• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
17

یک اتفاق خوب

  • کد خبر : 497
  • 20 فروردین 1397 - 23:10
یک اتفاق خوب

اسمش را می توان آشتی گذاشت؛ می شود اسمش را آغاز مجدد گذاشت. سینما قدس پس از چند سال تعطیلی سال گذشته به همت شرکت صنعتی معدنی گل گهر و با صرف هزینه های زیاد بازسازی و دوباره چراغ آن روشن شد. تنوع بیشتر و اکران فیلم های جدید، جانی دوباره به تک سینمای سیرجان […]

اسمش را می توان آشتی گذاشت؛ می شود اسمش را آغاز مجدد گذاشت. سینما قدس پس از چند سال تعطیلی سال گذشته به همت شرکت صنعتی معدنی گل گهر و با صرف هزینه های زیاد بازسازی و دوباره چراغ آن روشن شد. تنوع بیشتر و اکران فیلم های جدید، جانی دوباره به تک سینمای سیرجان داد. نوروز ۱۳۹۷ اما بهاری دیگر و متفاوت تر برای سینما قدس بود. در حالی که انتظار نمی رفت فیلم های ویژه اکران نوروز کشور در سیرجان نیز به روی پرده بروند؛ اما این اتفاق افتاد و ورق بازگشت. از روز سوم فروردین ماه فیلم کمدی «لونه زنبور» که اکران ویژه نوروزی بود در سیرجان هم به روی پرده رفت. این اتفاق خوب با اکران فیلم «لاتاری» در روز پنجم فروردین کامل شد. اکران فیلم های روز یکی از آرزوهای مشتاقان سینما در سیرجان بود. آرزویی که حالا رنگ واقعیت بر خود گرفته است.
اکران فیلم های روز و دیگر دلایل استقبال مردمی
حاج اکبری مسوول سینمای سیرجان در گفتگوی کوتاهی که در ایام عید داشت دلیل استقبال بسیار خوب سیرجانی ها از سینما را اکران فیلم های روز عنوان کرد. اما به طور قطع یک عامل نمی تواند موجب استقبال خوب سیرجانی ها از سینما در ایام عید باشد.
به طور حتم اکران فیلم های روز سهم بزرگی در استقبال مردم از سینما دارد اما تنوع نیز مهم است که این موضوع در اکران فیلم ها در سیرجان مورد توجه بوده است. اکران انیمیشن فیل‌شاه که فیلم مخصوص رده سنی کودک و نوجوان است به تنوع بخشی فیلم ها کمک شایانی کرده است. در سینمای دنیا هم هر ساله فیلم های انیمیشن با کیفیت بسیار بالا ساخته می شود که همه رده های سنی را به سمت خود می کشاند و فروش خیره کننده ای هم دارد. فیل‌شاه نیز از این موضوع مستثنی نیست و اگر صرفاً نگاه رده‌بندی سنی معطوف به آن نباشد و بتواند سالن‌های بیشتری برای اکران در اختیار بگیرد مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.
اما بخش دیگری از چرخه اکران؛ که مهم بودن آن از اکران فیلم های روز نیز کمتر نیست؛ تبلیغات است. نمی توان فقط به اکران فیلم های جدید و خوب متکی بود و انتظار مخاطب داشت. هر صنعتی برای پیشبرد اهداف خود نیاز به تبلیغات دارد. صنعت سینما نیز مستثنی نبوده و نیاز دوچندانی برای آن احساس می شود. اکران فیلم برای هر سینما هزینه های مشخص خود را دارد و در صورت بازنگشتن این هزینه و سرمایه؛ چراغ آن خاموش خواهد شد. اتفاق تلخی که تاکنون چندبار برای سینما قدس افتاده است.
نسل جدید؛ نیازهای جدید
عمر سینما قدس به سالهای قبل از انقلاب باز می گردد و چندین نسل با آن خاطره دارند. پس از انقلاب و شروع دوران رکود فعالیت های فرهنگی هنری؛ سینما قدس هم به مانند بسیاری از سینماهای کشور دچار کم رونقی شد. پس از شکوفایی دوباره سینما در دوران پس از دفاع مقدس؛ سینمای سیرجان هم دوباره چراغ آن روشن شد اما همیشه نگاه به سینما؛ نگاه دست چندم فرهنگی بود و محجوریت سینما هر روز بیشتر خودش را نشان می داد. با قوت گرفتن تلویزیون و برنامه های تلویزیونی و دسترسی بیشتر مردم به سایر سرگرمی های تصویری به نظر می رسید دیگر دوران سینما رفتن گذشته و همگان می توانند با خرید یک تلویزیون بزرگ؛ سینمای خانگی خودشان را داشته باشند. اما نسل جدید با وجود همه سرگرمی های عامه پسند دیگر نشان داد سینما؛ سینماست و خصوصیاتی را دارد که حتی بزرگترین اینچ‌های دنیای تلویزیون نیز قادر به داشتن آن نیستند. این ویژگی چیزی جز «فیلم دیدن در کنار هم» و تجربه یک لذت جمعی نیست. نسل جدید ایرانی ها این ویژگی را به خوبی می شناسد.
راهی که ادامه دارد
استقبال خیلی خوب مردم از فیلم های سینمایی در ایام عید را باید به فال نیک گرفت. به طور قطع هیچ کدام از مسوولین هم انتظار چنین استقبالی؛ آن هم در ایام عید را نداشتند. این مسیر؛ باید براساس احترام دوطرفه سینما و مردم هموارتر شود. در هفته‌های آینده سعی داریم جزییات بیشتری از سینما؛ روند اکران فیلم‌ ها؛ میزان فروش و بررسی نقاط ضعف و قوت مدیریت فرهنگی را برای شما منتشر کنیم.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=497
  • نویسنده : امید محمودزاده ابراهیمی
  • منبع : هفته‌نامه پاسارگاد

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.