• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
15

زنجیره تولید در گل گهر کامل می شود

  • کد خبر : 8486
  • 09 آذر 1398 - 9:12
زنجیره تولید در گل گهر کامل می شود

با اجرای پروژه های توسعه و بهینه سازی خطوط شرکت، در افق چشم انداز، مجموع تولیدات سالانه این شرکت به بیش ۳۰ میلیون تن خواهد رسید. در کنار واحدهای آهن اسفنجی ایجاد شده، قرار است کارخانه تولید اسلب نازک و مقاطع فولادی احداث شود. با این اقدام، گل گهر نخستین منطقه ای در ایران خواهد […]

با اجرای پروژه های توسعه و بهینه سازی خطوط شرکت، در افق چشم انداز، مجموع تولیدات سالانه این شرکت به بیش ۳۰ میلیون تن خواهد رسید. در کنار واحدهای آهن اسفنجی ایجاد شده، قرار است کارخانه تولید اسلب نازک و مقاطع فولادی احداث شود. با این اقدام، گل گهر نخستین منطقه ای در ایران خواهد بود که همه فرآیند تولید از معدن تا محصول نهایی را در یک منطقه در کنار هم قرار می دهد.

واحدهای کنسانتره گل گهر
سنگ آهن ورودی کارخانه به واحدهای تولید کنسانتره، هر ساعت نمونه برداری شده و به صورت آنلاین پایش می شود. نمونه گیری نیز با کمک تجهیزات بسیار پیشرفته و با بهره گیری از آزمایشگاه اختصاصی به عنوان یکی از معتبرترین آزمایشگاه های کشور و با پرتعدادترین نمونه گیری انجام می شود.

به رغم تنوع بالای سنگ آهن، به واسطه مدیریت توزیع، محصولات کنسانتره با تلورانس زیر یک درصد به گندله تبدیل می شود.

رکورد تولید گندله
مجتمع گل گهر، ۲ واحد گندله سازی دارد که این واحدها در سال جاری توانسته اند بیش از ظرفیت اسمی روزانه (۱۴ هزار و ۴۰۰ تن) تولید کنند و به تولید ۱۷ تا ۱۸ هزار تن در روز برسند. تولید سالانه این واحدها اکنون ۶ میلیون تن است که به سمت تولید ۷ میلیون تن پیش می رود.

اورهال سالانه این مجموعه (گندله سازی شماره یک گل گهر) به صورت سالانه بوده که به ۱۸ ماه یکبار رسیده و قرار است به ۲ سال یکبار برسد.

بزرگ ترین واحد تولید آهن اسفنجی کشور
واحد کوثر مجتمع توسعه آهن و فولاد گل گهر، با ظرفیت تولید ۲ میلیون تن به عنوان بزرگ ترین واحد تولیدی آهن اسفنجی ایران و دومین واحد اسفنجی خاورمیانه پس از قطر (با ظرفیت ۲.۳ میلیون تن) است.

در این بخش، ۲ مگامدول وجود دارد که مدول اول در سال ۹۵ و مدول دوم به تازگی توسط رئیس جمهور افتتاح شد. تاکنون ۱.۸ میلیون تن محصول تولید شده که به جز ۲۰ هزار تن، بقیه آن به فروش رسیده یا صادر شده است.

هر ۲ ساعت متالیزاسیون آهن اسفنجی تولیدی از نظر کیفیت چک می شود و میانگین متالیزاسیون این محصول ۹۳ درصد است.

اجرای این طرح ۲ رکورد در کشور داشت. نخست مدت زمان اجرای طرح بود که در میان طرح های کشور بی نظیر است. دوم رسیدن به ظرفیت اسمی طی ۲ سال است که در دنیا رکوردی بی سابقه محسوب می شود.

زنجیره تولید فولاد در حال تکمیل
منطقه گل گهر تنها منطقه ای در ایران است که زنجیره تولید فولاد (کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و ورق) را به طور کامل دارد. در چنین شرایطی، خطای تولید باید بسیار پایین باشد تا بتواند به طور متوازن روند تولید ادامه یابد. خوشبختانه با تجربه چندین ساله گل گهر، این مهم رعایت شده و محصولات با کیفیت بالا تولید می شود.

به دلیل نزدیکی کارخانه ها به هم، مواد اولیه از طریق نوار نقاله انتقال می یابد و درنتیجه، هزینه حمل و نقل و هدر روی مواد اولیه ندارد.

طرح فولادسازی با ظرفیت تولید ۳ میلیون تن و سرمایه گذاری ۷۰ میلیون یورو در حال اجراست. پیشرفت فعلی طرح ۲۳ درصد است و پیش بینی شده تا ۳ سال آینده افتتاح شود. محصول تولیدی ورق گرم با کیفیت ورق سرد با ضخامت ۲ تا ۸ دهم میلی متر است.

اکنون ۴ هزار تن از ۲۵ هزار تن تجهیزات، نصب شده است. همچنین، فونداسیون فاز دوم نیز در حال انجام است.

سیستم این واحدها به صورت هات شارژ است و از این رو، در میزان انرژی، صرفه جویی شده و موجب کاهش قیمت تمام شده خواهد شد.

تولید ۴۰۰ مگاوات برق
نیروگاه مجتمع گل گهر (گهران انرژی) حدود ۴۰۰ مگاوات برق تولید می کند. سرمایه اولیه نیروگاه و پست به ترتیب ۲۸۰ میلیون یورو و ۱۲۰ میلیارد تومان است.

مصرف سوخت اصلی نیروگاه، گاز با مصرف ۳۶ هزار متر مکعب بر ساعت و سوخت دوم، گازوییل با مصرف ۳۹ هزار لیتر بر ساعت است. ظرفیت اسمی واحدهای گازی ۱۶۶ مگاوات است که به دلیل ارتفاع از سطح دریا، تولید عملی ۱۲۶ مگاوات است.

بزرگ ترین ذخیره سنگ آهن کشور
ذخیره معادن گل گهر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن است که بزرگ ترین ذخیره سنگ آهن کشور است و ۳۰ درصد سنگ آهن ایران در منطقه گل گهر قرار دارد. عیار این معادن حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد است.

۶ آنومالی در این منطقه شناسایی شده است. معدن شماره ۱ در اختیار گل گهر، معدن شماره ۲ شرکت گهر کاو گام و کنسرسیوم ۴۷ درصدی آن متعلق به گل گهر، آنومالی شماره ۳ در اختیار گهر زمین و ۲۸ درصد آن در اختیار گل گهر، آنومالی شماره ۴ در اختیار میدکو، معدن شماره ۵ در اختیار شرکت ماهان و آنومالی شماره ۶ تحت مطالعه است و ۶۵ درصد آن در اختیار گل گهر است. این معدن به سوی استخراج زیرزمینی پیش می رود.

۲ خط مگنتیت و هماتیت در مجتمع گل گهر وجود دارد که ۱۶ میلیون ظرفیت مگنتیت و ۲ میلیون ظرفیت هماتیت است.

مجموع مصرف سنگ آهن واحدهای فرآوری شرکت گل گهر، ۲۵ میلیون تن است که ۱۱ میلیون تن آن با استخراج داخلی و ۱۴ میلیون تن دیگر از سایر معادن تامین می شود.

افزایش سرمایه به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال
به گفته مدیران گل گهر، قرار است با افزایش سرمایه، زنجیره تولید در گل گهر توسعه یابد و این توسعه پایدار با حمایت سهام داران و سرمایه گذاری آنها امکان پذیر خواهد شد.

سرمایه ثبتی شرکت گل گهر ۴۸ هزار میلیارد ریال است که قرار است به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

شرکت گل گهر اکنون رتبه ۶ را در بورس دارد که مدیران شرکت امیدوارند با سرمایه گذاری های جدید به رتبه نخست بورس دست یابد.

سهم گل گهر از تولید کشور
اکنون ۱۸ خط تولید به صورت فعال در گل گهر وجود دارد. ۳۴ درصد ظرفیت تولید کنسانتره، ۲۵ درصد ظرفیت تولید گندله، ۱۴ درصد ظرفیت تولید آهن اسفنجی و ۳ درصد ظرفیت تولید فولاد خام کشور در مجموعه گل گهر قرار دارد.

موضوعات استراتژیک گل گهر
از جمله موضوعات استراتژیک در گل گهر تامین سنگ آهن است که در آینده با کمبود مواجه خواهد شد و مدیران این شرکت درصدد اکتشافات جدید هستند. قیمت گذاری، توسعه زیرساخت ها، توسعه سیستم ها و سرمایه انسانی و بهای تمام شده محصول از دیگر استراتژی های شرکت یاد شده است.

سرمایه گذاری پروژه ها
میزان سرمایه گذاری ارزی و ریالی این شرکت در کل پروژه ها به ترتیب ۱۴ هزار و ۵۳۳ میلیون یورو و ۱۳۹ هزار میلیارد ریال است که تاکنون ۱۴۰۰ میلیون یورو و ۶۹ هزار میلیارد ریال انجام شده و حدود ۱۳ هزار میلیون یورو و ۷۰ هزار میلیارد ریال در حال انجام است.

افزایش ۵۴ درصدی سود خالص گل گهر
طی ۷ ماهه سال جاری ۹ میلیون و ۴۳۴ هزار تن کنسانتره و ۷ میلیون و ۸۹ هزار تن گندله تولید شد که به ترتیب ۳۴ درصد و ۲۹ درصد تولید کل کشور را به خود اختصاص داده است.

سود خالص امسال شرکت ۲۶۰۰ میلیارد تومان بود که ۵۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت. طی ۶ ماهه امسال، ۸۱۱ میلیارد تومان کنسانتره و ۵۵۶۰ میلیارد تومان گندله به فروش رسیده است.

کل دارایی های این شرکت تا ۳۱ شهریور ۹۸، ۱۷ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان بوده که ۸ هزار و ۷۱۳ میلیارد تومان دارایی بلند مدت بوده است. (از این میزان، ۴۲۵۰ میلیارد تومان مربوط به سرمایه گذاری بلندمدت بوده است).

چشم انداز ۱۴۰۴ شرکت گل گهر
شرکت گل گهر برای ۱۴۰۴ چشم اندازی برای ظرفیت ها تعریف کرده که شامل ۲۴ میلیون تن کنسانتره، ۲۱ میلیون تن گندله، ۶٫۴ میلیون تن آهن اسفنجی، ۵٫۳ میلیون تن ذوب و ریخته گری و ۴ میلیون تن نورد است.

این شرکت علاوه بر طرح های داخلی، در سطح ملی طرح توسعه خلیج فارس (اجرای طرح فولاد چابهار) را در دستور کار دارد. این طرح از طریق کنسرسیومی با حضور فولاد مبارکه، چادرملو و با مدیریت گل گهر صورت می گیرد و قرار است ۱۴ میلیون تن گندله، ۱۲ میلیون تن آهن اسفنجی و ۱۰ میلیون تن فولاد احداث شود.

طرح ملی دیگر، سرمایه گذاری در پهنه اکتشافی بهرام گور و نیز تولید ۲٫۵ میلیون تن گندله سازی خرامه در شیراز (با سرمایه گذاری ۱۰۵ میلیون یورو و ۳ هزار میلیارد ریال) است.

افزون بر اینها، شرکت گل گهر، در سطح بین المللی، گام هایی برای توسعه زنجیره ارزش و تامین سنگ آهن کارخانه های فولاد چابهار شامل سرمایه گذاری در معادن استرالیا و سرمایه گذاری در معادن مس قزاقستان در حال مطالعه است.

سیرجان، قطب صنعتی
شرکت جهان فولاد سیرجان به عنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه گل گهر است که از مزیت های همچون نزدیکی به معدن گل گهر و دسترسی به مواد اولیه تضمین شده، نزدیکی به آب های خلیج فارس و نیز برخورداری از معدن و فرودگاه را داراست.

با تکمیل و بهره برداری از واحد احیا و ذوب شماره ۲، سیرجان قطب صنعت فولاد و یک شهر بزرگ صنعتی تبدیل خواهد شد.

این طرح در اوج تحریم های آمریکا و با بهره گیری از برندهای معتبر اروپایی ساخته شده است.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=8486

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.