• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
1
چوب حراج روسیه به نفت؛

بشکه‌ای۶۵ دلار!

  • کد خبر : 15337
  • 01 خرداد 1401 - 9:37
بشکه‌ای۶۵ دلار!

یکی از عوامل کلیدی در تعیین قیمت معاملات نفت خام معیار در هفته‌های گذشته، نگرانی بازار در مورد ممنوعیت صادرات نفت روسیه به اتحادیه اروپا بوده است. که این امر باعث کاهش محسوس قیمت نفت روسیه شده است. قبل از حمله به اوکراین، اروپا حدود ۲٫ ۷ میلیون بشکه در روز نفت خام از روسیه […]

یکی از عوامل کلیدی در تعیین قیمت معاملات نفت خام معیار در هفته‌های گذشته، نگرانی بازار در مورد ممنوعیت صادرات نفت روسیه به اتحادیه اروپا بوده است. که این امر باعث کاهش محسوس قیمت نفت روسیه شده است.

قبل از حمله به اوکراین، اروپا حدود ۲٫ ۷ میلیون بشکه در روز نفت خام از روسیه و ۱٫ ۵ میلیون بشکه دیگر فرآورده‌های نفتی، عمدتا گازوئیل، از این کشور وارد می‌کرده است. حذف این عامل ترس خاص در قیمت نفت باعث می‌شود قیمت نفت در طول سال جاری به سطح قبل سپتامبر ۲۰۲۱ برگردد که حدود ۶۵ دلار در هر بشکه نفت برنت بود. دلیل اصلی اینکه چرا ممنوعیت نفت (یا گاز) روسیه به طور گسترده رخ نخواهد داد این است که این ممنوعیت مستلزم حمایت یکپارچه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپاست. حتی قبل از نشست ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در ۸ مه برای بحث در مورد پیشبرد ممنوعیت نفت روسیه، مجارستان و اسلواکی به‌صراحت اعلام کرده بودند که قرار نیست به آن رأی مثبت دهند. براساس ارقام آژانس بین‌المللی انرژی مجارستان، هفت هزار بشکه در روز یا ۵۸ درصد از کل واردات نفت خود را در سال ۲۰۲۱ از روسیه وارد کرد، درحالی‌که این رقم برای اسلواکی حتی بیشتر از این بود و ۱۰۵ هزار بشکه در روز معادل ۹۶ درصد کل واردات این کشور بود.

کشورهایی که به‌شدت به خط لوله دروژبای جنوبی روسیه که از اوکراین و بلاروس می‌گذرد متکی هستند نیز به‌صراحت اعلام کرده‌اند که مایل به حمایت از ممنوعیت صادرات نفت روسیه نیستند که مهم‌ترین آنها جمهوری چک (۶۸هزار بشکه در روز یا پنجاه درصد) بوده و بلغارستان که تقریباً به‌طور کامل به تأمین گاز از غول نفتی دولتی روسیه وابسته است و تنها پالایشگاه آن متعلق به غول نفتی دولتی روسیه، لوک اویل است که بیش از شصت درصد از کل سوخت موردنیاز خود را تأمین می‌کند. از دیگر کشورهای عضوی که به ویژه به واردات نفت روسیه وابسته هستند می‌توان به لیتوانی (۱۸۵ هزار بشکه در روز یا ۸۳ درصد از کل واردات نفت آن در سال ۲۰۲۱) و فنلاند (۱۸۵ هزار بشکه در روز یا ۸۰درصد از کل واردات نفت این کشور) اشاره کرد. پیشنهادهای مصالحه‌ای که توسط اتحادیه اروپا ارائه شده، به مجارستان و اسلواکی برای ادامه استفاده از نفت روسیه تا پایان سال ۲۰۲۴ اجازه داده است. از زمانی که روسیه در ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد به دنبال فرمان ۳۱ مارس امضاشده توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خریداران باید به روبل برای گاز و نفت روسیه از طریق مکانیسم جدید تبدیل ارز پرداخت کنند یا خطر تعلیق عرضه را به جان بخرند.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=15337

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.