• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
8
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان:

۸۴۹ روستای کرمان در شرایط سخت کم آبی قرار دارد

  • کد خبر : 2344
  • 25 اردیبهشت 1397 - 10:55
۸۴۹ روستای کرمان در شرایط سخت کم آبی قرار دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان گفت: ۸۴۹ روستا با جمعیت ۵۴۶ هزار نفر از ۲ هزار و ۵۳۰ روستای تحت پوشش این شرکت در شرایط سخت کم آبی قرار دارد. علی رشیدی افزود: امسال خشکسالی استان کرمان نسبت به ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است و این معضل موجب افزایش چشمگیر […]

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان گفت: ۸۴۹ روستا با جمعیت ۵۴۶ هزار نفر از ۲ هزار و ۵۳۰ روستای تحت پوشش این شرکت در شرایط سخت کم آبی قرار دارد.

علی رشیدی افزود: امسال خشکسالی استان کرمان نسبت به ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است و این معضل موجب افزایش چشمگیر کم آبی طی تابستان سال جاری در روستاهای این استان می شود.
وی ادامه داد: برای عبور از مشکل کم آبی در روستاهای این استان به ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و تاکنون اقدامات فوری و لازم برای رفع مشکل کم آبی استان کرمان بدلیل نداشتن نقدینگی انجام نشده است.
وی همچنین پیش بینی کرد حدود ۲۰۱ حلقه از چاه های استان کرمان در فصل تابستان با مشکل جدی کم آبی روبرو شوند و بسیاری از چشمه ها، قنات ها و آب های سطحی با کاهش شدید مواجه شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان گفت: در مناطقی که از آب سطحی برای شرب استفاده می شود ازجمله مناطق کوهستانی در فصل خرداد و تیرماه بسیاری از زهکش، قنات و چشمه ها خشک می شود.
وی افزود: لایروبی ۵۳ قنات، کف شکنی چاه ها، اجاره ۴۰ دستگاه تانکر آبرسانی، خریداری ۳۵۰ تانکر ثابت، جابجا، حفر و تجهیز ۱۷ حلقه چاه آب در مناطق روستایی به اعتبار ۳۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نقدینگی نیاز دارد.
رشیدی تصریح کرد: کمیته سازگاری با مشکل کم آبی در تمامی شهرهای استان کرمان برای عبور از معضل کم آبی و مشکلات روستاها در این زمینه تشکیل شده است.
وی گفت: درصورت ادامه کاهش بارندگی ها، استان کرمان با مشکل جدی کم آبی روبرو خواهد شد و تاکنون از منابع آب زیرزمینی و سطحی برای روستاها استفاده شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان افزود: برای مقابله با مشکل کم آبی طی طولانی مدت، بخش عمده ای از آب مورد نیاز منطقه شرق استان کرمان از سد نرماشیر و تامین آب شهرستان های بافت و رابر از سد این مناطق تامین می شود و تامین آب مصرفی مابقی مناطق این استان از طریق چاه در نظر گرفته شده است.
وی ابراز داشت: همچنین تکمیل خط انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به شمال استان کرمان، آب مصرفی بخشی از روستاهای این مسیر را تامین می کند.
رشیدی گفت: اینک نیز بیش از ۷۶۰ روستای استان کرمان فاقد آب آشامیدنی هستند و ۷۰۵ روستا توسط تانکر آبرسانی می شوند.
استان کرمان با وجود اقلیم خشک و نیمه بیابانی با توجه به خشکسالی های اخیر و کاهش شدید نزولات آسمانی با کمبود آب مواجه است.
در سالهای اخیر با اقدامات دولت تدبیر و امید و استاندار، طرح هایی نظیر همیاران آب، کشت های جایگزین و آبیاری تحت فشار برای صرفه جویی و مقابله با کم آبی در استان کرمان اجرا شده است.

لینک کوتاه : https://sirjannews.ir/?p=2344
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام های بسیار طولانی منتشر نخواهد شد.