• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
9
مدیر گروه مبارزه با بیماریهای دانشکده علوم پزشکی سیرجان خبر داد؛

شناسایی یک مورد مثبت تب کریمه کنگو در سیرجان

  • کد خبر : 5300
  • 31 تیر 1398 - 10:27
شناسایی یک مورد مثبت تب کریمه کنگو در سیرجان

مدیرگروه مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان گفت: اولین مورد مثبت تب کریمه کنگو درسیرجان شناسایی شده است که با اقدامات و پیگیری سریع گروه بیماریها خوشبختانه از مرگ بیمار جلوگیری بعمل آمد و بعد از درمان کامل به کانون خانواده بازگشته است. اسدی مدیر گروه بیماری هایی دانشکده علوم پزشکی سیرجان […]

مدیرگروه مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان گفت: اولین مورد مثبت تب کریمه کنگو درسیرجان شناسایی شده است که با اقدامات و پیگیری سریع گروه بیماریها خوشبختانه از مرگ بیمار جلوگیری بعمل آمد و بعد از درمان کامل به کانون خانواده بازگشته است.

اسدی مدیر گروه بیماری هایی دانشکده علوم پزشکی سیرجان با اشاره به این که اولین مورد مثبت تب کریمه کنگو درسیرجان شناسایی شده است، اظهار داشت: با اقدامات و پیگیری سریع گروه بیماریها خوشبختانه از مرگ بیمار جلوگیری بعمل آمد و بعد از درمان کامل به کانون خانواده بازگشته است.

وی گفت: فرد مبتلا نه دام دار بوده و نه سابقه تماس با دام داشته است بلکه مورد یک فرد میانسال مرد بوده که به اتفاق خانواده به تفریح رفته و گوسفندی را خریداری کرده و درهمان محل تفریح ذبح میکنند که حین ذبح خون این گوسفند ازطریق زخم دست این فرد رامبتلا کرده است.

مدیر گروه بیماری هایی دانشکده علوم پزشکی سیرجان خاطر نشان کرد: میزان کشندگی بیماری تب کریمه کنگو (CcHF) درانسان ۴۰ تا ۴۵ درصد است و حتما باید مراقبت های لازم را انجام داد تا از انتقال بیماری جلوگیری شود.

اسدی خاطرنشان کرد: متاسفانه این بیماری در دام ها هیچ گونه علائمی ندارد و مواردی از این بیماری طی سالهای گذشته در مناطق مختلف کشور وجود داشته است و هنوز هم موارد جدید از این بیماری دیده می شود که فصل شیوع این بیماری معمولا از اوایل بهار تا اواخر مهرماه است که دقیقا هم زمان با رشد وتکًثیر کنه می باشد و احتمال گزش کنه زیادتر است که از ابتدای امسال در شهرستان سیرجان یک مورد مبتلا به این بیماری را داشته ایم.

وی در خصوص علائم این بیماری افزود: در خصوص این بیماری لازم به ذکر است که در موارد مشکوک سابقه گزش کنه یا جدا کردن کنه از بدن حیوان یا تماس بادام و یا گوشت دام حتما وجود دارد و از علائم بیماری می توان مواردی همچون: تب ،خونریزی زیرپوستی ،خونریزی لثه ، خونریزی مثانه و از علائم ازمایشگاهی کاهش محسوس پلاکتها را نام برد.

مدیرگروه مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان در خصوص راههای پیشگیری از این بیماری بیان کرد: سمپاشی آغل، اصطبل ومحل نگهداری دام ها باهماهنگی اداره دامپزشکی بمنظور از بین بردن کنه و جلوگیری از رشد و تکثیر کنه، پرهیز ازکشتار دام درمحیط خانه وزندگی وانجام کشتار دام درکشتارگاه، دست نزدن به کنه هایی که به بدن دام چسبیده است دقت شود هرگز کنه را با دست از بدن دام جدا نکنیم ، مراقبت در جلوگیری از ورود کنه به محل زندگی و محل استراحت به دلیل نزدیکی به آغل دام، قرار دادن گوشت گرم وتازه قبل از خورد کردن واستفاده به مدت۲۴ساعت دریخچال این کار تمام عامل بیماری درگوشت را از بین میبرد.

اسدی ادامه داد: عدم استفاده از استخرهای موتور آبها و آب قنوات برای شنا کردن و جلوگیری از آب بازی کودکان در این آبها نیز باید مورد توجه رار گیرد زیرا اکثر عشایر و دامداران دام های خود را دراین ابها شستشو می دهند و این شستشو باعث جداشدن کنه از بدن دام در آب می شود و کنه ها خود را به اشیا کنار استخر یاقنات میچسبانند و حین آب تنی ممکن است به بدن فرد بچسبند و گزش انجام شود.

وی در پایان اظهار داشت: درصورت بروز هریک ازعلایمی که گفته شد همراه با سابقه گزش کنه یا تماس با دام حتما به پزشک مراجعه کرده و گروه مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی رانیز باشماره تماس۴۲۲۶۲۰۸۰ در جریان بگذارید.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=5300

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.