• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
6
رای الیوم:

عربستان برای خروج از یمن آماده می‌شود

  • کد خبر : 6677
  • 16 شهریور 1398 - 10:59
عربستان برای خروج از یمن آماده می‌شود

نویسنده یمنی در مقاله‌ای در روزنامه رای الیوم از آمادگی عربستان برای خروج از یمن و زمینه‌سازی رسانه‌های سعودی برای این مسئله خبر داد. پس از سخن‌های متعدد درباره شکست دشمنان در یمن، سخن از خروج عربستان و امارات از این جنگ بسیار بیشتر شده است. طالب الحسنی، نویسنده و خبرنگار یمنی در مقاله‌ای که […]

نویسنده یمنی در مقاله‌ای در روزنامه رای الیوم از آمادگی عربستان برای خروج از یمن و زمینه‌سازی رسانه‌های سعودی برای این مسئله خبر داد.

پس از سخن‌های متعدد درباره شکست دشمنان در یمن، سخن از خروج عربستان و امارات از این جنگ بسیار بیشتر شده است. طالب الحسنی، نویسنده و خبرنگار یمنی در مقاله‌ای که در روزنامه رای الیوم منتشر شده است به بررسی جنگ یمن و عملکرد عربستان و امارات پرداخته است.

وی در مقاله خود نوشت فیلیپ گردن، مشاور باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا در مسائل خاورمیانه اواخر سال میلادی گذشته از عربستان و فرماندهی ائتلاف عربی خواست تا از جنگ یمن عقب نشینی کنند و همچنین از ریاض خواست راهبرد رژیم صهیونیستی در مقابله با گروه‌های مقاومت را در پیش بگیرد یعنی آسمان یمن به روی حملات گاه و بیگاه علیه مواضع ارتش و کمیته‌های مردمی یمن باز باشد و به حمایت تسلیحاتی ائتلاف ادامه دهد و بگذارد جنگ میان یمنی‌ها (ارتش و کمیته مردمی و انصارالله با نیرو‌های منصورهادی، رئیس جمهور مستعفی) تداوم یابد.

نویسنده یمنی این راهبرد را حمایت از جنگ داخلی گسترده‌ای می‌داند که اول فشار‌ها علیه عربستان را کاهش می‌دهد و دوم جنبش انصارالله و همپیماناش را درگیر و در محاصره نبرد در داخل کشورشان قرار می‌دهد. این کار درست مثل بیرون پریدن از قایق قبل از غرق شدن در نزدیکی ساحل است.

امارات بخشی از این راهبرد را با اعلام شبه رسمی خروج نیروهایش از یمن اجرا کرد، اما به صورت آشکار از شورای انتقالی و جدایی طلب جنوب یمن حمایت کرد و ۱۰ اوت بر شهر عدن که مقر نیرو‌های منصورهادی (مورد حمایت عربستان) بود مسلط شد. این کار عربستان را به بحران کشنده‌ای کشاند چرا که با آنچه که در ابتدا اعلام کرده بود یعنی بازگرداندن دولت منصورهادی در تعارض بود.

آنچه در این تحولات بسیار بحث برانگیر و حائز اهمیت است سکوت ریاض در مقابل این اقدام امارات علی رغم درخواست منصورهادی برای خروج ابوظبی از ائتلاف بود و به گفته این خبرنگار یمنی، دعوت به گفتگوی طرفین در ریاض تنها خاری در چشم هادی بود و عرصه را برای جنگ میان دو عضو ائتلاف عربی را در جنوب یمن باز می‌گذاشت.

این نویسنده یمنی معتقد است مسئله‌ای که در میان این بحران خودنمایی می‌کند پناه بردن رسانه‌های سعودی به سخن گفتن و اعتراف کردن به این است جنگ یمن بسیار سخت و پیچیده شده و بیش از پیش نیازمند خروج ریاض از آن است و در سه هفته گذشته دیگر نه تنها اثری از رجز خوانی سیاسی نیست بلکه تمرکز بر جنگ متقابل و درگیری همپیمانان و مشکلات پیچیده یمن است.

طالب الحسنی در پایان به گزارش‌هایی در روزنامه سعودی عکاظ اشاره می‌کند که نشان می‌دهد گفتمان سعودی دارد به سویی می‌رود که طرف‌های یمنی را که با ریاض همدست هستند مسئول شکست در جنگی معرفی کنند که بیش از ۵ سال تداوم داشته است.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=6677
  • منبع : باشگاه خبرنگاران

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.