• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3
دبیر کل ناتو هشدار داد

مخالفت ناتو با طرح تشکیل نیروی مستقل اروپایی

  • کد خبر : 12477
  • 14 شهریور 1400 - 19:46
مخالفت ناتو با طرح تشکیل نیروی مستقل اروپایی

“ینس استولتنبرگ” دبیر کل ناتو هشدار داد، پیشنهاد تشکیل ارتش اتحادیه اروپا، منابع کم مالی و نظامی این قاره را بیش از پیش پراکنده کرده و موجب جدایی کشورهای اروپایی خواهد شد. به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روزنامه تایمز لندن؛ مقام های بلندپایه اتحادیه اروپا هم زمان با نشست وزیران دفاع این […]

“ینس استولتنبرگ” دبیر کل ناتو هشدار داد، پیشنهاد تشکیل ارتش اتحادیه اروپا، منابع کم مالی و نظامی این قاره را بیش از پیش پراکنده کرده و موجب جدایی کشورهای اروپایی خواهد شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روزنامه تایمز لندن؛ مقام های بلندپایه اتحادیه اروپا هم زمان با نشست وزیران دفاع این نهاد در اسلوونی، عقب نشینی پر هرج ومرج نیروهای غربی از افغانستان را نشانگر نیاز اتحادیه اروپا به در اختیار داشتن توانایی مداخله نظامی در بحران ها بدون وابستگی به ارتش ایالات متحده دانسته و خواستار تشکیل نیروی مداخله اولیه تا ۲۰ هزار نفری با آمادگی اعزام و استقرار سریع در سراسر جهان شده بودند که قرار است پیش نویس طرح تشکیل آن تا نوامبر آماده شود.

استولتنبرگ نخست وزیر پیشین نروژ که در نشست سران گروه هفت در باره افغانستان شرکت کرده بود، در گفت و گو با تایمز لندن افزود: تشکیل نیروی نظامی تازه اتحادیه اروپا که در پی فروپاشی پیش بینی نشده دولت و ارتش افغانستان، از حمایت مقام های بلندپایه این سازمان برخوردار شده، ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) را به عنوان ائتلاف نظامی دو سوی اقیانوس اطلس، تضعیف خواهد کرد و هر چند او از تلاش های بیشتر اروپا برای تشکیل نیروی واکنش سریع دفاعی اتحادیه اروپا استقبال می کند، اما نگران پراکنده شدن بش از حد منابع کمیاب کشورهای هم پیمان ناتو در اروپاست.

او افزود: این نیرو هیچ گاه نمی تواند جایگزین ناتو شود و باید از اتحاد اروپا و آمریکای شمالی اطمینان یابیم. هر گونه تلاش برای تضعیف ائتلاف میان آمریکای شمالی و اروپا نه تنها موجب ضعیف شدن ناتو، بلکه پراکندگی اروپا خواهد شد. بخشی از این موضوع به علت بودجه و پول است، زیرا ۸۰ درصد هزینه دفاعی ما از کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا تامین می شود و همچنین به جغرافیا بستگی دارد، زیرا نروژ و ایسلند در شمال اروپا، ترکیه در جنوب این قاره و ایالات متحده، کانادا و انگلیس در غرب برای دفاع از اروپا بسیار اساسی هستند، اما به سیاست نیز بستگی دارد و هرگونه تضعیف این ائتلاف ۲ سوی اقیانوس اطلس، موجب تفرقه در اروپا نیز خواهد شد.

استولتنبرگ افزود: استقرار هزاران نیروی با آمادگی بالای آمریکا، انگلیس، ترکیه و نروژ برای کمک به اجرای عملیات تخلیه نیروها از کابل نشان داد که کشورهای ناتو غیرعضو اتحادیه اروپا از توانایی های یکتایی برخوردار هستند که برای دفاع از اروپا ضروری است.

دبیرکل ناتو با نسبت دادن عامل اصلی فروپاشی ناگهانی حکومت اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به ناتوانی سران پیشین سیاسی و ارتش این کشور، ادعا کرد که هیچ برنامه شفافی برای دفاع از این کشور وجود نداشته و به نظامیان افغان حقوق داده نمی شده و مهمات در اختیار آنان قرار داده نمی شده است.

او با اشاره به روابط ویژه پاکستان و طالبان به عنوان بخش مهمی از در رخدادهای افغانستان، گفت که پرسش های بسیاری باید در باره کمک پاکستان یا ارتش آن به تلاش های طالبان پرسیده شود. استولتنبرگ افزود: هر گونه تلاش برای تاسیس ساختارهای موازی، موجب تکراری شدن ساختار فرماندهی و کاهش توانایی مشترک ما برای همکاری خواهد شد و با توجه به کمبود منابع، باید از تلاش های تکراری که هم پوشانی دارند، جلوگیری کنیم.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=12477

برچسب ها

نوشته‌های مشابه

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.