• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

سایه شوم کرونا بر اقتصاد عشایر استان

  • کد خبر : 10921
  • 31 فروردین 1399 - 20:53
سایه شوم کرونا بر اقتصاد عشایر استان

مسئول بسیج عشایری سپاه ثارالله استان کرمان گفت: شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد و معیشت عشایر اثرات منفی گذاشته است. سرهنگ محمدی، مسئول بسیج عشایری سپاه ثارالله استان کرمان با اشاره به تاثیر شیوع کرونا بر اقتصاد و معیشت عشایر گفت: متاسفانه این ویروس بر اقتصاد و معیشت عشایر تاثیرات زیادی گذاشته است، زیرا فصل بهار، فصل کوچ عشایر به ییلاقات و دامان […]

مسئول بسیج عشایری سپاه ثارالله استان کرمان گفت: شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد و معیشت عشایر اثرات منفی گذاشته است.

سرهنگ محمدی، مسئول بسیج عشایری سپاه ثارالله استان کرمان با اشاره به تاثیر شیوع کرونا بر اقتصاد و معیشت عشایر گفت: متاسفانه این ویروس بر اقتصاد و معیشت عشایر تاثیرات زیادی گذاشته است، زیرا فصل بهار، فصل کوچ عشایر به ییلاقات و دامان طبیعت و ر‌هایی از مکان‌های سرپوشیده دامی در مناطق گرمسیر است که شیوع این ویروس باعث تاخیر کوچ عشایر شده که این خود هزینه‌های زیادی مثل سم پاشی مکان‌های دامی را در پی داشته است.

او گفت: همچنین با توجه به بارش‌های مداوم و سرسبز بودن بهار امسال، فرصت مناسبی برای بهره مندی عشایر از طبیعت فراهم شده که فعلا به دلیل ممنوعیت‌های خروج عشایر از مناطق گرمسیر، این امکان برای عشایر وجود ندارد و ناچار هزینه‌های تامین علوفه و خوراک دام را به این قشر مولد، تحمیل کرده است.

محمدی به تاثیر دیگر شیوع کرونا بر اقتصاد و معیشت عشایر اشاره کرد و بیان داشت: مناطق عشایری که عمدتا مناطق بکر گردشگری هستند و‌ همه ساله گردشگران زیادی به این مناطق سفر کرده و با خرید محصولات عشایری با قیمت مناسب کمک زیادی به معیشت آن ها می شد؛ ولی در شرایط کنونی، حتی دلالان هم نمی‌توانند به این مناطق سفر کنند و همین موضوع باعث رکود بازار محصولات دامی و در نتیجه پرداخت نشدن وام ها و سایر تسهیلات بانکی و خسارت زیاد به اقتصاد عشایر شده است.

 او گفت: با توجه به شرایطی که گفته شد، پیشنهاد می‌شود ادارات کل امور عشایر در شمال و جنوب استان، رایزنی‌های لازم را با بانک‌های عامل به عمل آورده تا سررسید وام‌های عشایر را به تاخیر بیندازند و همچنین شرکت‌های تعاونی عشایری، محصولات عشایری را به قیمت مناسب در مناطق عشایری خریداری کرده و سایر نیازمندی‌های آن‌ها را نیز تامین کنند.

مسئول بسیج عشایری سپاه ثارالله استان کرمان با اشاره به اینکه لازم است در این وضعیت خاص از طرف استاندار، ستاد بحران عشایر تشکیل شود، بیان داشت: با توجه به خسارت سیل به عشایر در مناطقی از شرق و جنوب استان، برنامه ریزی شده تا کمک‌های عشایر از سوی رده ها، جمع آوری و به این مناطق ارسال شود.

او گفت: لازم است از کمک‌های قابل توجه فرمانده سپاه استان که با گسیل همه امکانات سپاه و به طبع آن ادارات به عشایر، کمال قدردانی را داشته باشم. 

 محمدی تصریح کرد: با توجه به انتشار پیام‌های هشداردهنده به همت مسئول بسیج عشایر کشور، بزرگان و معتمدان عشایر و نخبگان عشایر در فضای مجازی استان و فعالیت شبانه روزی فرماندهان رده‌های بسیج عشایری با همکاری مسئولان محلی بهداشت در ایجاد پست‌های ایست و بازرسی برای کنترل افراد مشکوک به مناطق عشایری، خوشبختانه هیچ گونه مورد ابتلا به این ویروس گزارش نشده است.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=10921
  • منبع : باشگاه خبرنگاران

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.