• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
9
وزیر بهداشت:

احتمال موج سهگین کرونا در پاییز و زمستان/ امیدواریم تا خرداد موج اول این اپیدمی را مهار کنیم

  • کد خبر : 10746
  • 25 فروردین 1399 - 14:34
احتمال موج سهگین کرونا در پاییز و زمستان/ امیدواریم تا خرداد موج اول این اپیدمی را مهار کنیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال بازی شطرنج با ویروس کرونا هستیم. رفتارهای بعدی این ویروس قابل پیش بینی نیست و احتمال اینکه با موج سهمگین این بیماری در پاییز و زمستان مواجه شویم وجود دارد. به گزارش ایرنا سعید نمکی روز دوشنبه در اجلاس مدیران سازمان بیمه سلامت که به صورت […]

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال بازی شطرنج با ویروس کرونا هستیم. رفتارهای بعدی این ویروس قابل پیش بینی نیست و احتمال اینکه با موج سهمگین این بیماری در پاییز و زمستان مواجه شویم وجود دارد.

به گزارش ایرنا سعید نمکی روز دوشنبه در اجلاس مدیران سازمان بیمه سلامت که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: گر چه تاکنون اپیدمی کرونا رابه شکل مدبرانه ای مدیریت کرده ایم و به اقدامات انجام شده افتخار می کنیم. اما تعداد تخت های بیمارستانی کشور در خوشبینانه ترین حالت ۱.۶به هزار نفر است و از همه کشورهای اروپایی مثل فرانسه با ۶.۶ تخت به ازای هزار نفر جمعیت کمتر است بنابراین آنچه در این بحران به داد ما رسید فقط تخت بیمارستانی و طرح تحول سلامت نبود بلکه کمک بخش بهداشت و غربالگری بیماران بود و که بیمارستانهای کشور زیر بار کرونا له می شدند.

با کرونا شطرنج بازی می کنیم

وزیر بهداشت گفت: البته سازمانهای دیگر مثل تامین اجتماعی و نیروهای مسلح هم به کمک وزارت بهداشت آمدند اما باید خودمان را برای موج های سهمگین بعدی کرونا آماده کنیم زیرا هنوز ویروس کرونا را نمی شناسیم. من به رئیس جمهوری نیز گفتم ما کرونا شطرنج بازی می کنیم و مدیرکل سازمان بهداشت جهانی نیز نمی تواند آینده کرونا را پیش بینی کند.

احتمال موج سهگین کرونا در پاییز و زمستان

نمکی افزود: ویروس کرونا جدید است و با همه کروناهای قبلی فرق می کند. فقیر وغنی هم نمی شناسد و نمی دانیم با گرم شدن هوا مهار می شود یا نه و نمی دانیم با ما در ایران و جهان چه خواهد کرد. امیدواریم اواخر اردیبهشت یا در خرداد موج اول این اپیدمی را مهار کنیم و از این طوفان بلا عبور کنیم اما خیال نکنیم این ویروس چموش ما را رها می کند. ممکن است موجب جدید این اپیدمی را در پاییز و زمستان داشته باشیم و باید خودمان را برای روزهای به مراتب سخت تر آماده کنیم.

وزیر بهداشت گفت: اگر شرایط بهتر شد که خدارا شکر اما کادر بهداشتی و درمانی و همه مردم باید روزهای سخت تر آماده باشند.

نمکی افزود: واکسن کرونا دو سال دیگر به ما نمی رسد. اگر کسانی تولید کنند خیلی هنرمند باشند برای خودشان تولید می کنند. ما هم باید در این مسیرتلاش کنیم اما نمی توانیم با نگاه خوشبینانه کار کنیم. در نیمه دوم امسال کرونا را همچنان خواهیم داشت شاید کرونایی نجیب تر و آرامتر از ویروس فعلی اما همزمان آنفلوانزا را هم خواهیم داشت. درآمد نفتی هم کم شده است. احتمال تغییر ویروس هم هست بنابراین باید برای سخت ترین شرایط آماده باشیم.

وی ادامه داد: ممکن است کرونا مزمن شود مثل سارس و مرس اما پیک ها و موج های بعدی آن وحشتناک و چموش نخواهد بود اما پیک های دیگری خواهد بود.

وزیر بهداشت گفت: سال گذشته بسیار سخت گذشت. با سیلاب های سنگین شروع شد، بعد از آن پوشش مراسم اربعین حسینی را داشتیم خدمات لازم در این مراسم به ۳.۵ میلیون نفر داده شد بعد از آن آنفلوانزا را داشتیم و زائران مشکلی پیدا نکردند.

وی گفت: با شروع کرونا و مشکلات بیماری کووید ۱۹، توانستیم بخش مهم معوقات بیمارستانهای دولتی و مراکز طرف حساب را تا پایان آذر ۹۸ پرداخت کنیم. بسیاری از مطالبات پرداخت شده است و بقیه را هم پرداخت می کنیم و به زودی معوقات را به صفر می رسانیم.

وزیر بهداشت افزود: با مدیریت منابع که انجام شد، در سال ۹۹ مانند سالهای گذشته کسری جدید نداریم. زمانی که ما در سازمان برنامه بودم یکی از مشکلات جدی سازمان بیمه سلامت و حفره کسری بودجه آن بود که مدام افزایش پیدا می کرد با مدیریت منابع و تلاش سازمان بیمه سلامت و کمک هایی که در آخر سال گذشته انجام شد و به سطح مطلوبتری از نظر گردش مالی و مطالبات با بخش دولتی و خصوصی رسیده ایم.

بیماران کرونا در قرنطینه خانگی تحت پوشش بیمه قرار می گیرند

وی اعلام کرد: در ستاد ملی کرونا مصوب کردیم، بیمارانی که در قرنطینه ها هستند تحت پوشش یک بیمارستان حامی قرار گیرند و اسناد آنها تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

نمکی گفت: بیمه کردن بیماران کووید ۱۹ در تخت بیمارستان برای کاهش هزینه های آنها نیز انجام شد و در ستاد ملی کرونا مصوب کردیم که بیمارانی که در قرنطینه هستند نیز تحت حمایت یک بیمارستان قرار گیرند و هزینه های آنها تحت پوشش بیمه باشد.

وی افزود: امیدوارم در سال ۹۹ در کنار هم بتوانیم نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک را به عنوان یکی از برنامه های مهم به سرانجام برسانیم. راهنماهای بالینی را که به شدت هزینه های بیهوده را کنترل می کند نیز اجرا کنیم و بتوانیم سیستم پزشک خانواده را امسال اجرا کنیم.

وزیر بهداشت گفت: بیمه سلامت مقتدر زمانی خواهد بود که پرونده الکترونیک سلامت را همه جا داشته باشیم. در پایان بهار سال گذشته طبق وعده ای که داده بودیم پرونده الکترونیک سلامت را اجرایی کردیم.ریل گذاری مطلوبی اجرا شد و امروز که بسیج ملی کرونا و فشار خون را انجام دادیم برای این است که ۸۰ میلیون پرونده الکترونیک سلامت داریم.

وی افزود: در این راه ۱۴۰ گاید لاین درمانی را ابلاغ کردیم و بقیه را نیز به زودی ابلاغ می کنیم. نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک را هم در سال ۹۹ اجرا می کنیم و امیدواریم به زودی خبر مهار اپیدمی کرونا را هم به مردم هدیه کنیم.

نمکی خطاب به مدیران سازمان بیمه سلامت گفت: از شما می خواهم گزارشی از موفقیت های این سازمان در مدیریت هوشمندانه منابع که در سالهای اخیر بی نظیر بوده است تهیه کنید تا با امضای خودم به رئیس جمهوری بدهم. سازمان بیمه سلامت امسال با حداقل کسری انتظار وارد سال جدید شد و یک کار بزرگ در مدیریت منابع انجام شده است.

وی ادامه داد: ساختار بیمه البته باید اصلاح شود به نحوی که از زمان جوانی و از زمان سلامت بگیریم و برای دوران سلامت و پیری خرج کنیم. در گذشته در بیمه سلامت بدون محاسبه اقتصادی خیلی ها را بیمه کرده بودند. اما در این دوره مدل اقتصادی تازه ای را برای بیمه سلامت تعریف کردند و از ولنگاری و ریخت و پاش اقتصادی به سمت هزینه کرد منطقی رفتیم بدون اینکه بیماری را از چرخه خارج کرده باشیم و همه مردم خدمت می گیرند و مشکل عمده ای در حمایت های بیمه ای ایجاد نشده است.

تاکید وزیر بهداشت بر توسعه تله مدیسین

وزیر بهداشت گفت: چند اتفاق جالب در این دوره شکل گرفت. یکی اینکه توسعه خدمات الکترونیک و تله مدیسین و پزشکی از راه دور در حال ساماندهی است و با استفاده از ظرفیت های موجود به سمت تله مدیسین می رویم.

وی افزود: دلیلی ندارد یک فرد دیابتی مبتلا به فشار خون یا خیلی از افراد دیگر را هر روز به مطب بکشانیم تا کنترل شود. خدمات پزشکی از راه دور بسیاری از این خدمات را پوشش می دهد و باید به سمت نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک برویم.

مراقبت در منزل تقویت شود

نمکی ادامه داد: اقدام بسیار مهم دیگر که باید گسترش پیدا کند، خدمات مراقبت در خانه است. بسیاری از بیماران بیش از ۷۲ ساعت به خدمات بیمارستانی نیاز ندارد و بقیه مراقبت ها با کیفیت و اثربخشی بهتر در خانه قابل انجام است و دلیل ندارد یک بیمار ۲۵ روز تا یک ماه در بیماستان بماند و متحمل عفونت و هزینه های زائد بشود.

وزیر بهداشت گفت: طرح هر خانه یک پایگاه سلامت هم که قرار بود امسال در کل کشور اجرا شود، نیمه تمام مانده و به علت موج کرونا متوقف شده است و اگر اجرا شود چقدر امروز در بحران کرونا به کمک ما می آمد. این طرح هم باید تکمیل و اجرا وشد.

نمکی افزود: بیمه های موفق دنیا برای خدمات پیشگیری و بهداشتی به عنوان سرمایه گذاری هزینه می کنند. اگر بیمه ها مردم را تشویق کنند به باشگاه ورزشی بروند و برای آن امتیاز قائل شوند حتما در آینده بار بیماری های قلبی، سرطان و دیابت کم می شود.

ورزش و بیمه دندانپزشکی، هزینه های سلامت را کم می کند

وی از ایجاد ۳۲۰۰ یونیت دندانپزشکی و بکارگیری ۳۶۰۰ دندانپزشک در مراکز دولتی خبر داد و گفت: امروزه مشخص شده است که عامل بسیاری از بیماری های گوارشی، داخلی و قلبی و عروقی مشکلات سلامت دهان و دندان است و رسیدگی و پیشگیری از این مشکلات بخش مهمی از بار بیماری های دیگر را کم می کند و حتما در بیمه ها گسترش خدمات دهان و دندان را پیگیری می کنیم.

وزیر بهداشت گفت: اقدام مهم دیگر خدمات توانبخشی است. باید پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی را قبول کنیم. بیماری که جراحی شده است به علت این مراقبت و خدمات توانبخشی لازم را نمی گیرد دوباره بعد از مدتی به بیمارستان بر می گردد و هزینه ها و مشکلات بسیار پیچیده تری را ایجاد می کند. بنابراین با پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی می توانیم سرمایه گذراری کنیم و مدیریت منابع داشته باشیم.

نمکی افزود: از مسئولان سازمان بیمه سلامت می خواهم مدلی را ارائه کنند که اگر با کرونا در زمان طولانی تری دست و پنجه نرم کردیم بتوایم منابع را مدیریت کنیم و مقداری از هزینه ها کم شود. البته در اسفند به علت کاهش خدمات غیر اورژانسی هزینه بیمه سلامت چهار درصد و هزینه سازمان تامین اجتماعی ۱۲ درصد کم شده است اما این خدمات تا کی متوقف می ماند.

وی ادامه داد: باید خدمات رسانی به سایر بیماران غیر کرونایی در بیمارستانهای ایمن و محافظت شده ارائه شود. قرار نیست همه بیمارستانها مثل موج اول درگیر کرونا باشند و اگر قرار شد با کرونا زندگی کنیم بخش بیمه سلامت با این وضعیت باید هماهنگ شود.

وی گفت: باید به خدا توکل داشته باشیم و از مکر دشمن غافل نشویم. یادمان باشد که با ویروسی سر و کار داریم که از نقاط ضعف ما استفاده می کند. اپیدمی کرونا هم خیر داشت و هم شر داشت. شر آن این بود که مجبوریم نشست ها را به صورت ویدئو کنفرانس برگزار کنیم و کمتر یکدیگر را ببینیم و دست بدهیم. خیر آن این است که خدمات و ارتباطات الکترونیک بهتر شده است و برای شرکت در یک کنفرانس لازم نیست سوار هواپیما شویم به شهر دیگری برویم. البته این خدمات باید به مراتب بهتر شود.

وزیر بهداشت همچنین گفت: سال ۹۸ توانستیم هزینه های دارویی را کم کنیم و از حدود سه میلیارد ارزبری در سال ۹۷ به حدود ۲.۸ میلیارد ارزبری رسیدیم بدون اینکه کمبود اساسی در تامین داروهای مورد نیاز مردم در اقصی نقاط کشور احساس شود.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=10746

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.