• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
30
یک استاد اپیدمیولوژی هشدار داد

تغییر رفتار مردم نسبت به اپیدمی کرونا، نگران کننده است/«کرونا» هنوز کنترل نشده است

  • کد خبر : 10852
  • 27 فروردین 1399 - 5:34
تغییر رفتار مردم نسبت به اپیدمی کرونا، نگران کننده است/«کرونا» هنوز کنترل نشده است

استاد اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به کاهش حساسیت مردم نسبت به این بیماری طی چند روز اخیر گفت: در مقابله با کووید ۱۹، رفتار مردم در خط اول و اقدامات مراکز درمانی در خط آخر قرار دارد. ما باید بیماری را در کف جامعه کنترل کنیم. کرونا آتش زیر خاکستر است که با […]

استاد اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به کاهش حساسیت مردم نسبت به این بیماری طی چند روز اخیر گفت: در مقابله با کووید ۱۹، رفتار مردم در خط اول و اقدامات مراکز درمانی در خط آخر قرار دارد. ما باید بیماری را در کف جامعه کنترل کنیم. کرونا آتش زیر خاکستر است که با رفتارهای اشتباه مردم می تواند شعله ور شود و از اتفاقاتی که اخیرا در سطح جامعه شاهد هستیم، احساس نگرانی شدید می کنیم.

دکتر “حمید شریفی” در گفت‌وگو با ایسنا، از چگونگی تغییر پیدا کردن روند بیماری سخن به میان آورد و گفت: پیش‌بینی مسایلی که مرتبط با رفتار انسان‌ها می باشد، بسیار دشوار است و چون روند پیشروی ویروس کرونا به رفتار مردم بستگی دارد، بنابراین پیش بینی چگونگی عملکرد این ویروس نیز متفاوت و غیرقابل پیش بینی خواهد بود.

وی «رعایت مسایل بهداشتی» و «فاصله‌گذاری فیزیکی (اجتماعی)» را از راهکارهای مهم کنترل شیوع این اپیدمی برشمرد و افزود: در همین راستا به شدت توصیه می شود که اشخاصی که دارای علایم تنفسی، تب، سرفه، تنگی نفس یا کوفتگی هستند، حتما باید خودشان را ایزوله کنند تا بتوان زنجیر انتقال ویروس را بشکنند.

انتقال ویروس کرونا مانند «دومینو»

این استاد اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی کرمان انتقال ویروس کرونا را به «دومینویی» تشبیه کرد و ادامه داد: تشخیص زودهنگام بیماری کووید ۱۹ هم در معالجه و هم در جلوگیری از انتقال دومینو وار ویروس کرونا (با ایزوله کردن بیماران از انتقال ویروس کووید ۱۹ به سایر افراد جلوگیری به‌عمل می‌آید) بسیار موثر بوده، بنابراین شناسایی بیماران در کنترل بیماری حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه کنترل بیماری کووید ۱۹ در گروی «رعایت توصیه‌های بهداشتی» و «شناسایی و ایزولاسیون به موقع بیماران» است اظهار کرد: هرچند تاکنون روند این بیماری کنترل شده نیست اما از شدت اولیه آن نیز کاسته شده است و بیماری به مرحله‌ای رسیده که می‌توان امیدوار باشیم که با ادامه این اقدامات در آینده موفق به کنترل آن خواهیم شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بازگشت دوباره برخی مردم به حالت روزهای عادی و حضور گسترده در سطح جامعه عنوان کرد: اگر رفتار ما در جامعه کنترل شده نباشد دوباره با پیک جدید و روند افزایشی مبتلایان به کووید ۱۹ مواجه خواهیم شد اما در سوی مقابل هر چه بحث فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی را بیشتر رعایت کنیم احتمال موفقیت ما در برابر این ویروس بالاتر خواهد رفت.

اگر تعطیلی برخی از بخش‌ها تا عادی شدن شرایط ادامه پیدا می‌کرد احتمال موفقیت ما در کنترل این اپیدمی بیشتر می‌شد

شریفی با اشاره به اینکه اگر تعطیلی برخی از بخش‌ها تا عادی شدن شرایط ادامه پیدا می‌کرد احتمال موفقیت ما در کنترل این اپیدمی نیز بیشتر می‌شد افزود: اکنون که طرح فاصله‌گذاری هوشمند از سوی دولت مطرح شده و صنوف به صورت پلکانی در حال بازگشایی هستند، رفتار مردم بیشتر از گذشته در کنترل این بیماری موثر خواهد بود. مردم باید بیشتر از گذشته توصیه‌ها را جدی بگیرند و حتی‌الامکان از سرویس حمل و نقل عمومی استفاده نکنند. در زمان خرید از واحدهای صنفی حتما فاصله فیزیکی را از دیگران رعایت کنند. در مکان های پرازدحام حضور پیدا نکرده و فقط در صورت کار ضروری از منزل خارج شوند، تا بتوانیم این اپیدمی را کنترل کنیم.

این استاد اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی کرمان ضمن تشریح وضعیت استان‌های مختلف به ایسنا گفت: آمار و شواهد نشان می دهد که استان کرمان و استان‌های جنوبی کشور وضعیت بهتری به لحاظ شیوع بیماری کووید ۱۹ نسبت به سایر استان‌های کشور دارند و خوشبختانه شیوع این بیماری در استان کرمان به‌گونه‌ای نبود که سیستم بهداشت و درمان نتواند پاسخگو باشد.

شریفی در خصوص کشندگی بیماری کروناویروس بیان کرد: بحث‌های متفاوتی در زمینه قوی یا ضعیف بودن ویروس وجود دارد ولی هنوز مطلب ویژه و معتبری برای این موضوع ثابت نشده است اما مهمترین عامل در تفاوت کشندگی این ویروس در کشورهای مختلف همانند آلمان و ایتالیا در این است که در آلمان زیرساخت‌های تشخیص بیماری و ارایه سرویس درمانی به مبتلایان در آن بسیار بالاست اما در ایتالیا به دلیل عدم داشتن تجهیزات و ظرفیت پزشکی مناسب، تنها بیماران بدحال را تشخیص می‌دهد و امکانات درمانی این کشور به اندازه آلمان نبوده، لذا درصد مرگ و میر نسبت به تعداد مبتلایان در آلمان کمتر از ایتالیا است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا  ویروس کرونا از بدنی به بدن دیگر منتقل می‌شود، ضعیف‌تر خواهد شد؟ عنوان کرد: این موضوع پایه علمی ندارد و شاید ضعیفتر شود اما تاکنون دلیل محکمی برای آن وجود ندارد و اگر این موضوع صحت داشت باید کشندگی این بیماری در کشورهای دیگر کمتر از چین می‌بود که شاهدیم اینگونه نشده ولی امیدواریم به مرور زمان این وضعیت اتفاق بیفتد.

ویروس‌ها در بیرون از بدن انسان نمی توانند زندگی کنند

این استاد اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید برآنکه کشندگی و مرگ میزبان اتفاق خوبی برای ویروس نیست، تصریح کرد: بر أساس اصل تکامل، موجودات دوست دارند خود را با شرایط وفق دهند. ویروس‌ها دوست ندارند که میزبانشان از بین رود زیرا اگر میزبانشان از بین برود خودشان نیز محکوم به مرگ می شوند. ویروس‌ها موجودات بسیار ضعیفی هستند که در بیرون از بدن انسان نمی توانند زندگی کنند.

وی در پاسخ به این شبهه که ریه افراد مبتلا به کرونا سوراخ می‌شود و عوارض این بیماری تا پایان عمر در فرد باقی‌می‌ماند اظهار کرد: باید مدنظر داشت که این بیماری حدود ۶ ماه است که پدید آمده و تا مدت زمان زیادی نگذرد، نمی‌توانیم درباره آن اظهار نظر قطعی و دقیقی داشته باشیم. ترمیم بافت ریه آسیب‌دیده در افراد با عوارض شدید ریوی، به کندی صورت می‌گیرد و ممکن است که علایم این نوع بیماری تا بیش از یک ماه با فرد باشد؛ اما در مورد این‌که عوارض این بیماری ریوی تا آخر عمر با فرد باشد، نمی توانیم به صورت سند تایید شده ای عنوان کنیم.

انتقال پذیری و سرایت ویروس کرونا کاملا به رفتار مردم بستگی دارد

شریفی درباره میزان انتقال و سرایت پذیری ویروس کرونا نیز گفت: بحث انتقال پذیری و سرایت این ویروس کاملا به رفتار مردم بستگی دارد. اگر مردم رفتار کنترلی نداشته باشند حتی یک نفر می‌تواند بیشتر از ۴۰۵ نفر در طول یک ماه را به کووید ۱۹ مبتلا کند بنابراین به شدت توصیه می شود افراد مبتلا حتما خود را در شرایط ایزوله قرار دهند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به کاهش حساسیت مردم نسبت به این بیماری طی چند روز اخیر ادامه داد: در مقابله با این بیماری رفتار مردم در خط اول و اقدامات مراکز درمانی در خط آخر قرار دارد. ما باید بیماری را در کف جامعه کنترل کنیم. کرونا آتش زیر خاکستر است که با رفتارهای اشتباه مردم می تواند شعله ور شود و از اتفاقاتی که اخیرا در سطح جامعه شاهد هستیم، احساس نگرانی شدید می کنیم.

این استاد اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: احتمال دارد با تغییر رفتارهای مردم و افزایش حضور مردم در جامعه، با پیک جدیدی از این اپیدمی روبرو شویم و ترس ما نیز از این موضوع است که امیدواریم رخ ندهد.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=10852
  • منبع : ایسنا

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.