• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10
مدیر گروه بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی شهرستان سیرجان خبرداد؛

گلایه شهروندان سیرجانی از پرسه سگ‌های ولگرد در سطح شهر

  • کد خبر : 4882
  • 17 تیر 1398 - 19:48
گلایه شهروندان سیرجانی از پرسه سگ‌های ولگرد در سطح شهر

مدیر گروه بیماری های دانشکده علوم پزشکی شهرستان سیرجان گفت: آمار موارد گاز گرفتگی شهروندان توسط سگهای بلاصاحب، سگهای خانگی و گربه در سه ماهه اول سال ۹۸ به نسبت مدت مشابه سال قبل دو برابر شده است و هر ماه ۹۰ مورد نفر گاز گرفتگی داریم که تماما واکسن دریافت کرده اند. اسدی مدیر […]

مدیر گروه بیماری های دانشکده علوم پزشکی شهرستان سیرجان گفت: آمار موارد گاز گرفتگی شهروندان توسط سگهای بلاصاحب، سگهای خانگی و گربه در سه ماهه اول سال ۹۸ به نسبت مدت مشابه سال قبل دو برابر شده است و هر ماه ۹۰ مورد نفر گاز گرفتگی داریم که تماما واکسن دریافت کرده اند.

اسدی مدیر گروه بیماری های دانشکده علوم پزشکی شهرستان سیرجان به مناسبت هفته ملی مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام اظهار داشت: سه بیماری مشترک انسان و دام شامل تب مالت،هاری و بیماری CCHF یا تب خونریزی کریمه کنگو را جدی بگیرید.

وی در ادامه افزود:بیماری هاری یک بیماری با کشندگی و مرگ صدرصد است که تاکنون درجهان هیچ درمانی برای این بیماری کشف نشده است متاسفانه با توجه به زاد و ولد هر ۴ تا ۶ ماه سگ ها تعداد سگهای بلاصاحب در سطح شهرستان به نسبت سال گذشته دو برابر شده است.

اسدی افزود: آمار موارد گاز گرفتگی شهروندان توسط سگهای بلاصاحب، سگهای خانگی و گربه در سه ماهه اول سال ۹۸ به نسبت مدت مشابه سال قبل دو برابر شده است که کل تعداد موارد گاز گرفتگی که به گروه بیماریها در سه ماهه امسال مراجعه کرده تعداد ۲۷۵نفر بوده که هر ماه ۹۰ مورد نفر گاز گرفتگی داریم که تماما واکسن دریافت کرده اند.

مدیر گروه بیماری های دانشکده علوم پزشکی سیرجان افزود: هزینه گزافی که دولت برای واردات و خرید واکسن پیشگیری از هاری پرداخت می کند برای هر یک نفر گاز گرفته سه نوبت واکسن تزریق می شود که مبلغ یک میلیون تومان هزینه دارد و اگر مسئولین و متولیان امر فکر اساسی برندارند قطعا این مهم به یک بحران درون شهرستانی تبدیل خواهد شد که وجود سگهای بلاصاحب زیاد در سطح شهر و معابر شهری داد شهروندان را در آورده است.

اسدی گفت:متاسفانه بسیاری از دوستداران محیط زیست فقط دایه دلسوزتر از مادر شده اند و هیچ کس یک راهکار عملی و کم عارضه را پیشنهاد نمی کند و مسئولیت نمی پذیرند بعنوان مثال نسبت زاد و ولد سگها با نسبت از بین بردن این حیوان دقیقا نسبت تضاد است یعنی هرچه ما بخواهیم این حیوان را با روشهایی معمول ازبین ببریم باز ازدیاد زاد و ولد بیشتر خواهد بود و روش کارآمدی نیست و نخواهد بود که اقدام زنده گیری و تجمیع در یک مکان مناسب همراه بادروش عقیم سازی دارویی میتواند موثرتر واقع گردد.

وی ادامه داد:خواهش دیگر ما در خصوص بیماری هاری این است که هرگز و هرگز سگ و گربه از هر نوع و گونه ولو تمام واکسنها را نیز حیوان دریافت کرده باشد در محیط زندگی نگهداری نکنید زیرا بذاق،مو،گوارش و مدفوع آنها بشدت آلوده کننده خواهدبود و بیماریهای زیادی را منتقل خواهد کرد و حتی ما مورد مرگ از هاری در فرد توسط سگهای خانگی داشته ایم.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=4882

برچسب ها

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.