• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
13

افزایش ۲۰ درصدی تولید علوفه مراتع در کرمان

  • کد خبر : 7387
  • 15 مهر 1398 - 12:07
افزایش ۲۰ درصدی تولید علوفه مراتع در کرمان

رییس اداره مرتع منابع طبیعی استان کرمان گفت: با اجرای پروژ ه‌های اصلاح و احیای مراتع در دو بخش بیومکانیک و بیولوژیک شاهد افزایش علوفه در سطح مراتع استان در سال جاری خواهیم بود. عباس درخشانی رییس اداره مرتع و بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی استان کرمان گفت: اجرای عملیات بیومکانیک و بیولوژیک باعث […]

رییس اداره مرتع منابع طبیعی استان کرمان گفت: با اجرای پروژ ه‌های اصلاح و احیای مراتع در دو بخش بیومکانیک و بیولوژیک شاهد افزایش علوفه در سطح مراتع استان در سال جاری خواهیم بود.

عباس درخشانی رییس اداره مرتع و بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی استان کرمان گفت: اجرای عملیات بیومکانیک و بیولوژیک باعث افزایش ۲۰ درصدی تولید علوفه در هکتار می‌شود.

درخشانی گفت: تاکنون مراتع استان به طور متوسط ۶۰ کیلوگرم در هکتار تولید داشته اند که با انجام عملیات‌های بیو مکانیک و بیولوژیک، تولید علوفه مراتع به ۷۲ کیلوگرم در هکتار می‌رسد و در مجموع، علوفه حاصل از انجام این عملیات ها، ۷۹ هزار و ۵۷۲ کیلوگرم است که این میزان تولید علوفه، نیاز روزانه ۴۶ هزار و ۸۰۷ واحد دامی را تأمین می‌کند.

او گفت: به منظور تحقق اهداف طرح‌های مرتعداری و ارتقای کمی و کیفی پوشش گیاهی، امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، پروژه‌های اصلاح و احیای مراتع در دو بخش بیومکانیک و بیولوژیک با هدف ذخیره نزولات آسمانی، افزایش تولید علوفه و ظرفیت مراتع، کنترل هرز آب، جلوگیری از فرسایش آبی و بادی و توانمندسازی و افزایش درآمد دامداران و بهره برداران مرتع، حفظ خاک، کشت و توسعه گیاهان دارویی و صنعتی و … در سطح ۶ هزار و ۶۳۱ هکتار مراتع استان در حال اجرا است.

درخشانی افزود: بخش بیومکانیک، شامل؛ عملیات احداث هلالی آبگیر، همراه با بذرکاری در مراتع تخریب شده یا به شدت مورد چرای دام قرار گرفته که هنوز پایه‌هایی از گونه‌های گیاهی مناسب و خوش خوراک در منطقه وجود دارد، به اجرا در می‌آید.

اوتصریح کرد: پس از اجرای عملیات بیومکانیک و با توجه به بارندگی‌های اخیر به طور متوسط، هر تشتک ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر نزولات آسمانی را جمع آوری که با توجه به سطح ۲ هزار و ۲۳۲ هکتاری عملیات بیومکانیک و احداث ۲۰۰ عدد تشتک در هکتار، میزان آب جمع آوری شده در تشتک‌های احداثی بین ۱۳هزار و ۳۹۲ تا ۱۷هزار و ۸۵۶ مترمکعب برآورد می‌شود که ذخیره این حجم از نزولات آسمانی، علاوه بر اینکه از جاری شدن آب در عرصه و انجام فرسایش جلوگیری می‌کند، باعث افزایش رطوبت خاک و در نتیجه افزایش پوشش گیاهی می‌شود.

رییس اداره مرتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی استان کرمان افزود: این بخش در دو عملیات کپه کاری و قرق در حال اجراست.

درخشانی گفت: عملیات کپه کاری در مناطق کوهستانی و پرشیب در مراتعی که دارای خاک‌های کم عمق تا نیمه عمق هستند، انجام می‌گیرد.

او با بیان اینکه عملیات قرق برای مدیریت پوشش گیاهی و مرتع در نظر گرفته می‌شود، افزود: در مدت معین از ورود دام به تمام یا قسمتی از سطح مرتع با هدف احیای پوشش گیاهی، جبران خسارت‌هایی که از چرای دام به مراتع وارد شده است و بررسی تغییرات پوشش گیاهی در دراز مدت و بدون حضور دام، جلوگیری می‌شود.

رییس اداره مرتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی استان کرمان بیان کرد: با اجرای پروژه‌های اصلاح و احیای مراتع تولید علوفه مراتع بیشتر می‌شود.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=7387

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.