• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6
یکبار تا آخر تیر سوختگیری کنید

کارت سوخت‌تان را پیدا کنید

  • کد خبر : 4672
  • 11 تیر 1398 - 23:41
کارت سوخت‌تان را پیدا کنید

«حداقل یکبار تا آخر تیر با کارت سوخت خود سوختگیری کنید» جدیدترین اطلاعیه شرکت پخش درحالی دیروز منتشر شده که کاهی مدیر روابط عمومی شرکت پخش و پالایش در پاسخ به «شهروند» از احتمال اجباری‌شدن استفاده از کارت سوخت در ٢٠ مرداد خبر می‌دهد. هرچند که گاهی دلیل اصلی اجباری‌شدن استفاده از کارت سوخت را […]

«حداقل یکبار تا آخر تیر با کارت سوخت خود سوختگیری کنید» جدیدترین اطلاعیه شرکت پخش درحالی دیروز منتشر شده که کاهی مدیر روابط عمومی شرکت پخش و پالایش در پاسخ به «شهروند» از احتمال اجباری‌شدن استفاده از کارت سوخت در ٢٠ مرداد خبر می‌دهد.

هرچند که گاهی دلیل اصلی اجباری‌شدن استفاده از کارت سوخت را جلوگیری از قاچاق اعلام کرده و می‌گوید که هنوز هیچ تصمیم مشخصی در رابطه با افزایش قیمت گرفته نشده اما از اطلاعیه‌ها و گفته‌ها برمی‌آید که زمان زیادی تا بازگشت نظام سهمیه‌بندی باقی نمانده است؛ چراکه اجباری‌شدن استفاده از کارت سوخت، آن‌هم درشرایطی که افراد می‌توانند از کارت سوخت جایگاهداران استفاده کنند، بی‌معنا به نظر می‌رسد.

تمامی رمزهای کارت سوخت صفر می‌شود

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به دارندگان کارت هوشمند سوخت توصیه کرد که تا پایان تیرماه حداقل یک‌بار با کارت سوخت شخصی خود سوختگیری کنند و درصورت بروز هرگونه مشکل احتمالی، به آدرس سایت wwww.niopdc.ir مراجعه کنند. این اطلاعیه اما در شرایطی منتشر شده که بسیاری رمزهای کارت سوخت خود را فراموش کرده‌اند. البته شرکت پخش برای این مشکل هم راهکاری درنظر گرفته و مردم می‌توانند با مراجعه به نواحی ٢٣٢گانه شرکت پخش در سراسر کشور رمز کارت سوخت خود را بازیابی کنند.
اما اگر وقت و حوصله بازیابی کارت‌های خود را ندارید، می‌توانید تا زمان اجباری‌شدن استفاده از کارت‌های سوخت صبر کنید. براساس آن‌چه مسئولان وزارت نفت اعلام کرده‌اند، از همان روزی که سوختگیری تنها با کارت سوخت اجباری می‌شود، تمامی رمزها صفر شده و مردم می‌توانند مجددا برای خود رمز تعریف کنند.

افرادی که کارت سوخت خود را گم کردند چه کنند؟

طبق آخرین اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آن دسته از صاحبان خودروها که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده و براساس فراخوان قبلی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، نسبت به درج اطلاعات خود در سامانه دولت همراه اقدام و با طی‌کردن فرآیند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کرده‌اند، نیازی به ثبت‌نام مجدد ندارند و کارت هوشمند سوخت آنها براساس ثبت‌نام انجام‌شده قبلی، صادر می‌شود و توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به آنها تحویل داده خواهد شد.این افراد هزینه صدور کارت سوخت المثنی را برابر تعرفه مصوب، هنگام دریافت کارت به مأموران شرکت پست پرداخت خواهند کرد. همچنین اگر عده‌ای از شهروندان که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده‌اند و در فراخوان قبلی نسبت به ثبت‌نام از طریق سامانه دولت همراه اقدام نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ یا سامانه دولت همراه (به ترتیبی که متعاقبا اعلام می‌شود) برای صدور کارت هوشمند سوخت المثنی اقدام کنند.

رشد ٢٣‌میلیون لیتری مصرف بنزین در ۴‌سال

در خردادماه ۱۳۹۴ بود که سهمیه‌بندی بنزین حذف و از آن تاریخ به بعد بنزین تک‌نرخی و به قیمت هر لیتر ۱۰۰۰ تومان عرضه شد. با حذف سهمیه‌بندی بنزین، از تعداد افرادی که از کارت‌های سوخت جهت سوختگیری استفاده می‌کردند، بشدت کاسته شد و افراد بیشتر ترجیح می‌دادند که از کارت‌های سوخت جایگاهداران جهت سوخت گیری استفاده کنند. با کاهش میزان استفاده از کارت‌های شخصی بنزین، موضوع حذف کارت‌های سوخت کلید خورد؛ حذفی که عده‌ای مخالف و عده‌ای موافق داشت. موافقان بر این باور بودند که با تک‌نرخی‌شدن بنزین، دیگر نیازی به استفاده از کارت‌های سوخت نیست و باید این کارت‌ها حذف شوند؛ اما مخالفان معتقد بودند که حذف کارت‌های سوخت، باعث ازبین‌رفتن شفافیت و قاچاق بیشتر بنزین خواهد شد. همچنین مخالفان بر این باور بودند که در آینده با مصرف بی‌رویه بنزین، احتمالا دوباره نیاز باشد که این کارت‌ها به چرخه مصرف سوخت بازگردند. به هرصورت، نهایتا تصمیم بر باقی ماندن کارت‌های سوخت شد ولی همان‌گونه که عنوان شد، با تک‌نرخی‌شدن بنزین، استفاده از این کارت‌ها بشدت کاهش یافت. پس از گذشت چندماه از حذف کارت‌های سوخت از چرخه مصرف سوخت، رفته‌رفته میزان مصرف بنزین افزایش یافت. آمار‌ها نشان می‌دادند درحالی ‌که در‌ سال ۱۳۹۴ میزان مصرف بنزین روزانه ۷۱‌میلیون لیتر بود، این میزان براساس آخرین آمار به ٩۴‌میلیون لیتر در روز رسیده است.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=4672
  • منبع : شهروند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.