• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8

۴.۸ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور مربوط به استان کرمان است

  • کد خبر : 13669
  • 05 آبان 1400 - 11:19
۴.۸ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور مربوط به استان کرمان است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: تقریباً بیش از ۴.۸ صادرت غیرنفتی کشور مربوط به استان کرمان است و بالای ۲.۱ میلیارد دلار صادرات از طریق استان انجام می‌شود. صادرات اهمیت فراوان و نقش غیرقابل انکاری در توسعه متوازن کشورها دارد و رونق صادرات به به افزایش سطح اشتغال، کاهش هزینه تولید، تقویت […]

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: تقریباً بیش از ۴.۸ صادرت غیرنفتی کشور مربوط به استان کرمان است و بالای ۲.۱ میلیارد دلار صادرات از طریق استان انجام می‌شود.

صادرات اهمیت فراوان و نقش غیرقابل انکاری در توسعه متوازن کشورها دارد و رونق صادرات به به افزایش سطح اشتغال، کاهش هزینه تولید، تقویت بنیه اقتصادی کشور و غیره منجر می‌شود. در سال‌های گذشته صادرات کشور ما متکی به نفت بوده و صادرات تک‌محصولی سبب شده تا اقتصاد کشور ما به شدت تحت تاثیر قیمت نفت قرار بگیرد و مهمترین اهرم فشار بر ما در طول سال‌های گذشته به ویژه در تحریم‌ها باشد به همین دلیل هر چه صادرات ما به سمت مواد غیرنفتی سوق پیدا کند، شرایط بهتری برای ما رقم خواهد خورد.

استان کرمان یکی از استان‌های مهم کشور در زمینه صادرات غیرنفتی بوده و ظرفیت‌های زیادی در حوزه صادرات مواد معدنی، محصولات کشاورزی و غیره دارد و در سال‌های گذشته تلاش شده تا تکمیل زنجیره تولید در استان از خام فروشی تا حد امکان جلوگیری شده و به سمت صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا برویم.

مهدی حسینی‌نژاد مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه استان کرمان ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف به ویژه صادرات غیرنفتی دارد اظهار داشت: استان کرمان یکی از استان‌های با صادرات بالا در کشور است.

وی با عنوان اینکه تقریباً بیش از ۴٫۸ صادرت غیرنفتی کشور مربوط به استان کرمان است و بالای ۲٫۱ میلیارد دلار صادرات از طریق استان انجام می‌شود گفت: امسال با وجود همه مشکلاتی که با وجود تحریم‌ها وجود داشت و ناملایماتی که در حوزه‌های اقتصادی داشتیم، صادرات استان خوب بود.

وی با بیان اینکه صادرات استان کرمان در شش ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته به لحاظ وزنی ۲۷ درصد و به لحاظ ارزش دلاری بالای ۴۵ درصد رشد داشته است افزود: البته صادرات استان نسبت به دو سال قبل ۶۰ درصد رشد داشته که نوید بخش روزهای خوب برای صادرات استان کرمان است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به هدفگذاری انجام شده در استان بیان کرد: در برنامه داریم در افق خیلی بلند به صادرات شش میلیون دلاری در پایان برنامه هفتم در استان کرمان برسیم.

وی با بیان اینکه صادرات ما در استان کرمان به سمت صادرات با ارزش افزوده بالاتر رفته ادامه داد: قبلاً در حوزه معدنی عموماً کلوخه‌های معدنی را صادر می‌کردیم اما با کارهای خوبی که در استان کرمان و در برنامه ششم اتفاق افتاد استان کرمان به یک استان صنعتی تبدیل می‌شود و به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر می‌رویم.

حسینی‌نژاد با اشاره به اینکه در حوزه معدنی زیرساخت‌های لازم در استان فراهم شده تا زنجیره تولید در استان کرمان تکمیل شود گفت: در حوزه فولاد، تولید کنستانتره و گندله را داریم و به توجه به زیرساخت‌هایی که در استان کرمان ایجاد شده تا تولید شمش را هم برنامه‌ریزی کردیم.

وی با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی را هم از استان کرمان داریم که عموماً صادرات پسته است افزود: در جنگ اقتصادی با وجود همه ناملایمات و تحریم‌ها، صادرکنندگان ما صادرات بسیار خوبی داشتند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به اینکه در این شرایط صادرات یکی از راه‌های تامین کننده ارز کشور است بیان کرد: صادرکنندگان ما در دو سال گذشته به دلایل مختلفی چون تامین نیاز ارزی بانک مرکزی بود به شدت دچار ناملایماتی شدند و تصمیمات خلق الساعه خیلی از واحدهای صادرکننده ما را با چالش مواجه کرد.

سیدمهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان البته ارزش کالاهای صادراتی ما را نسبت به ارزش کالاهای وارداتی کم دانسته و اظهار داشت: متاسفانه کالاهایی با ارزش دلاری بالا از استان کرمان صادر نمی‌شوند.

وی با عنوان اینکه کل صادرات استان کرمان در سال گذشته ۴۳۹ هزار تن با ارزشی بالغ بر ۲٫۵ میلیارد دلار بود افزود: از این میزان یک میلیارد آن از گمرک استان صادر شده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان مهمترین اقلام صادراتی استان را پسته و مغز پسته، خرما، کاشی و سرامیک و مصنوعات مسی عنوان کرد و گفت: پسته در رتبه اول و خرما در رتبه دوم صادرات استان کرمان قرار دارد.

وی با بیان اینکه اگر قیمت‌های واقعی آب و انرژی را که در این کالاها مصرف می‌شود محاسبه کنیم، هیچکدام از کالاهای ما قدرت رقابت با رقبا در صحنه بین المللی را ندارد افزود: باید هم در بازارهایمان تجدیدنظر کرده، هم  بازارها و کشورهای بیشتری را فتح کنیم و هم تعداد کالاها و هم کالاهایی با تکنولوژی بالا تولید کنیم.

محمدرضا قادر مدیرکل گمرکات استان کرمان نیز با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست امسال ۲۰۳ هزار تن کالا از گمرکات استان کرمان صادر شده است اظهار داشت: ارزش این کالاها ۴۲۸ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی ۲۹ درصد و از نظر ارزش  دلاری ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

وی عمده اقلام صادراتی کشاورزی استان کرمان را پسته، مغز پسته و خرما عنوان کرد و افزود: کشورهای چین، هند، آلمان، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی، ایتالیا و روسیه مهمترین کشورهای هدف صادرات استان کرمان هستند.

مدیرکل گمرکات استان کرمان عنوان کرد: ترکیب ارزش کالای صادراتی این استان شامل پسته و مغز آن به ارزش بیش از ۲۷۸ میلیون دلار، مصنوعات مسی به ارزش بیش از ۵۵ میلیون دلار، مس به صورت شمش به ارزش ۴۷ میلیون دلار، فراورده‌های نفتی به ارزش بیش از ۱۶ میلیون دلار و فرومولیبدن به ارزش بیش از چهار میلیون دلار بوده است.

وی مشکلات ارزی از مهمترین مشکلات صادر کنندگان استان دانست و گفت: راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی باعث تسهیل امور صادرات و کاهش هزینه‌ها و مراجعات شده است.

اسماعیل عاقلی مدیرکل استاندارد کرمان نیز با اشاره به صدور سه هزار و ۴۰۸ مورد گواهینامه صادراتی در سال ۱۴۰۰ توسط اداره کل استاندارد کرمان اظهار داشت: صادرات کالاهای تولیدی مشمول مقررات استاندارد استان کرمان در حال حاضر به بیش از ۴۰ کشور دنیا انجام می‌شود که این کشورها را در قاره‌های مختلفی از جمله آسیا و اروپا هستند.

مدیرکل استاندارد کرمان ادامه داد: پس از بررسی و آزمون های انجام شده گواهینامه انطباق کالاهای صادراتی برای محصولات پسته، مغز پسته، انواع خرما و رطب صادر شده است.

احسان ذکریایی نماینده اداره استاندارد جنوب کرمان نیز با بیان اینکه این اداره ضمن کنترل کیفیت تولیدات جنوب استان در تسهیل روند صادرات خرمای جنوب استان نیز کارهای خوبی انجام داده است اظهار داشت: از مهر ماه ۹۹ تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ بیش از ۱۶ هزار و ۶۰۰ تن صادرات خرما داشتیم که رشد ۲۵۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

وی با بیان اینکه زیر ساخت‌های صادرات در حد مطلوبی در جنوب استان کرمان فراهم است گفت: می‌طلبد صادرکنندگان منطقه نگاه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند و صادرات خود را از مبدا جنوب استان انجام دهند.

نماینده اداره استاندارد جنوب کرمان با بیان اینکه استاندارد اول تولید داخل و بعد از آن صادرات را مدنظر دارد تصریح کرد: زمانی کالای ایرانی استاندار می‌تواند در دنیا خودش را نشان دهد و بازار را تحت سیطره خود بگیرد که از استاندارد و کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=13669

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.