• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5
افزایش ناگهانی قیمت آرد صنعت؛

قیمت ماکارونی دو برابر می‌شود؟

  • کد خبر : 14456
  • 06 اردیبهشت 1401 - 20:16
قیمت ماکارونی دو برابر می‌شود؟

با اعلام رئیس انجمن آردسازان کشور، قمیت آرد صنعت که مورد استفاده کارخانجات ماکارونی،  کیک، کلوچه، نشاسته و… با افزایش قیمت شدیدی همراه شده است. طبق گفته این مقام مسئول قیمت آرد این گروه از کیلویی ٢۵٠٠ تومان به ١٢ هزار تومان افزایش یافته است. به گزارش مهر؛ محمدرضا مرتضوی، رئیس انجمن آردسازان ایران با […]

با اعلام رئیس انجمن آردسازان کشور، قمیت آرد صنعت که مورد استفاده کارخانجات ماکارونی،  کیک، کلوچه، نشاسته و… با افزایش قیمت شدیدی همراه شده است. طبق گفته این مقام مسئول قیمت آرد این گروه از کیلویی ٢۵٠٠ تومان به ١٢ هزار تومان افزایش یافته است.

به گزارش مهر؛ محمدرضا مرتضوی، رئیس انجمن آردسازان ایران با بیان اینکه کارخانجات، آرد مورد نیاز خود را از شرکت بازرگانی دولتی خریداری می‌کنند، گفت: شرکت بازرگانی دولتی سه نوع آرد را توزیع می‌کند.

وی اضافه کرد: نوع اول آردی است که در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد که قیمت آن همچنان ثابت و کیلویی ۶۵٠ تومان است و نوع دوم آردی است که در اختیار نانوایی‌های آزادپز (شامل نان‌های صنعتی، فانتزی و حجیم) قرار می‌گیرد که قیمت این آرد نیز کیلویی ٩٠٠ تومان و ثابت مانده است.

مرتضوی اضافه‌کرد: نوع سوم آردی است که در اختیار کارخانجات ماکارونی سازی، کیک، کلوچه، نشاسته و رشته پزی قرار می‌گیرد که قیمت آن از کیلویی ٢۵٠٠ تومان به ١٢ هزار تومان افزایش یافته است.

به گفته رئیس انجمن آردسازان، ١٠ روز پیش به کارخانجات ابلاغ شده که قیمت آرد برای تولیدکنندگان ماکارونی، کیک، کلوچه، نشاسته و رشته پزی ۵ برابر شده است.

وی درباره اینکه بنابراین با این شرایط فقط قیمت ماکارونی و کیک و کلوچه افزایش می‌یابد و قیمت نان ثابت خواهد ماند؟، گفت: با توجه به افزایش حقوق کارگران و نرخ سوخت، قیمت نان نیز افزایش می‌یابد اما هنوز رسماً این اتفاق نیفتاده اما قاعدتاً باید این کار انجام شود.

قیمت ماکارونی ۲ برابر می‌شود
مرتضوی با بیان اینکه دولت و نانوایان باید در جلساتی مشترک این مسأله را بررسی کنند، افزود: اگر هم در حال حاضر برخی نانوایی‌ها قیمت نان را گران کرده‌اند به دلیل افزایش دستمزد و نرخ سوخت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه قیمت ماکارونی چقدر گران می‌شود؟، توضیح داد: قیمت هر کیلوگرم ماکارونی که در برندهای مختلف تاکنون بین ١٣ تا ١۵ هزار تومان بوده احتمالاً به ٢٨ تا ٣٢ هزار تومان خواهد رسید و قیمت بسته‌های ۵٠٠ گرمی این محصول ١۵ تا ١۶ هزار تومان خواهد بود. به گفته مرتضوی با ۵ برابر شدن نرخ آرد، قیمت ماکارونی ٢ برابر می‌شود.

راهکار دولت برای جلوگیری از قاچاق آرد و گندم
«سید محمدرضا مرتضوی» رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی و رئیس هیأت مدیره انجمن آردسازان ایران پیش از این گفته بود: با توجه به نرخ گندم در کشور، تخصیص آرد یارانه‌ای به ماکارونی، شیرینی، شکلات، کیک و بیسکوئیت و صادرات این محصولات ضرورتی ندارد زیرا وقتی داخل کشور یارانه کالایی توزیع می‌شود، ده‌ها هزار تن کالا قابلیت قاچاق و صادرات پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه پیش از این نیز در سال‌های گذشته پرونده‌های بزرگی برای قاچاق و صادرات آرد داشته‌ایم، افزود: درواقع دولت برای هر تن آرد صنف و صنعت ۳۵۰ دلار در تن و برای واحدهای نانوایی ۴۴۰ دلار در تن یارانه ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد نرخ آرد در ایران یک‌دهم قیمت جهانی است

فارس: نرخ جدید آرد صنعت هنوز نهایی نشده است
با این حال خبرگزاری فارس در خبری نوشت که تعیین نرخ جدید آرد صنف و صنعت در انتظار تصمیم ستاد تنظیم بازارمحصولات کشاورزی است. بر این اساس سازمان حمایت از مصرف کنندگان در نامه ای به وزارت جهاد کشاورزی و با بررسی اطلاعات قیمت آرد با ۲۱ درصد سبوس گیری شده را کیلویی ۱۶ هزار تومان اعلام کرده اما نوشته است که موضوع در اولین جلسه ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی مطرح شود.تعیین قیمت آرد از سوی سازمان حمایت در پاسخ به درخواست شرکت بازرگانی دولتی در تاریخ ۲۸ فروردین برای افزایش قیمت آرد به کیلویی ۱۲ هزار تومان بیان شده است.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=14456
  • منبع : آخرین خبر

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.