• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
13

پویش جشنواره گل محمدی لاله‌زار کرمان شکوفه داد

  • کد خبر : 15493
  • 08 خرداد 1401 - 11:04
پویش جشنواره گل محمدی لاله‌زار کرمان شکوفه داد

 پنج روز پس از انتشار گزارشی درباره بلاتکلیفی برگزاری جشنواره گل محمدی در لاله‌زار شهرستان بردسیر به عنوان مطالبه ای مردمی، روز شنبه جلسه هماهنگی این رویداد برگزار شد. جشنواره گل محمدی بخش لاله‌زار که از قطب های مهم گل محمدی در استان و کشور به شمار می رود از سال ۹۸ به دلیل شیوع […]

 پنج روز پس از انتشار گزارشی درباره بلاتکلیفی برگزاری جشنواره گل محمدی در لاله‌زار شهرستان بردسیر به عنوان مطالبه ای مردمی، روز شنبه جلسه هماهنگی این رویداد برگزار شد.

جشنواره گل محمدی بخش لاله‌زار که از قطب های مهم گل محمدی در استان و کشور به شمار می رود از سال ۹۸ به دلیل شیوع کرونا برگزار نشده بود تا اینکه امسال باتوجه به فروکش کردن کرونا مطالبات نیز برای برگزاری بالا گرفت اما مسئولان همچنان می گفتند که تصمیمی گرفته نشده و معلوم نیست بتوان در مدت زمان کوتاه زیرساخت های برگزاری آن را فراهم کرد.

در همین زمینه دوم خردادماه جاری خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) کرمان در گزارشی با تیتر جشنواره گل محمدی لاله‌زار، چشم‌انتظار تصمیم مدیران به این موضوع پرداخت و نقطه نظرات متولیان را هم آورد.

امروز صبح خبر رسید که درخواست ها برای برگزاری این جشنواره به ثمر نشسته و قرار شده هرکدام از دستگاه های اجریی شهرستان همچون سال‌های گذشته، کمیته های تخصصی جشنواره گل را تشکیل دهند.

جشنواره گل محمدی که از سال ۱۳۸۲ در بخش لاله‌زار شهرستان بردسیر – از مناطق خوش آب و هوا و گردشگری استان کرمان- برگزار می شده، امسال نیز با وجود فروکش کردن شیوع کرونا در حالت بلاتکلیفی قرار داشت که صبح امروز شنبه نخستین نشست هماهنگی برگزاری جشنواره گل محمدی با حضور نماینده مردم بردسیر و سیرجان در مجلس و سایر مسئولان شهرستان تشکیل و مقرر شد هر کدام از دستگاه های اجرایی همچون سال‌های گذشته، کمیته های تخصصی جشنواره گل را تشکیل دهند.

برگزاری جشنواره گل محمدی بردسیر درخواست اهالی محلی، کشاورزان، چهره های فرهنگی و فعالان اجتماعی و رسانه ای بردسیر است و برپایی پویش یکی از اقدامات این افراد برای رسیدن به شرایط برگزاری این جشنواره بود که با کمک خبرگزاری جمهوری اسلامی به نتیجه رسید.

لاله زار با سه هزار و ۱۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا و افزون بر سه هزار و ۵۰۰ هکتار گل محمدی زیر کشت دارای ویژگی منحصربه فردی است. این منطقه به داشتن آب و هوای خنک و گلستان های وسیع گل محمدی شهرت دارد و نامش در گزارش های هواشناسی همواره به عنوان خنک ترین تقطه استان کرمان به گوش می رسد.

افزون بر ۳۰ واحد صنعتی، سنتی و نیمه صنعتی در لاله زار، کار فرآوری هفت هزار و ۵۰۰ تن گل محمدی را در این منطقه انجام می دهند.

آیین گلاب گیری منطقه لاله زار سال ۱۳۹۷ و آیین برگزاری جشنواره گل محمدی لاله زار در سال ۱۳۹۸ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت ملی رسیده است. 

هدف از برگزاری جشنواره ها، برندسازی، حذف دلالان از بازار گل، کمک به صادرات، تقویت اقتصاد و توسعه گردشگری منطقه اعلام می شود و رضایت مردم محلی از رونق کسب و کار و رهایی از فقر، نشان از توفیق در دستیابی به این اهداف دارد.

بردسیر، دعاگوی بانوی گل سرخ  

نخستین بار، قبل از انقلاب، مرحوم همایون صنعتی‌زاده کرمانی (کارآفرین، نویسنده، مترجم و پژوهشگر ادیان باستان، درگذشته ۱۳۸۸) و همسرش شهیندخت سرلتی، بانی کاشت گل محمدی در منطقه لاله زار بودند.

این زوج خیر از سال ۱۳۵۶ گل کاری را در شرایطی در لاله زار آغاز کردند که مورد تمسخر برخی از شهروندان بومی قرار می گرفتند. سال ها گذشت تا مردم به ارزش گل محمدی پی بردند و کشت آن را در کنار سایر محصولات کشاورزی خود آغاز کردند و امروز دعاگوی حرکت بانوی گل سرخ هستند.

فیلم بانوی گل سرخ (به انگلیسی: Lady of the Roses) ساخته مجتبی میرطهماسب، مستندساز ایرانی است. بانوی گل سرخ نامی است برای شهین‌دخت سرلتی (صنعتی) بانویی که قبل از انقلاب به منطقه لاله زار کرمان رفت و آنطور که روایت شده گُل را جایگزین خشخاش، و گُلاب را جایگزین تریاک کرد و کار به جایی رساند که گلاب تولید حاصل از آن فعالیت ها سرنوشت کشاورزی یک منطقه را دگرگون کرد.

لاله زار علاوه بر گل محمدی، مستعد رویش انواع گیاهان دارویی است و همچنین از جمله مرغوب ترین سیب زمینی استان در این دیار به عمل می آید.

کارخانه های گلاب گیری در کنار گلاب، به تهیه انواع دیگر عرقیجات گیاهان دارویی نیز مشغول هستند.

به گزارش ایرنا این درحالی است که برگزاری جشنواره های ملی سبب رونق اقتصادی منطقه و تعدد کارخانه های گلاب گیری و عرقیجات در این منطقه شده است. همچنین سالانه تعداد زیادی کارگر غیربومی از شهرستان ها و استان های مجاور در این منطقه مشغول به کار گل چینی می شوند. علاوه بر آن، سالانه هزاران گردشگر از سراسر ایران برای فرار از گرمای تابستان به این دیار می آیند.

به دلیل سردسیری بودن، فصل شکوفایی گل ها در لاله زار یک ماه دیرتر از سایر نقاط ایران است و معمولا خرداد اوج گل چینی به شمار می رود. همچنین میزان ارتفاع از سطح دریا موجب شده تا میزان اسانس گل محمدی لاله زار بیشتر از سایر نقاط باشد و این موضوع در دهه ۸۰ توسط وزارت جهاد کشاورزی تایید و ثبت شده است.

اهالی بردسیر معتقدند برگزاری این جشنواره در حفظ میراث معنوی شهرستان و رونق اقتصادی منطقه بسیار موثر است و باید تلاش کرد تا سایر مناطق محروم شهرستان نیز با رویکردهای اینچنینی به توسعه برسند و کشاورزان نیز از فقر و تنگدستی رهایی یابند.

لاله زار یکی از مناطق پنج گانه شهری بردسیر در فاصله ۸۰ کیلومتری جنوب مرکز این شهرستان و نیز ۶۰ کیلومتری غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=15493
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.