• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
12
گامهای بلند کرمان برای توسعه

شهر کرمان منطقه ویژه اقتصادی می شود

  • کد خبر : 1498
  • 08 اردیبهشت 1397 - 12:35
شهر کرمان منطقه ویژه اقتصادی می شود

ابتکارهای اقتصادی سال های اخیر در راستای رونق اقتصادی، محرومیت زدایی، افزایش مشارکت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی این استان را با وجود مشکلات اقتصادی کشور در مسیر رو به رشد قرار داده است. استان کرمان به عنوان پهناور ترین استان کشور و با توجه به جایگاه اقتصادی در بخش کشاورزی، معادن و زیر ساخت هایش […]

ابتکارهای اقتصادی سال های اخیر در راستای رونق اقتصادی، محرومیت زدایی، افزایش مشارکت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی این استان را با وجود مشکلات اقتصادی کشور در مسیر رو به رشد قرار داده است.

استان کرمان به عنوان پهناور ترین استان کشور و با توجه به جایگاه اقتصادی در بخش کشاورزی، معادن و زیر ساخت هایش در طول سال های گذشته در بخشهای مختلف پیشرفت متوازنی را شاهد نبوده است و رفع محرومیت هایی که در شهرستان های دور افتاده استان قرار دارند به جهاد اقتصادی نیاز دارد.

در شرایط تحریم ها و پسابرجام به دلیل مشکلات اقتصادی که در بودجه استان ها ایجاد شده است بسیاری از طرح ها در استان ها مختلف با وقفه روبرو شده اند.

اما در کرمان «توسعه برپایه استعدادهای بومی و محلی، به کارگیری ظرفیت های ملی و همراه کردن مدیران بالادستی، توجه به بخش میراث فرهنگی، معادن و کشاورزی، مدیریت مصرف آب و تسهیل کردن سرمایه گذاری در استان، ایجاد مثلث توسعه و محرومیت زدایی برپایه اقتصاد مقاومتی و تقسیم استان به ۸ منطقه و تعیین ۲۳ معین اقتصاد مقاومتی در مناطق محروم کرمان » راهکارهایی بوده اند که مسیر توسعه را با وجود مشکلات کمبود اعتبار هموار کرده است.

طبق آمار در سال ۹۵ در استان کرمان ۴۵ هزار شغل ایجاد شده است این در حالی است که استاندار کرمان تاکید دارد این آمار را می توان با حمایت بیشتر و برنامه ریزی به ۷۰ هزار شغل نیز رساند که برای رسیدن به این هدف همکاری دولت ضروری است.

اما اجرای سیاست ها مبتنی بر تولید ثروت و محرومیت زدایی موجب شده از آغاز کار دولت یازدهم تا کنون ۲۳ هزار میلیارد تومان افتتاح پروژه در کرمان انجام شود و طبق وعده استاندار کرمان در مرداد ماه سال جاری نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه دیگر با حضور رئیس جمهور به بهره برداری می رسد.

در این میان افزایش نرخ مشارکت بخش خصوصی در این پروژه ها قابل توجه است و می توان به رقم ۳۸ درصدی در این زمینه اشاره کرد که نتیجه اش دو هزار و ۴۳۹ موافقت نامه سرمایه گذاری با ۷۶ هزار میلیارد تومان اعتبار بوده است که ۴۵ درصد این موافقت نامه ها اجرا و مابقی در حال پیگیری و انجام است.

کاهش نرخ بیکاری از ۱۲ درصد به ۱۰ درصد و افزایش صادرات که نرخ دو برابری نسبت به قبل از دولت یازدهم را نشان می دهد از دیگر موفقیت های دولت است.

سفر تیم اقتصادی دولت در هفته گذشته به استان کرمان و کلنگ زنی و افتتاح ۱۲۰۰ میلیارد تومان پروژه در منطقه آزاد رفسنجان نیز نشان داد گام های توسعه ای در کرمان در حال برداشتن است.

اما دغدغه هایی مانند بروکراسی اداری و کندی در اجرای طرح تفویض اختیارات به استانداران موانعی هستند که بر سر راه وجود دارد که باید با همکاری دولت این موانع نیز برداشته شود.

کرمان که به بهشت معادن و هندوستان ایران در بخش کشاورزی شهرت دارد و رتبه نخست تولید بسیاری از محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده است، با مشکلات دیگری مانند خشکسالی، اخذ مالیات، رکود در واحدهای صنعتی بخش خصوصی و کمبود نقدیندگی در بخش کشاورزی و صنعت  و خام فروشی مواد معدنی نیز مواجه است.

رفع این مشکلات به خصوص در زمینه تامین آب می تواند آینده ای بهتر را در مقابل ساکنان بزرگترین استان کشور قرار دهد که در این مسیر همکاری و همراهی مسئولان ملی نقش تاثیرگذار دارد.

از سوی دیگر همراهی و همکاری مردم استان و توجه بیشتر به دیدگاه های اقتصادی و تولید و حمایت از تولیدات ملی به خصوص تولیداتی که در داخل استان تولید می شود می تواند موجب ایجاد رونق اقتصادی بیشتر و انگیزه در تولیدکنندگان شود.

در چارچوب سفر تیم اقتصادی دولت به کرمان و جهت تسهیل و الگوبرداری از طرح های کرمان قرار شده است استاندار کرمان با حضور در مجلس گزارشی از طرح ها و ایده های اقتصاد مقاومتی ارائه دهد.

اما یکی از طرح های ویژه ای که می تواند کرمان را متحول کند ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در شهر کرمان است که پیشنهاد این طرح به وزیر اقتصاد داده شده است و انتظار می رود با پیگیری های نمایندگان مجلس و استاندار کرمان این طرح هر چه زودتر عملیاتی شود.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=1498

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.