعان سلامت نامید اظهار کرد: در این ایام به هیچ عنوان رسانه های استان کرمان سیاه نمایی نکرده و خط قرمز آنها سلامت مردم بود که  باید در هفته سلامت علاوه بر تقدیر از مدافعان سلامت، از همیاران مدافعان سلامت نیز تشکر کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در تحلیل موارد خوشه ای بیماری کووید ۱۹ در استان کرمان اظهار کرد: سه سناریو در سرایت این ویروس وجود دارد. در سناریوی اول بیماری آقای ۵۶ ساله با بیماری زمینه ای دیابت در تاریخ ۱۵ فروردین ماه با علائم سردرد، درد قفسه سینه و تنگی نفس که از یک روز قبل از مراجعه شروع شده بود، به مرکز خدمات درمانی جامع سلامت شهرستان مربوطه مراجعه و بعد از آن به بیمارستان افضلی پور ارجاع داده می شود و پس از انجام تست مثبت قطعی کووید ۱۹ تشخیص داده می شود که متاسفانه در تاریخ ۱۹ فروردین ماه در بخش ICU فوت می کند.

وی اظهار کرد: با بررسی اطرافیان این بیمار مشخص می شود که دو نوه ایشان که حدودا ۶ سال سن داشتند، با گلود درد و سرفه خفیف در ایام عید طی مراسم های عید دیدنی با بیمار در تماس و روبوسی کرده اند، که با انجام تست کرونا، دو کودک مبتلا به کووید ۱۹ تشخیص داده شد و به دنبال شرکت در مراسم تدفین بیمار در منزل متوفی، علیرغم توصیه های بهداشتی به خانواده متوفی، مجددا با بررسی ۱۶ نفر از اطرافیان، ۸ نفر دیگر نیز با علائم خفیف مثبت قطعی کوود ۱۹ تشخیص داده شدند.

احمدی طباطبایی در تحلیل این سناریو اظهار کرد: این سناریو نشان می دهد که کودکان براساس تجربیات کشورهای مختلف، فرم شدیدی از بیماری را نخواهند داشت اما می توانند به عنوان ناقل و یا حامل ویروس باشند بنابراین توصیه می شود که علائمی همچون گلو درد و سرفه ها را جدی بگیریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در تشریح سناریو دوم این بیماری اظهار کرد: یک بیمار خانم ۷۸ ساله ای با بیماری زمینه ای قلبی و عروقی در تاریخ ۲۶ فروردین ماه با علائم تب بالای ۳۸ درجه، سرفه و تنگی نفس، درد مفاصل و تهوع و استفراغ که از یک روز قبل از مراجعه شروع شده بود، به بیمارستان پیامبر اعظم شهر کرمان مراجعه می کند، پس از انجام تست، مثبت قطعی به کووید ۱۹ تشخیص داده می شود و هم اکنون بستری و از حال عمومی پایدار برخوردار نبوده و سطح هوشیاری آن پایین می باشد.

وی ادامه داد: با بررسی اطرافیان بیمار مشخص می شود که در تاریخ ۲۱ فروردین ماه در مراسم جشن تولد خانگی شرکت داشته که به ظاهر هیچکدام از افرادی که در آن مهمانی حضور داشته اند، علائم خاصی نداشته اند اما با بررسی ۱۰ نفر از افرادی که در آن مهمانی شرکت داشتند، ۴ نفر مثبت قطعی تشخیص داده شده است که نشان می دهد یکسری از افراد ناقل بیماری بدون علامت هستند.

احمدی طباطبایی در تشریح سناریو سوم این بیماری نیز گفت: بیمار آقای ۲۲ ساله (کارگر کارواش) با علائم درد و تهوع و استفراغ که از یک روز قبل از مراجعه شروع شده بود در تاریخ ۲۲ فروردین ماه به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه می کند. در شرح حال اخذ شده توسط پزشک، بیمار دچار کاهش حس بویایی نیز بوده و پس از انجام تست، نتیجعه قطعی مثبت به کووید ۱۹ تشخیص داده می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: با بررسی اطرافیان بیمار مشخص می شود، که بیمار در یک کارواش کار می کرده و با ۵ نفر دیگر هم اتاق بوده است که با بررسی اطرافیان، تست ۲ نفر مثبت قطعی تشخیص داده می شود که تنها علائم بارز این افراد کاهش حس بویایی بوده است.

وی در تحلیل سناریوی سوم این بیماری نیز گفت: درست است علائم تنفسی همچون تنگی نفس، سرفه و تب از علائم قالب بیماری کووید ۱۹ بوده اما در موادی ممکن است فرد در ابتدای این بیماری با علائم گوارشی روبرو شده و کاهش حس بویایی نیز می تواند یکی از علائم بیماری کرونا باشد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در گروی «کاهش احتمال انتقال در هر تماس (استفاده از ماسک، شستن مرتب دست‌ها، گندزدایی سطوح و …)»، «کاهش تعداد تماس ها کاهش (ماندن در خانه و عدم حضور در اماکن عمومی)» و «کاهش مدت زمان عفونت زایی بیماری (غربالگری و شناسایی به موقع بیماران)» است اظهار کرد: طبق بررسی های صورت گرفته در ۱۰ روز اول اسفندماه میزان سرایت پذیری این بیماری دارای نرخ ۴ و در ۱۰ روز اول فروردین ماه سرایت پذیری این بیماری دارای نرخ ۲.۵۲ بوده است.

احمدی طباطبایی بهورزان و مراقبین بهداشتی را سربازان گمنام جبهه سلامت دانست و اظهار کرد: در دوران اپیدمی ردیابی افراد در تماس با بیماران یکی از کارهایی است که بهورزان و مراقبین سلامت انجام می‌دهند.

وی از غربالگری یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در استان کرمان، عنوان کرد: موارد ابتلا در استان کرمان مقداری کاهش یافته است اما نباید به این آمار خوشبین باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به این سوال که آمار ارائه شده از تعداد مبتلایان و فوتی های ناشی از کووید ۱۹ آیا واقعی است؟ گفت: و ما برای آنکه به مردم هشدارهای لازم برای برخورد صحیح با این ویروس را ارائه دهیم، آمار را عین واقعیت اعلام می‌کنیم زیرا می‌خواهیم مردم این تصور را پیدا نکنند که بیماری کنترل وضعیت عادی شده است  بنابراین این اطمینان را می دهیم که تمامی آمار ارائه شده صحیح و دقیق می باشد.

وی با اشاره به بازگشایی صنوف و تاثیر آن بر اپیدمی کرونا اظهار کرد: طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، از ابتدای اردیبهشت تقریبا تمامی اصناف (طبق قانون صنوف پرریسک اجازه بازگشایی را ندارند) شروع به ‌کار کرده‌اند و ما باید یک دوره یک هفته‌ای را صبر کنیم تا ببینیم این بازگشایی چه تاثیری در وضعیت اپیدمی در سطح استان و کشور خواهد داشت اما بازهم تاکید داریم که مردم به خواب غفلت از این ویروس نروند و خیالشان راحت نشود زیرا کرونا همچنان در سطح جامعه در حال گردش است.

احمدی طباطبایی درباره اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند نیز گفت: یکی از معانی فاصله‌گذاری هوشمند این است که اگر موارد ابتلا به کووید ۱۹ در سطح جامعه مانند قبل، روند افزایشی پیدا کند دوباره ادارات، اصناف و … تعطیل گشته و به روال قبل برخواهد گشت بنابراین در اجرای این طرح نحوه عملکرد و رفتار مردم بسیار حائز اهمیت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در زمینه تعطیلی مدارس گفت: منتظر تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا ویروس در این باره هستیم اما احتمالا نسخه واحد برای تمامی مناطق کشور پیچیده نخواهد شد و در هر منطقه براساس نوع وضعیت اپیدمی تصمیم گیری بومی گرفته خواهد شد.

وی در زمینه فعالیت ادارات نیز عنوان کرد: تا این لحظه تصمیم جدید در رابطه به نحوه فعالیت ادارات گرفته نشده است لذا همچنان نحوه فعالیت ادارات براساس دو سوم نیروها خواهد بود.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=10972
  • منبع : ایسنا

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.