• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10
با وجود هفت اثر ثبت جهانی، 700 اثر ثبت ملی و ...

سهم اندک کرمان از درآمد گردشگران خارجی

  • کد خبر : 2266
  • 24 اردیبهشت 1397 - 10:53
سهم اندک کرمان از درآمد گردشگران خارجی

استان کرمان با سابقه تمدنی و تاریخی کهن و جاذبه های طبیعی شگفت انگیز و اقلیم زیبا از مقاصد گردشگران خارجی بشمار می رود و این درحالی است که سهم بسیار ناچیزی از درآمدهای حاصل از بازدید این گردشگران نصیب استان می شود. هفت اثر ثبت جهانی، ۷۰۰ اثر ثبت ملی و هزاران جاذبه تاریخی […]

استان کرمان با سابقه تمدنی و تاریخی کهن و جاذبه های طبیعی شگفت انگیز و اقلیم زیبا از مقاصد گردشگران خارجی بشمار می رود و این درحالی است که سهم بسیار ناچیزی از درآمدهای حاصل از بازدید این گردشگران نصیب استان می شود.

هفت اثر ثبت جهانی، ۷۰۰ اثر ثبت ملی و هزاران جاذبه تاریخی و طبیعی و وجود قومیت ها و فرهنگ های متفاوت موجب جذب گردشگر از نقاط مختلف جهان به این استان پهناور شده است.
گردشگران خارجی ورودی به استان کرمان بیشتر از کشورهای اروپایی، شرق آسیا و آمریکا هستند که اغلب در قالب تورهای گردشگری و یا به صورت انفرادی در این استان اقامت می کنند.
باغ شاهزاده ماهان، ارگ بم و راین، جاذبه های کویری و کلوت های شهداد، آثار و بناهای تاریخی شهر کرمان و روستای تاریخی و دستکند میمند شهربابک از مقاصد مهم گردشگری کرمان هستند که گردشگران خارجی از آنها بازدید می کنند.
اما سهم کرمان، از درآمدهای اماکن زیر نظر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان که از گردشگران خارجی دریافت می شود ،بسیار ناچیز است.
به طور مثال برای گردشگران خارجی بازدید از موزه سکه و حمام وکیل ۱۵۰ هزار ریال، باغ شاهزاده ۲۰۰هزارریال و موزه های هرندی ۲۳۰ هزار ریال هزینه بر می دارد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: تعیین نرخ و بلیط فروشی اماکن و موزه های تحت نظر به صورت متمرکز از تهران انجام می شود و این اداره هیچ دخالتی ندارد.
محمد حسین تجلی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۴۰ هزار گردشگر خارجی از استان کرمان دیدن کرده اند افزود: تمامی عواید حاصل از بلیط فروشی اماکن و موزه های زیر نظر میراث فرهنگی و گردشگری به خزانه کشور واریز می شود و تنها درصدی به استان بر می گردد.
وی تصریح کرد: بخشی از هزینه نگهداری و مرمت آثار ثبت جهانی و ملی توسط اعتبارات ملی و بخش دیگری با اعتبارات استانی تامین می شود.
تجلی ادامه داد: تمامی هزینه های پرسنل و امور اداری توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان پرداخت می شود که در سال قابل ملاحظه است.
وی تاکید کرد: واریز پول بلیط فروشی گردشگران خارجی به حساب خزانه کشور برای تمامی استان های یکسان است و امیدواریم سهم بیشتری به استان ها اختصاص پیدا کند.
وی به میزان سهم اختصاص یافته از عواید بلیط فروشی موزه ها و اماکن گردشگری زیر نظر سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری برای استان ها اشاره ای نکرد.
با توجه به اینکه گردشگری به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمدی کشور و استان کرمان محسوب می شود، شایسته است که عواید حاصل از بازدید گردشگران به استان ها از جمله کرمان اختصاص پیدا کند تا در جهت نگهداری مطلوبتر از این مکانها هزینه شود .
تخصیص درآمدهای گردشگران خارجی ضمن کمک بیشتر به مرمت و نگهداری بناهای تاریخی و ارزشمند، ارتقا و ساخت زیرساخت های گردشگری را در پی دارد.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=2266
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.