• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8
گزارشی از ارزیابی جشنواره‌ی موسیقی نواحی در کرمان؛

ما باید برای چه کسی اجراء کنیم!؟

  • کد خبر : 1768
  • 16 اردیبهشت 1397 - 11:56
ما باید برای چه کسی اجراء کنیم!؟

یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی درحالی برپا شد که جای نوازنده‌های زن موسیقی اقوام در آن خالی بود و کم و کاستی‌های هم به اذعان هنرمندان حاضر داشت.  جشنواره موسیقی نواحی درحالی یازدهمین دوره خود را از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در کرمان پشت سر گذاشت که برخی از هنرمندان نسبت به اجرا برای سالن‌های خالی، […]

یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی درحالی برپا شد که جای نوازنده‌های زن موسیقی اقوام در آن خالی بود و کم و کاستی‌های هم به اذعان هنرمندان حاضر داشت.

 جشنواره موسیقی نواحی درحالی یازدهمین دوره خود را از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در کرمان پشت سر گذاشت که برخی از هنرمندان نسبت به اجرا برای سالن‌های خالی، خستگی حاصل از رفت و آمد به شهرستان‌ها و همچنین نبودن برنامه منظم انتقاد داشتند.

در این دوره از جشنواره برای نخستین بار سازنده‌های ساز از مناطق مختلف کشور حضور پیدا کردند و نمایشگاهایی از سازها در فضایی که به صورت موقت در پارک «مادر» ایجاد شده بود، دایر شد.

فضایی که سازنده‌های ساز معتقد بودند؛ اگر در سالن سرپوشیده‌ای اجرا می‌شد، بهتر بود چون دیگر نگران بارش باران و آسیب‌های احتمالی آن نمی‌شدند.

از انتقادهای هنرمندان حاضر در این دوره به مسافت زیاد شهرها و اجرا برای صندلی‌های خالی میتوان اشاره کرد.

فرزاد عزیزی، نوازنده اهل سنندج که حدود ۳۰ سال است دف می‌زند، درباره حضور در یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی به ایسنا، گفت: ما ۲۶۲۰ کیلومتر را با ماشین شخصی از سنندج  به کرمان آمدیم و حدود ۶۰۰ هزار تومان برای بنزین هزینه کردیم و به نظر می‌رسد به جز مبلغی که قرار بوده به همه هنرمندان بدهند، برنامه‌ای برای پرداخت هزینه ایاب و ذهاب ندارند و تنها هزینه بلیت آنهایی را که با اتوبوس آمدند، پرداخت می‌کنند.

او همچنین درباره اجرا در تنها سالن (اتاق بازرگانی) در شهر کرمان بیان کرد: سالن اتاق بازرگانی خالی از تماشاگر بود و وقتی می‌خواستیم برای اجرا روی صحنه برویم به همراهم گفتم «ما باید برای چه کسی اجرا کنیم!؟ » زیرا بیشتر صندلی‌ها خالی بود و اکثر حاضران هم شرکت‌کنندگان جشنواره بودند.

جشنواره موسیقی نواحی انحصاری بود

برخی هنرمندان حاضر نیز نسبت به صدابرداری ناموفق در سالن یا محوطه باز گلایه داشتند.

سرپرست گروه «شالو» از بوشهر که برای نخستین‌بار در جشنواره موسیقی نواحی حضور داشت، با بیان این‌که دستگاه‌های صدابرداری قوی نبودند، درباره جشنواره، گفت: جشنواره موسیقی نواحی پیش از این انحصاری بود. یک گروه چند بار در آن شرکت می‌کرد و فرصت معرفی برای هنرمندان دیگر وجود نداشت و یکی از گلایه‌های ما به اداره ارشاد شهرمان نیز همین موضوع است.

عبدالله مقاتلی مطلق ادامه داد: پنج گروه خوب در بوشهر وجود دارد، اما بسیاری فقط یک یا دو گروه را می‌شناسند و فکر می‌کنم دلیل این امر مسؤولان مربوطه باشند. باید یک جشنواره موسیقی در بوشهر برگزار شود، گروه برتر را انتخاب  و به اولین جشنواره معرفی کنند.

او بیان کرد: ما در تعطیلات نوروز اجرایی داشتیم که پیمان بزرگ نیا- مسوول انتخاب گروه های موسیقی نواحی در دوره های قبلی جشنواره موسیقی فجر ـ در آن حضور داشت و بعد از تماشا روی صحنه آمد و اعلام کرد که گروه ما می‌تواند بدون بازبینی در بخش نواحی جشنواره موسیقی فجر پیشِ رو حاضر شود.

سرپرست گروه شالو با بیان این‌که در یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی توجه خوبی به هنرمندان شده است، افزود: اما تعداد زیادی از هنرمندان را کنار هم جمع کردند که در نهایت کیفیت کار را کمی پایین می‌آورد. در کل، من از جشنواره راضی بودم و با آنکه همزمان با نیمه شعبان برگزار شد و پیشنهادهایی با مبالغ خوب در عسلویه و شهرهای دیگر داشتم، اما ترجیح دادم به جشنواره موسیقی نواحی بیایم تا از موسیقی اقوام حمایت کنم.

مقاتلی مطلق با بیان این‌که ساعت اجراها محدود بود، اظهار کرد: برخی موسیقی‌ها مثل بوشهر بعد از نیم ساعت اجرا، تازه گرم می‌شود و نمی‌تواند با زمان تعیین شده حدود یک ربع موسیقی منطقه را به خوبی ارائه دهد. کار ما اجرای موسیقی بندری نیست، بلکه موسیقی و فرهنگ منطقه خودمان را ارائه می‌کنیم  و شامل چاووشی، شروه، آواها و نواهای متفاوت است.

او با اشاره به این‌که از بوشهر تا کرمان ۱۳ ساعت در راه بودیم، گفت: از بوشهر تا کرمان قطار و هواپیمایی وجود ندارد. ما از بوشهر تا شیراز حدود ۵ ساعت و از آنجا تا کرمان ۸ ساعت در راه بودیم. بعد از آنکه رسیدیم باید برای اجرا در پارک مادر کرمان آماده می‌شدیم. از ساعت ۸ شب پشت صحنه فضای باز منتظر نشستیم تا ساعت ۱۱ که نوبت اجرایمان رسید. همه اعضای گروه خسته روی صحنه رفتند، در حالی که بسیاری از تماشاگران هم آنجا را ترک کرده بودند.

سرپرست این گروه همچنین درباره اجرا در شهرستان‌های دیگر کرمان نیز بیان کرد: ساعت ۳ صبح به سمت جیرفت حرکت کردیم و حدود ۴ ساعت در راه بودیم تا بتوانیم در سالن ارشاد آن شهر اجرا کنیم. گرچه صدابرداری در سالن آنجا هم مشکل داشت، اما مردم استقبال خوبی از جشنواره کردند. آنچه برای من عجیب بود حضور نوازنده‌های نی‌انبان در جیرفت بود که بسیاری از آن ها هم من را می‌شناختند.

مقاتلی مطلق اظهار کرد: شاید برگزار کننده‌ها هم مقصر نباشند، اما چون از موسیقی نواحی حمایت می‌کنند ما هم باید ایراد کار را کمتر بگوییم تا این جشنواره‌ها تداوم داشته باشند.

با کمترین امکانات به صحنه رفتیم

سرپرست گروه «مازرون» از مازندران نیز که برای اجرا به شهرهای ریگان، سیرجان و فهرج رفته بودند نیز به ایسنا، گفت: زمانی که به ریگان رسیدیم، با کمترین امکانات به صحنه رفتیم. برای گروه ما تنها یک میکروفن بود و محرومیت زیادی در این شهر دیده می شد اما استقبال خوبی از جشنواره شد و در نهایت من از شهردار آنجا تشکر کردم زیرا مردم آنجا واقعا به شادی نیاز داشتند.

محمد علیزاده- سرپرست گروه دالغین اردبیل- نیز که خودشان را جوان‌ترین گروه شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره معرفی می‌کند، بیان کرد: انجمن موسیقی اردبیل ما را به جشنواره معرفی کرد. ما در شهر زرند اجرا کردیم که استقبال چندان خوبی نشد. البته دلیل استقبال نکردن را جشن نیمه شعبان عنوان کردند و چون مراسم عروسی و جشن  در سطح شهر زیاد بود، کمتر کسی از جشنواره استقبال کرد. گویا چون سال گذشته مردم زرند استقبال خوبی از اجراها داشتند، امسال هم این شهرستان یکی از جاهایی بود که باید جشنواره در آن اجرا می‌شد.

او با بیان این‌که من نمی‌توانم درباره سطح جشنواره صحبت کنم، گفت: من از حضور در این دوره از جشنواره موسیقی نواحی راضی بودم.

توضیحات دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی

اما احمد صدری- دبیر یازدهمین جشنواره موسیقی نواحی- درباره تغییرات بوجود آمده در زمان اجراها به ایسنا، توضیح داد: مشکلات اجرایی همیشه وجود دارد. شاید نوازنده‌ای صبح در جای دیگری اجرا داشته و به دلیل خستگی توانایی اجرا را نداشته است و گروه دیگری جایگزین آن‌ها شده است. به هر حال ما باید شرایط، زمان و مکان را نیز در نظر بگیریم.

او همچنین درباره افزایش تعداد هنرمندان در این دوره، گفت: تعداد خالص افرادی که از اقوام مختلف به جشنواره دعوت شدند و من در نشست خبری هم اعلام کردم ۱۵۰ نفر بودند که گروه‌های موسیقی بخش‌های مختلف کرمان هم به آن اضافه شد. تعداد افراد حاضر در این گروه‌ها به ۵۰ نفر می‌رسید. در کل حدود ۲۰۰ هنرمند در این دوره از جشنواره حضور داشتند، اما آمار دقیق را باید بعد از جشنواره اعلام کنم. این افزایش هنرمندان نیز برای پوشش‌دهی ۱۱ شهرستان کرمان بوده است.

تاخیر در برگزاری اجراها و ضعیف بودن روابط عمومی در اطلاع رسانی از دیگر ضعف‌های این دوره از جشنواره موسیقی نواحی بود.

در کنار برخی کاستی‌ها اما تبلیغات خوب محیطی بیشتر حاضران را به اجراهای عمومی در فضای باز کشاند.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تدوین آئین‌نامه جشنواره موسیقی نواحی در اختتامیه این مراسم خبر داد و از دبیر جشنواره یازدهم، مدیرکل دفتر موسیقی و مدیرعامل انجمن موسیقی خواست کار جشنواره ٩٨ را شروع کنند.

همچنین حمید ملا نوری، معاون سیاسی – امنیتی استاندار کرمان خواست تا معاون هنری وزارت ارشاد دستور دهد دبیرخانه دائمی موسیقی نواحی ایران در کرمان مستقر شود و همچنان میزبان این رویداد باشند.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=1768
  • نویسنده : کبریا حسین‌زاده
  • منبع : ایسنا

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.